عصر بازار

عوامل متناقض، روند ابتدای هفته را متاثر کردند

تزلزل طلا بر سومین پله آگوست

عصر اعتبار- اونس طلا که هفته گذشته با رشدی ناچیز به قیمت ۱۳۳۶ دلار رسیده بود، هفته جدید کاری را با نوسان در میانه همان محدوده شروع کرد.

تزلزل طلا بر سومین پله آگوست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، صبح دوشنبه، شاخص دلار تحت فشار داده‌های بد هفته گذشته از اقتصاد آمریکا باز هم تحت فشار قرار گرفت تا روند آن به‌عنوان یک عامل افزایشی برای فلز زرد عمل کند. دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام نیز با رشد خود به طلا کمک کرد. این دو عامل به همراه ادامه تمرکز معامله‌گران بر احتمال تعویق بیشتر افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا باعث رشد ارزش طلا شدند. با این همه، ادامه رکوردزنی بازارهای سهام، بخشی از سرمایه‌های موجود در بازار فلزهای گرانبها را جذب کرد تا قیمت‌ها رشد چندانی نداشته باشند. قیمتی که تا ساعت 7 عصر دوشنبه برای اونس ثبت شد، 1339 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری از سومین هفته آگوست رقم خورده باشد.

     

    شروع متزلزل

    اقتصاد آمریکا هفته گذشته داده‌های بدی منتشر کرد که در اولین روز هفته جدید، شاخص دلار را تحت فشار قرار داد. داده‌های بد، احتمال انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو ایالات متحده را کاهش می‌دهد و این امر به ضرر دلار و به نفع طلا است. همزمان بهای نفت خام نیز با این تصور معامله‌گران که احتمال اقدام کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش عرضه وجود دارد، رشد کرد. قیمت آتی نفت برنت روز گذشته از مرز 47 دلار گذشت تا بهای نفت خام، صبح دوشنبه به بیشترین میزان در ماه جاری میلادی برسد. شاخص برنت از ابتدای آگوست 11 درصد رشد داشته است. این روند از آنجا که نفت،‌ کالای رهبر بازار کالاهای پایه است به نفع طلا است.

    اما از آن سو، بورس‌ها به ضرر طلا کار می‌کردند. در حالی که شاخص‌های آمریکایی هفته گذشته به رکوردهای چند ساله رسیدند، شاخص‌های چین صبح دوشنبه به اوج 7 ماهه رفتند. بورس‌های اروپایی نیز روز دوشنبه با رشد مواجه شدند. مهم‌ترین دلیل رشد بورس‌ها در روزهای اخیر، رشد قیمت نفت بوده که نگرانی‌ها درباره تورم معکوس را کاهش می‌دهد.

    اونس طلا در حالی صبح دوشنبه را به نوسان در میانه محدوده 1330 دلار گذراند که کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار افزایش قیمت طلا در هفته کاری جاری را دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 12 نفر معادل 70 درصد، افزایش قیمت‌ها و 4 نفر معادل 24 درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در هفته سوم آگوست پیش‌بینی کرده‌اند. تنها یکی از تحلیلگران نظری خنثی داشته است. در نظرسنجی از مخاطبان نیز 830 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 549 نفر معادل 66 درصد افزایش و 156 نفر معادل 19درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 125 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    توجه سیاستی

    رویترز صبح دوشنبه نوشت که آمارهای منتشر شده روز جمعه نشان می‌دهد که وضعیت خرده فروشی در آمریکا طی ماه گذشته کمتر از حد انتظارات کارشناسان اقتصادی بوده است و این مساله موجب شده تا گمانه زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا کاهش یابد. رشد صبح دوشنبه طلا ناشی از همین علت بوده است. کاهش هزینه‌های مصرفی در اقتصاد آمریکا طی ماه جولای تاثیر زیادی بر افت خرده فروشی داشته است. ارزش دلار نیز اوایل روزدوشنبه با افت نسبی روبه‌رو شد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به انتشار آمارهای جدید در آمریکا، بعید به‌نظر می‌رسد که فدرال‌رزرو بخواهد تا پایان امسال نرخ بهره را افزایش دهد. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، قیمت طلا در برابر نوسانات ارزش دلار و نرخ بهره آمریکا حساسیت و واکنش زیادی نشان می‌دهد. ادامه روند صعودی قیمت طلا در هفته‌های اخیر نیز موجب شده است تا تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی به‌خصوص چین و هند با کاهش محسوسی روبه‌رو شود. میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با 22/ 1 درصد کاهش به کمتر از 960 تن رسیده است.

    قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا، منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت. نوسانات ارزش دلار آمریکا نیز می‌تواند عامل مهمی برای تعیین قیمت طلا در روزهای آینده باشد. فردا چهارشنبه نیز قرار است متن مذاکرات نشست جولای فدرال‌رزرو آمریکا منتشر شود. انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو تاحد زیادی وضعیت نرخ بهره و سیاست‌های پولی این کشور طی ماه‌های آینده را روشن خواهد کرد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی نیز اهمیت زیادی خواهد داشت.

    امید حرفه‌ای

    در شرایطی که انبساط پولی بسیاری از بانک‌های مرکزی و چالش‌های موجود در اقتصاد جهان به نفع طلا کار می‌کند، بسیاری از موسسه‌های مالی نیز انتظار رشد بیشتر طلا را در ماه‌های پیش رو دارند. موسسه مالی «آر‌بی‌سی» پیش‌بینی نسبت به قیمت طلا را 200 دلار افزایش داده است. در حالی که قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون 26 درصد معادل 280 دلار در هر اونس افزایش داشته، موسسه مالی آر بی سی پیش‌بینی خود نسبت به قیمت طلا را 200 دلار افزایش داده است. به گزارش پایگاه اینترنتی «ماینینگ»، این بهترین عملکرد قیمت طلا در 6 ماه نخست از سال 1980 میلادی به شمار می‌رود. در ابتدای سال 2016 میلادی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی پیش‌بینی کرده بودند که قیمت طلا امسال به کمتر از 1000 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.

    بر اساس این گزارش بانک سرمایه‌گذاری آربی‌سی کانادا هم‌اکنون پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا در سال 2017 و 2018 میلادی به 1500 دلار برسد. این رقم پیش از این 1300 دلار پیش‌بینی شده بود. بانک آر بی سی می‌گوید: «عوامل مختلفی در افزایش احتمالی قیمت طلا در ماه‌های آینده موثر خواهد بود که از آن جمله می‌توان به افزایش ریسک‌های سیاسی در بریتانیا و منطقه یورو، افزایش ریسک سیستمی در اقتصاد جهانی ، کاهش نرخ بهره واقعی اوراق قرضه و ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک‌های مر کزی بزرگ جهان اشاره کرد.»

    تبعات احتمالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند موجب ادامه روند صعودی تقاضا و قیمت جهانی طلا شود. توصیه کارشناسان اقتصادی آر بی سی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی این است که بخش بیشتری از دارایی و سرمایه خود را به صورت طلا نگهداری کنند.

    از سوی دیگر، موسسه سرمایه‌گذاری «یو‌بی‌اس» سوئیس نیز در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از 1400 دلار خواهد رسید. بانک فرانسوی «ناتیکسیس» هم اعلام کرده است که قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آینده به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و شکسته شدن سطح مقاومتی 1400 دلاری دور از دسترس نخواهد بود. موسسه مالی «کردیت سوئیس» و بانک آمریکایی «مریل لینچ» نیز اعلام کردند که قیمت طلا در سال 2017 به بیش از 1500 دلار خواهد رسید. بانک هلندی «ای بی ان آمرو» نیز پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا طی ماه‌های آینده به بیش از 1425 دلار خواهد رسید و پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند موجب منفجر شدن قیمت طلا در بازارهای جهانی شود. اونس طلا در حالی تا این مقطع از سال 2016 روزهای خوبی را سپری کرده که تقاضای سرمایه‌گذاری طلا در 6 ماه نخست سال جاری میلادی با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است.

    شورای جهانی طلا در گزارش اخیر خود موسوم به روند تقاضای طلا در سه ماه دوم امسال اعلام کرد که تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا در 6 ماه نخست امسال با رشد فزاینده و چشمگیری روبه‌رو شده است. شورای جهانی طلا هفته گذشته اعلام کرد: «افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا نقش مهمی در رشد 26 درصدی قیمت جهانی این فلز زرد از ابتدای امسال داشته است. تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا با بیشترین رشد در 30 سال اخیر روبه‌رو شده است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی