عصر بازار

سبحانی اعلام کرد

سودی بابت سهام عدالت پرداخت نمی‌شود

تنها آزادسازی داریم

عصر اعتبار- مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه سودی که در دولت گذشته بابت سهام عدالت به عده‌ای از شهروندان پرداخت شده غیرقانونی بوده، می‌گوید به هیچ عنوان سودی بابت سهام عدالت به شهروندان پرداخت نخواهد شد، بلکه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ بابت مقدار آزادسازی این سهام تعیین تکلیف می‌شود.

سودی بابت سهام عدالت پرداخت نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، درباره سهام عدالت اظهار کرد: سهام عدالت دوره 10 ساله مالی دارد که این دوره 10 ساله، پایان اسفندماه سال 1934 به اتمام رسیده است، اما 60 شرکتی که تحت پوشش سهام عدالت هستند عمدتا دوره مالی‌شان زمانی است که بتوانند مجمع عمومی‌شان را برگزارکنند. بعضی از آن‌ها دوره مالی‌شان اسفندماه 1394 است، اما مجمع عمومی‌شان معمولا چهار ماه بعد است.

    وی افزود: با توجه به برگزاری مجامع این شرکت‌ها در پایان تیرماه 1395 تقریبا برای سازمان مشخص شده که سود این 60 شرکت از بابت سهام عدالت در سال 1394 چقدر بوده است. طبق قانون تجارت این شرکت‌هایی که تحت پوشش سهام عدالت هستند هشت ماه فرصت دارند که به سهامدارانشان که عده‌ای از آن‌ها، ‌ سهام داران سهام عدالت هستند سود پرداخت کنند. در نتیجه ما تا پایان سال 1395 فرصت داریم سود را از آن 60 شرکت بگیریم. به همین علت است که ما بارها اعلام کرده‌ایم که تا پایان سال 1395 صورت وضعیت آن 49 میلیون شهروندی که مشمول سهام عدالت است را مشخص خواهیم کرد تا بدانند تا پایان سال 1395 چه میزان از آن سهم اولیه که یک میلیون تومان است به حساب خزانه واریز شده است.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: با این توضیح ما چیزی تحت عنوان پرداخت سود برای سهام عدالت نداریم، بلکه در پایان سال 1395 اینکه چه میزان از سهام عدالت قابلیت آزادسازی دارد را اعلام خواهیم کرد. خود ما از دولت قبل گله داریم که چرا به بعضی از شهروندان بابت سهام عدالت سود پرداخت کرده است. در دولت قبل به بعضی از شهروندان 40 هزار تومان، به بعضی 80 هزار تومان و به بعضی 120 هزار تومان سود پرداخت شده است.

    سبحانی ادامه داد: سهام عدالت هیچ گونه قابلیت نقل و انتقال ندارد و هیچ دفترخانه ای هم اجازه ندارد که بابت سهام عدالت نقل و انتقالی انجام دهد، چرا که این سهام در حال حاضر ارزش ریالی ندارد باید آزادسازی صورت گیرد تا مشخص شود که چقدر به خزانه واریز شده است.   اگر خرید وفروشی انجام شود شخصی ضرر می‌کند که این سهام را خریده که او مبلغی به فروشنده می‌دهد و امکان دارد بعدا هم نتواند که نقل و انتقالی انجام دهد. سازمان خصوصی سازی شخصی را مالک سهام می‌داند که در برگه ثبت‌نام اولیه اسمش ثبت شده است. در حال حاضر در لیست سازمان خصوصی سازی حدود 49 میلیون و 100 هزار نفر سهامدار سهام عدالت وجود دارد و سهام‌ها به نام خود اشخاص نوشته شده است. این برگه ها صرفا یک ورق ثبت‌نام است و مشخص می‌کند که فلان شخص در سهام عدالت ثبت‌نام کند و یک میلیون تومان سهم می‌تواند داشته باشد.

    وی افزود: در مجموع  6 دهک پایین درآمدی جامعه مشمول سهام عدالت هستند که تعداد آن‌ها تقریبا 49 میلیون نفر است. به دو دهک پایینی مطابق قانون 50 درصد تخفیف تعلق می‌گیرد. این دو دهک عمدتا روستایی‌های فاقد شغل، مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هستند. اگر فرض کنیم تا پایان سال 1395، 50 درصد اقساط واریز شده به خزانه داشته باشیم، آن دو دهک پایینی مالک 100 درصد سهام خود می‌شوند، البته در حال حاضر 42 الی 43 درصد اقساط  معادل 18 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: بعضی‌ها در دولت گذشته به طور نادرست و خلاف قانون بابت سهام عدالت مقداری سود گرفته‌اند که باید این مقدار زمان ‌آزادسازی محاسبه شود. مثلا اگر 50 درصد آزادسازی صورت گیرد و مبلغ آن 500 هزار تومان باشد اگر شهروندی یک مرحله (40 هزار تومان) سود گرفته باشد، ‌460 هزار تومان بابت سهامش می‌تواند دریافت کند و اگر کسی دو مرحله (80 هزار تومان) سود گرفته باشد، 420 هزار تومان خواهد گرفت. چون از ابتدا قرار نبوده برای سهام عدالت سودی داده شود بلکه قرار بر این بود که یک میلیون تومان سهم به هر شهروند داده شود و از محل سود آن 60 شرکت اقساط پرداخت شود. چرا که سهام عدالت حبه(بخشش) نیست و تنها بخشش در مورد 50 درصد از دو دهک پایینی که گفتم صورت پذیرفته است، پس وقتی این سهام حبه نیست تا موقعی که تمام این یک میلیون تومان اقساطش پرداخت نشده باشد، شخص مالک آن سهم محسوب نمی شود.

    به گفته وی اگر در دولت گذشته سودی بابت سهام عدالت پرداخت شده خلاف قانون بوده در نتیجه راه حل منطقی این است که این سود از مبالغی که شهروندان قرار است بابت آزادسازی سهام عدالت دریافت کنند کسر شود. در صورت حسابی که به شهروندان به صورت مکتوب داده می‌شود این موضوع قید خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو