عصر بازار

محمد طبیبیان :

ایده ارز تک نرخی از سال ۱۳۷۲ مطرح شد

عصر اعتبار- طبیبیان با تاکید بر اینکه باید بازاری متمرکز برای تعیین نرخ ارز و خرید وفروش آن ایجاد شود خاطر نشان کرد: این موضوع باید بدست بانک مرکزی حل و نهایی شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده بهای ارز شود.

ایده ارز تک نرخی از سال ۱۳۷۲ مطرح شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمد طبیبیان در مورد امکان تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: سالیان درازی است که بحث تک نرخی شدن ارز مطرح است اما علی‌رغم وعده‌ها ارز تک نرخی نشد.

    رئیس اسبق موسسه عالی آموزش بانکداری، با بیان اینکه برای تک نرخی شدن ارز مقدماتی لازم است افزود: این بحث‌ها از برنامه دوم و در سال‌های 1372 و 1373 مطرح است و از آن سال‌ها تا کنون این موضوع به تعویق افتاده است.

    این اقتصاددان با اشاره به این که خرید و فروش ارز عملا در دست دولت است، گفت: در بخش درآمدهای دولت و بودجه و در شرایطی که کشور نیاز به منابع ریالی دارد، دولت ارز را با قیمتی پایین‌تر از بازار عرضه می‌کند که این موضوع نه تنها منصفانه نیست بلکه باعث رانت نیز می‌شود.

    طبیبیان با تاکید بر اینکه باید بازاری متمرکز برای تعیین نرخ ارز و خرید وفروش آن ایجاد شود، خاطر نشان کرد: این موضوع باید به دست بانک مرکزی نهایی شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده بهای ارز باشد.

    وی با بیان اینکه بازار ارز در دست گروه‌های رانت خوار است، افزود: متاسفانه تک نرخی شدن ارز در ایران تنها در حد یک آرزو باقی مانده است.

    این اقتصاددان با اشاره به سفر چینی ها به ایران در دوره سازندگی تصریح کرد: زمانی که موضوع تک نرخی کردن ارز در دوره آقای هاشمی مطرح شد گروهی از سازمان برنامه چین به ایران آمدند و گفتند ما می‌خواهیم از تجربه شما در این خصوص استفاده کنیم این در حالی است که سال‌ها است موضوع ارز در چین ساماندهی شده اما در ایران همچنان بحث می‌شود که ارز باید تک نرخی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی