عصر بازار

ترمز نوسان در بازار ارز

درهم پایین آمد، دلار افت محدود داشت

عصر اعتبار- روز یکشنبه، نرخ حواله درهم از نقطه ۹۷۰ تومان پایین رفت، ولی قیمت دلار در محدوده ۳ هزار و ۵۳۰ تومان باقی ماند. در دومین روز هفته، شاخص ارزی با ۳ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۵۳۴ تومان رسید. به گفته فعالان، رفتار بازارساز و خارج نشدن ارز از کشور از جمله عواملی بودند که مانع از افزایش دامنه نوسان شدند. روز یکشنبه، همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۱۰۹ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، ماندن اونس زیر مرز هزار و ۳۵۰ دلار یکی از عواملی است که انتظارات افزایشی معامله‌گران را پایین آورده است. به اعتقاد این دسته، طلای جهانی کشش افزایش قیمت و عبور از کانال هزار و ۳۰۰ دلار را از خود نشان نداده است، عاملی که موجب می‌شود برخی از معامله‌گران انتظار کمتری برای افزایش بهای اونس داشته باشند.

ترمز نوسان در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»

    محدودتر از قبل

    در دومین روز هفته، دلار تنها در محدوده 3هزار و 530 تومان نوسان کرد. روز یکشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 535 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، این ارز کششی برای افزایش قیمت از خود نشان نداد و بیشتر تمایل به کاهش قیمت داشت. نتیجه اینکه، بهای این ارز تا قیمت 3 هزار و 532 تومان پایین آمد، ولی نهایتا با قیمت 3 هزار و 534 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 3 تومان پایین‌تر از روز شنبه بود و موجب ثبت دومین افت متوالی این ارز شد. روز یکشنبه، پوند استرلینگ نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 5 تومان افت به قیمت 4 هزار و 620 تومان رسید. این ارز روز شنبه نیز 30 تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

    بی‌تحرکی عوامل بیرونی

    به گفته فعالان بازار، بالا نبودن ارزش دلار در مناطق مرزی و کشورهای همسایه از جمله سلیمانیه عراق و ترکیه از جمله عواملی بوده که موجب شده است، بهای دلار در روزهای گذشته تحریک نشود. به اعتقاد این دسته، در گذشته، بالا رفتن ارزش دلار در مناطق یاد شده موجب خروج ارز می‌شد و تحت‌تاثیر همین موضوع حجم دلار موجود در بازار داخلی کاهش می‌یافت. از سوی دیگر، در روزهای اخیر، بهای اونس در بازارهای جهانی نیز نوسان خاصی نداشته است. کاهش نوسانات اونس موجب شده که سکه‌بازان برای جبران اثر این متغیر جهانی وارد بازار ارز نشوند و در نتیجه قیمت دلار تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران سکه نیز قرار نگیرد. در مجموع می‌توان گفت قیمت دلار در 20 روز گذشته چندان از سوی متغیرهای بیرونی برای افزایش نوسانات تحریک نشده است. از سوی دیگر، بازارساز نیز با عرضه مناسب سعی کرده است اثر متغیرهای درونی بازار را مدیریت کند. نتیجه، مدیریت بازارساز و کاهش اثرگذاری متغیرهای بیرونی افت نوسانات دلار در بازار داخلی بوده است. شاخص ارزی از 5 مرداد عمدتا در دامنه محدود 3 هزار و 530 تا 3 هزار و 545 تومان نوسان کرده و نتوانسته است از این زندان قیمتی خارج شود. در این فضا، دامنه نوسانات در آخرین هفته مردادماه حتی محدودتر شده و قیمت عمدتا در محدوده 3 هزار و 530 تومان تغییرات خود را ثبت کرده است. کاهش دامنه نوسانات دلار زمینه‌ساز این شده که حجم معاملات این ارز در بازار کاهش پیدا کند و حتی برخی بازیگران آتی از بازار خارج شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو