عصر بازار

زیرساخت‌ها برای بازار آتی ارز فراهم نشده است

عصر اعتبار- ماهیت بازار آتی ارز با آتی سکه متفاوت است. طراحی یک نرم افزار به تنهایی برای معاملات ارز کافی نیست.

زیرساخت‌ها برای بازار آتی ارز فراهم نشده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا در مورد راه انداری بازار آتی ارز اظهار داشت: موضوع معاملات ارز همواره در حوزه بانک مرکزی بوده اما با راه اندازی بازار آتی ارز نباید تنها فعالان بازار سرمایه به این حوزه ورود کنند و معاملات در بازار آتی ارز باید از حوزه اشخاص بورسی خارج شود .

    وی ادامه داد: بسیاری از واردکنندگان کالا با نوسانات ارزی مشکل داشتند و دارند و در مورد هموارسازی سودشان با مشکل مواجه می‌شوند و در مقطعی درآمدشان به خاطر بهای ارز بالا می‌رود و یا واردکنندگان مواد اولیه قیمت موادشان با بالا رفتن بهای ارز افزایش پیدا می‌کند.

    رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین تصریح کرد: راه اندازی بازارهای آتی این ریسک‌ها را پوشش می‌دهد.

    وی با بیان اینکه ماهیت بازار آتی ارز با بازار آتی سکه متفاوت است گفت: انگیزه در بازار سکه صرفا کسب سود است اما بازار آتی ارز به شرط ورود بازیگران بیشتر می‌تواند به هموار‌سازی بازار نیز کمک کند.

    چراغی تصریح کرد: زمانی که قیمت ارز در بازار نوسان داشت همه به دنبال خرید سکه بودند.

    وی با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌ها و بستر مناسبی برای راه اندازی بازار اتی ارز فراهم نشده است افزود: در حال حاضر تنها یک نرم افزار طراحی شده که این نرم افزار به تنهایی برای معاملات ارز کافی نیست .

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گروه‌های زیادی از تولیدکنندگان و واردکنندگان باید با این ابزار آشنا شوند ما درحال حاضر بیش از 100 شرکت کارگزاری و چندین هزار صرافی در کشور داریم که نیازمند معامله در بازار اتی ارز هستند و باید عضو اتاق پایاپای شوند تا بتوانند امکان معاملات در بازار را داشته باشند.

    وی خاطر نشان کرد: نقطه شروع و استارت راه اندازی بازار آتی ارز تک نرخی شدن ارز است حتی زمانی که ارز 2 نرخی باشد راه اندازی چنین بازاری بی‌معنی است.

    وی گفت: پس از تک نرخی کردن ارز بانک مرکزی با هماهنگی سازمان بورس بازار اتی ارز را راه‌اندازی خواهد کرد اما این بازار در شرایطی موفق خواهد بود که اطلاعات آنرا در اختیار همه قرار دهند و مردم را با مکانیسم این بازار آشنا کنند.

    چراغی افزود: متاسفانه هنوز مسئولین در سطوح بالای کشور با مکانیسم این بازار آشنا نیستند و در بازار اتی سکه نیز  گمان می‌کنند سکه ای جا به جا می شود ، در حالی که این اتفاق نمی افتد، یکی از موارد مهم در این بازار آشنایی و شناخت این بازار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی