عصر بازار

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خبر داد:

تخصیص۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط

عصر اعتبار- رییس پژوهشکده پولی و بانکی از تخصیص ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح اصلاح نظام بانکی و ذوب شدن انجماد دارایی بانک ها این تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت می شود.

تخصیص۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی دیواندری در پاسخ به پرسشی در این خصوص که با ذوب شدن انجماد دارایی بانک ها در راستای اجرای طرح اصلاح نظام بانکی چه میزان تسهیلات دهی بانک ها افزایش می یابد، گفت: با اجرای این طرح جهت دهی تسهیلات تغییر می کند به نحوی که تامین مالی شرکتی که معضل اصلی نظام بانکی کشور بوده وعمده معوقات مربوط به این بخش است به سمت بازار سرمایه سوق می یابد.

    وی اظهار داشت: بنابراین تسهیلات دهی شرکتی برای احداث کارخانه ها ، پالایشگا ه ها و در مجموع طرح های سرمایه بر به سمت بورس و بازار سرمایه سوق می یابند و نظام بانکی نیز در بخش تسهیلات خرد و متوسط فعال تر خواهد شد.

    دیواندری تصریح کرد: معتقدم این امر باعث می شود تا پرتفوی اعتباری بانک ها نفس کشیده و علاوه بر بهبود جریان نقدی درآمدی ، بازگشت اقساط ارتقا و صورت های مالی بانک ها شفاف تر شود.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: البته این طرح به کسب و کارهای کوچک و متوسط که عمدتا در سایه شرکت های بزرگ برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه بودند ، کمک می کند.

    وی خاطرنشان کرد: بنابراین اجرای این طرح رضایت اجتماعی را افزایش می دهد زیرا در قالب این طرح به یک بنگاه بزرگ اقتصادی که بازدهی مناسب ندارد و یا مشکل فروش دارد منابع وسیعی تزریق نمی شود.

    دیواندری گفت: تزریق منابع به این شرکت ها هم پول را برگشت ناپذیر می کرد و هم فرصت ها را از بین می برد زیرا در ازای تامین مالی این شرکت بزرگ ، تامین مالی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط با مشکل مواجه می شد.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه رفع این مشکلات در طرح اصلاح نظام بانکی پیش بینی شده است، گفت: بانک مرکزی اجرای این طرح را آغاز کرده و بر همین اساس 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه های کوچک و متوسط در نظر گرفته است که این رقم تا پایان سال جاری تخصیص می یابد.

    وی ادامه داد: معتقدم توان محدود نظام بانکی را نباید صرف رفع مشکلات ساختاری بنگاه هایی کرد که هم خودشان نجات پیدا نمی کنند و هم برای بانک مشکلاتی را ایجاد می کنند بنابراین این منابع باید در بخش هایی همانند بنگاه های کوچک و متوسط که بازگشت آن تضمین شده تر است ، سوق یابد.

    وی گفت: همچنین بهترین ابزار برای تامین مالی طرح های سرمایه گذاری، پتروشیمی و بنگاه های بزرگ همانند خودرو سازها استفاده از مکانیزم بازار سرمایه و تامین مالی از طریق صکوک و غیره است.

    دیواندری در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه کشور قابلیت تامین مالی بنگاه های بزرگ کشور را دارد یا خیر؟، خاطر نشان کرد: عملیات بازار باز و بازار اوراق که به تدریج شکل می گیرد می تواند کمک زیادی به این امر کند البته هم اکنون نیز فروش اوراق در بازار سرمایه بسیار مناسب است وحتی اوراقی که اخیرا منتشر شده در بازار جذابیت بالایی دارد به نحوی که اوراق رهنی ظرف چند دقیقه فروش رفت.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، نقدینگی بازار سرمایه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: البته بانک ها نیز برای تامین نقدینگی به بازار سرمایه کمک می کنند و بانک ها زمانی که منابعشان جا به جا می شود و یا کاهش می یابد نسبت شبه پول به پول افت می کند اما در دراز مدت این نسبت تناسب مناسبی پیدا می کند البته در مقابل آن تامین مالی با ریسک بالا و دارای ریسک نکول از نظام بانکی خارج می شود.

    به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی چندی پیش طرح اصلاح نظام بانکی را منتشر کرد که بر این اساس مرحله اول برنامه اصلاح نظام بانکی و مالی کشور، با هدف تقویت نقش نظارتی و سیاستگذاری بانک مرکزی، کاهش مطالبات غیر جاری، تبدیل بدهی های دولت به اوراق مالی اسلامی و افزایش سرمایه بانک ها تدوین شده است.

    هدف بخش اول برنامه اصلاحی مقدماتی که زیر نظر بانک مرکزی انجام می‌پذیرد، تقویت نقش نظارتی و سپس تقویت نقش سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی است. آسیب‌شناسی نظام بانکی نشان می‌دهد در صورت اقتدار ناظر بانکی، سازکارهایی فعال می‌شدند که می‌توانستند مشکلات فعلی شبکه بانکی را در مراحل ابتدایی متوقف کنند.

    بخش دوم برنامه اصلاحی که با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌شود، سامان‌دهی بدهی‌های دولت و بازارپذیر کردن آن‌ها است. مشکل شبکه بانکی از دو بعد تنگنای مالی و پایداری مالی بر اقتصاد اثر گذاشته است. تنگنای مالی از مسیر کاهش منابع در دسترس بنگاه‌ها موجب تشدید رکود شده است.

    بخش سوم این برنامه ارتقای کفایت سرمایه بانک های دولتی و غیردولتی برای ارتقای سلامت شبکه بانکی و افزایش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها است. بر اساس اصول بانکداری و بر اساس مقررات کمیته بال به منظور مهار درجه ریسک‌پذیری مدیران بانک‌ها در استفاده از سپرده‌های افراد جامعه، لازم است بانک‌ها یک سطح حداقلی از پوشش ریسک را از طریق سرمایه سهامداران فراهم کنند. بنابراین تمام بانک‌ها من جمله بانک‌های دولتی باید با توجه به اندازه ترازنامه خود، شرایط حداقل سرمایه را دارا باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی