عصر بازار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

برای خروج از رکود نیازمند ضرب الاجلیم

عصر اعتبار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات اساسی و مهم ما در مجلس برنامه ششم توسعه است که از دو هفته قبل در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته و به دلیل شرایط خاصی که در کشور داریم، رویکرد برنامه ای شاید جوابگو نباشد و به یک برنامه خاص و ضرب العجل برای خروج از رکود در کشور نیاز داریم.

برای خروج از رکود نیازمند ضرب الاجلیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، "محمدرضا پورابراهیمی" بعد از ظهر امروز  23 مردادماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز اولویت اصلی کشور و همچنین پیگیری مطالبات مردم هم براساس واقعیت های میدانی و هم رویکرد اجرایی کشور، حل مشکلات اقتصادی است، افزود: نظام جمهوری اسلامی علی رغم همه موفقیت هایی که داشته، نیازمند بازنگری جدی در ساختار اقتصادی و رویکردهای این حوزه است و فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، سیاست های اصلی نظام در برون رفت از این وضعیت، محسوب می شود.

    پورابراهیمی تصریح کرد: تلاش ما در دوره جدید مجلس این است که بتوانیم با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که مورد وفاق همه کارشاسان اقتصادی است، گام های بلندی در جهت رفع مشکلات مردم در عرصه اقتصادی برداریم.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اولویت های کمیسیون اقتصادی مجلس دهم بیان کرد: یکی از موضوعات اساسی و مهم ما در مجلس برنامه ششم توسعه است که از دو هفته قبل در دستور کار قرار گرفته و اعتقاد بنده بر این است به دلیل شرایط خاصی که در کشور داریم، رویکرد برنامه ای شاید جوابگو نباشد و یک برنامه خاص و ضرب العجلی برای خروج از رکود در کشور نیاز داریم.

    وی افزود: کشور به شدت درگیر رکود شده که بخش هایی از بحران منشاء داخلی و بخشی نیز منشاء منطقه ای و بین المللی دارد و اثر نهایی این رکود در نرخ رشد اقتصادی خود را نشان می‌دهد.

    پورابراهیمی تصریح کرد: متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور در 5 سال گذشته دو درصد است که اصلا مطلوب نظام اسلامی و برنامه هایی که در پیش رو دارد، نیست و امکان رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصادی در برنامه ششم توسعه، دور از دسترس است.

    وی بیان کرد: این رویکرد در اقتصاد کشور نیازمند بازنگری است و با دولت در حال رایزنی هستیم که محور برنامه ششم توسعه خروج از رکود باید باشد و برنامه ای که الان نوشته شده براساس شاخص های وضعیت عادی نوشته شده در حالی که ما امروز وضعیت عادی اقتصادی نداریم.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دومین مسئله مبنای تصمیم گیری در مجلس، قانون بانکداری کشور است که بیش از 30 سال از تصمیمات مرتبط با فعالیت های بانکداری بدون ربا در کشور می گذرد و به دلیل عدم به روزرسانی قانون متناسب با نیازهای کشور و ... اصلاح قانون بانکداری بدون ربا در اولویت ما در کمیسیون است.

    وی افزود: بخش اصلی چالش های ما در مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، به بانکداری برمی‌گردد و براساس آماری که داریم از حدود یک هزار و 600 واحد صنعتی نزدیک 50 درصد یا متوقف و یا زیر 20 تا 30 درصد کار می کنند، که یکی از دلایل اصلی توقف بسیاری از واحدها، حوزه تامین مالی و نظام بانکی است.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ تامین مالی مشکل دیگر اقتصاد کشور است که اقدامات اخیر در شورای پول و اعتبار موجب ابلاغ کاهش این نرخ ها شد که امیدواریم در عمل نیز این اتفاق بیفتد، اظهار کرد: شبهه جدی بر عملیات بانکی در کشور ما وارد است و باید بتوانیم این مسئله را اصلاح کنیم و از سوی دیگر در حوزه میدانی، نظام بانکی در خدمت تولید و اشتغال قرار بگیرد.

    وی افزود: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، عملا مباحث کمیسیون را بر این گذاشتیم، هر اقدامی که انجام می دهیم، باید در خصوص سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی باشد.

    پورابراهیمی با بیان اینکه سومین اولویت ما در کمیسیون اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان است، تصریح کرد: امروز خلاء جدی قوانین و مقررات برای حضور شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری برای ایجاد ثروت در کشور ما کاملا مشهود است و مراکز علمی ما علی رغم توان تخصصی، در تجاری سازی علم بسار عقب تر از سیاستگذاری نظام هستند.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمیسیون اقتصادی دوره دهم مجلس به مراتب توانمندتر از دوره های قبل است و امیدواریم این ظرفیت را در راستای مسائل اقتصادی به کار بگیریم.

    پورابراهیمی با بیان اینکه اصلاح قانون کار، اصلاح موضوعات بیمه ای، تشکیل یک سازمان مستقل مبارزه با مفاسد اقتصادی و ... از موضوعات در دستور کار کمیسیون اقتصادی است، گفت: امروز تلاش و مجاهدت برای سالم سازی برای اقتصاد کشور یک اولویت و ضرورت است و این جز با رفتن به سمت فعالیت های اقتصادی شفاف، میسر نمی شود.

    وی تصریح کرد: هر چه شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور افزایش پیدا کند، زمینه بروز فساد اقتصادی در کشور کاهش پیدا می کند.

    نماینده مردم کرمان و راور در ادامه با اشاره به اینکه اولویت های حوزه انتخابی کرمان و راور، کمک به اقتصاد استان است، اظهار کرد: اعتبار 16 هزار میلیارد تومانی برای ساماندهی واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل دار کشور در نظر گرفته شده و تلاش می کنیم که واحدهای مشکل دار استان بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

    وی افزود: کمک به اجرای طرح های نیمه تمام از جمله فولاد، پتروشیمی و ... از دیگر موارد در دستور کار در حوزه کرمان و راور است که خوشبختانه فضا نسبت به سال گذشته در این زمینه مثبت تر شده است.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حقوق های نجومی با اشاره به اینکه نخستین جلسه تخصصی کمیسیون اقتصادی مجلس را  با حضور وزیر اقتصاد در زمینه بررسی مسائل و مشکلات جاری کشور از جمله پرداخت های نجومی گذاشتیم، اظهار کرد: بخشی از این امر مربوط به آیین نامه ها، برخی تفسیر قانون و بخش دیگر عملا عدول از قانون بوده است.

    وی افزود: بحث ساماندهی پرداخت ها در دولت آغاز شده و فکر می کنم باید کار پایه ای کرده و بحث اصلاح قانون نظام هماهنگ پرداخت ها را نهایی کنیم تا برای یک بار بتواند شفافیت را پیش ببرد.

    پورابراهیمی در ادامه درباره فعالیت مناطق آزاد تصریح کرد: معتقدیم عملکرد مناطق آزاد در دو دهه گذشته مطلوب نیست، این مناطق باید به سکوهای صادراتی تبدیل می شدند، در حالی که تبدیل به دپوی وارداتی شده اند.

    پورابراهیمی بیان کرد: مناطق آزاد قبلی موفقیت چندانی در کسب ماموریت های خود نداشته اند و نمی گوییم تعطیل شوند یا مجوز ندهیم، بلکه معتقدیم باید مناطق آزاد را براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار داده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

    رییس کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق آمار به دست آمده، میزان جذب سرمایه گذاری مناطق آزاد در 9 سال گذشته از 450 میلیون دلار بیشتر نمی شود و عددی نیست که بگوییم در مناطق آزاد جذب سرمایه گذاری صورت گرفته است.

    وی افزود: مشکل دیگر در این مناطق فرارهای مالیاتی است و هر منطقه باعث حذف شدن بخشی از ظرفیت مالیات گیری کشور است و می گوییم باید از سوی دیگر اینقدر درآمد برای کشور داشته باشند که جایگزین درآمد مالیاتی شود.


    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره آثار برجام بر اقتصاد کشور اظهار کرد: برجام یکسری آثار مثبت و یکسری آثار منفی داشت که از پیامدهای مثبت آن می توان گفت که کشور ما را از فشار تحریم به ویژه تحریم ها جدید جدا کرده و فروش نفت ما در حال حاضر از دو میلیون بشکه عبور کرده است.

    وی افزود: در زمینه مراودات اقتصادی با کشورهای مختلف، فضای مثبت شکل گرفته اما مشکل نقل و انتقال برطرف نشده و سوییفت به شکل جدی در اقتصاد ما فعال نشده است و بانک های خارجی عملا حوزه ارتباطیشان با ما مسدود است.

    پورابراهیمی تصریح کرد: همچنین در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز تاکنون یک دلار سرمایه گذاری محقق نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو