عصر بازار

در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید

ششمین فصل بحران اقتصادی در روسیه

عصر اعتبار- افت قیمت نفت و تحریم‌های غرب باعث شده اقتصاد روسیه هجدهمین ماه رکود عمیق و دردناک خود را به ثبت برساند.

ششمین فصل بحران اقتصادی در روسیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اقتصاد روسیه در سه‌ماهه دوم سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.6 درصد افت داشته است. اما برای مردم روسیه که در یک سال و نیم گذشته از تضعیف استانداردهای زندگی رنج می‌بردند بارقه‌هایی از امید نمایان شده است، چراکه سرعت رکود در حال کاهش است. اقتصاد روسیه در سه‌ماهه نخست 1.2 درصد و در سال 2015 معادل 3.7 درصد سقوط کرده بود.
    روسیه از قیمت‌های پایین نفت و تحریم‌های اقتصادی ضربه خورده و در شش فصل گذشته نتوانسته رشدی را به ثبت برساند. تحریم‌های اعمال شده روی مسکو در پی نقش این کشور در بحران اوکراین، ورود سرمایه‌ به این کشور را محدود کرده و باعث شده تا سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در شرکت‌های روسی کاهش یابد.

    ولادیمیر پوتین نیز برای مقابله با این بحران هزینه‌های دولت را کاهش داده است. وی حتی حقوق خود را نیز در سال 2015 معادل 10 درصد کم کرد.

    سقوط روبل در برابر دلار در سال 2015، موجب شده تا تورم دو رقمی شود. البته از آن زمان تورم در حال کاهش است، اما قیمت‌ها در ماه جولای رشدی 7 درصدی داشته است. در حالی که قیمت واردات محموله‌های غذایی بالاتر رفته،‌ میلیون‌ها روسی در سال 2014 فقیر شده‌اند. دستمزد واقعی در سال گذشته افتی 10 درصدی داشته است.

    اعتراضات متعددی علیه بحران اقتصادی در این کشور وجود دارد، اتفاقی نادر در کشوری که تظاهرات سیاسی اغلب ممنوع است. روسیه در ماه آینده انتخابات پارلمانی خواهد داشت و رهبران کشور در تلاش  هستند تا رای‌دهندگان را راضی کنند اقتصاد کشور در حال بهبود است.

    دولت در ماه جولای، حداقل دستمزد را 20 درصد افزایش داد و بانک مرکزی در این هفته اعلام کرد که روسیه در ماه‌های پیش‌رو مجددا به رشد باز خواهد گشت.

    صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده قبل از آغاز رشد در سال آینده، اقتصاد روسیه در سال جاری 1.2 درصد سقوط خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو