عصر بازار

وام دهی بانک‌ها ۴۰ هزار میلیارد اضافه شد

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی وعده تسهیلات ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی در سال جاری را داده است؛ این رقم حدود ۴۰ هزار میلیارد نسبت به سال قبل و تا ۲۶۰ هزار میلیارد تومان در پنج سال گذشته رشد دارد.

وام دهی بانک‌ها ۴۰ هزار میلیارد اضافه شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تسهیلات دهی بانک‌ها در حدود سه سال گذشته با توجه به اهمیت این موضوع در تامین مالی بخش‌های اقتصادی و به ویژه سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده به گونه‌ای که از حدود 200 هزار میلیارد تومان سال 1390 به 417 هزار میلیارد در سال گذشته افزایش یافته است. در عین حال که سقف وام دهی بانک‌ها از 236 هزار میلیارد سال 1392 در دو سال اخیر تا حدود 200 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

    اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی حاکی از آن است که در سال جاری سقف تسهیلات پرداختی از 417 هزار میلیارد سال گذشته به 460 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که اگر بانکها فراتر از این رقم پیش نروند تسهیلات دهی بانکها در سه سال گذشته با رشد حدود 260 هزار میلیارد تومانی همراه خواهد شد.

    سیف البته گفته که 50 درصد  میزان پیش بینی شده صرف تکمیل واحدها و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی می‌شود و 50 درصد سرمایه‌گذاری جدید است.

    این در حالی است که عموما در دو سال اخیر میزان تسهیلات دهی شبکه بانکی فراتر از پیش‌بینی بانک مرکزی بوده است. در سال 1393 رئیس کل بانک مرکزی در حالی اعلام کرد که پیش‌بینی این بانک حدود 240 هزار میلیارد است که در ادامه با افزایش سقف، تصور 280 هزار میلیارد تومان وجود داشت، ولی در نهایت عملکرد بانک‌ها نشان داد که تا 60 هزار میلیارد تومان فراتر از این رقم وام به بخش‌های مختلف ارائه شده است. موضوعی که واکنش بانک مرکزی را به دلیل افزایش اضافه برداشت بانک‌ها برای تامین مالی وام‌های پرداختی و خطر افزایش پایه پولی و به تبع آن رشد تورم، به همراه داشت.

    روند پرداخت تسهیلات بانکی در دهه 1390 نشان می‌دهد که در سال اول حدود 200 هزار میلیارد تومان، 1391 با افت حدود 35 هزار میلیاردی تا 165 هزار میلیارد تومان، 1392 با رشد 70 هزار میلیاردی تا 236 هزار میلیارد تومان، 1393 با افزایش نزدیک به 100 هزار میلیاردی تا 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. برای سال 1394 هم که پیش‌بینی حدود 340 هزار میلیاردی وجود داشت بانک‌ها باز هم  بیشتر از حد اقدام کرده و تا 60 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

    اما با توجه به اهمیت تخصیص عمده منابع بانکی به سرمایه در گردش، آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که در  دو سال اخیر بیش از 60 درصد تسهیلات پرداختی به این موضوع اختصاص داشته است. بر این اساس در سال 1393 از 340 هزار میلیارد ارائه شده حدود 60 درصد رقمی حدود 207 هزار میلیارد تومان، همچنین در سال گذشته از 417 هزار میلیارد تومان کل وام های پرداختی نزدیک به 263 هزار میلیارد تومان معادل 263 هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تخصیص داده شده است.

    رشد تسهیلات بانکی در شرایطی خواهد بود که رئیس کل بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف کرده تا برای ایجاد تحرک در 7500 واحد تولیدی کوچک و متوسط که در رکود مانده‌اند، نزدیک به 10 درصد تسیهلات جدید را به این بخش‌ها اختصاص دهند که سازوکار و بخشنامه های آن تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شد و اکنون بانک مرکزی و وزارت صنعت در حال اجرای این طرح هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی