عصر بازار

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور:

مسافران نمی‌توانند بیش از ۵ میلیون ریال از کشور خارج کنند

عصر اعتبار- فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: مسافران مجاز نیستند که بیش از ۵ میلیون ریال وجه رایج مملکت را از کشور خارج کنند.

مسافران نمی‌توانند بیش از ۵ میلیون ریال از کشور خارج کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، سردار حسن مهری (فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور) امروز در نشست خبری گفت: از تمامی مسافران در فرودگاه‌های کشور به ویژه آنها که در مسیر خارج از ایران تردد می‌کنند؛ باری را به عنوان امانت از کسی دریافت نکنند، زیرا ممکن است در آن اشیای ممنوعه باشد و در فرودگاه مقصد با مشکل روبرو شوند.

    فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: امسال در حوزه مسافری 48 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش دستگیری در حوزه انتقال مواد مخدر به خارج از کشور را داشتیم که نتیجه سختگیری‌های ما در سه سال گذشته است، اما در حوزه بار و محموله پستی با افزایش کشفیات روبرو هستیم؛ زیرا جابجایی مواد از حوزه مسافر به حوزه بار جابجا شده است تا احتمال دستگیری کم باشد.

    سردار مهری اظهار کرد: در پروازهای داخلی نیز کشفیات مواد مخدر در چهار ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال قبل دو برابر شده است. از مردم می‌خواهیم هر مورد مشکوکی در این زمینه را به شماره تلفن 31022695 اطلاع دهند.

    وی ادامه داد: ما در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دو و نیم برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم و در زمینه قاچاق کالا این عدد 98 درصد، در حوزه قاچاق طلا 18 درصد و در حوزه ارز 685 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشتیم.

    وی توضیح داد: برخی مواد مخدر، ارز یا طلا را در لای کارتن یا صفحات کتاب می‌پیچند و گمان می‌کنند که دستگاه ایکس ری آن را نشان نمی‌دهد، در حالی که اینگونه نیست.

    مهری با بیان اینکه بیشترین طلا و ارز قاچاق در فرودگاه امام کشف شده است، گفت: در یکی از موارد، شخصی قصد خروج 500 میلیون تومان ایران چک از ایران را داشت که دستگیر شد.

    وی تصریح کرد: برابر قوانین، هر ایرانی بیش از 5 میلیون ریال نمی‌تواند از ایران خارج کند. همچنین ارز مجاز برای خروج از کشور نیز 5 هزار دلار است. مقدار طلای مجاز نیز 150 گرم  و از جابجایی زیورآلات با وزن نامتعارف جلوگیری می‌شود و اگر این موارد جاسازی نشده باشند از مسافران می‌خواهیم که آنها را برگردانند و یا به همراه خود تحویل دهند.

    سردار مهری افزود: امسال نسبت به سال گذشته 128 درصد در قاچاق کالا، 69 درصد در قاچاق دلار، 2436 درصد یورو، 100 درصد درهم امارات،  100درصد وجه رایج کشور، 166 درصد گوشی تلفن همراه، 2314درصد تجهیزات دارویی و پزشکی، 358 درصد لوازم آرایشی، 265 درصد البسه و 19 درصد قاچاق سیگار افزایش کشفیات داشتیم که در مجموع می‌توان گفت؛ 234 درصد در قاچاق طلا، ارز و کالا و 60 درصد نیز در تعداد دستگیرشدگان افزایش داشتیم.

    وی با بیان اینکه پلیس فرودگاه کشفیاتی در زمینه عتیقه نداشته است، اظهار کرد: در یک مورد مسافری از فرانکفورت به فرودگاه امام آمد که 21عدد ساعت رولکس به ارزش 350 میلیون تومان به همراه داشت که دستگیر شد. همچنین فرد دیگری سه کیلو و 90 گرم طلا به ارزش بیش از 300 میلیون تومان در لباسش جاساز کرده بود.  همچنین در مورد دیگر فردی که از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌آمد؛ 722 گرم طلای ساخته شده با خود آورده بود. در زمینه قاچاق ارز نیز با پروندهای روبرو‌ایم که فرد 700هزار درهم به ارزش 6 میلیاردو 580 میلیون ریال را قصد داشت که از فرودگاه امام خارج کند. در مورد دیگری با قصد فردی برای قاچاق 120 هزار دلار روبرو بودیم.

    فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه سرقت در فرودگاه‌های امام خمینی، مهرآباد و مشهد بیش از دیگر فرودگاه‌هاست، گفت: سرقت اتومبیل، موتور سیکلت، بار مسافر بیشترین موارد سرقت است که در این زمینه 40 درصد کشفیات ما افزایش پیدا کرده است. در یک مورد سارقی را دستگیر کردیم که از نمازخانه فرودگاه‌ها سرقت انجام می‌داد و پس از آن به23 مورد از دیگر جاها اعتراف کرد. برای نمونه 40 میلیون تومان دربیمارستان‌ها از بیماران و همراهانشان سرقت کرده بود و اموال سرقتی را به صندوق اماناتی که در یکی از بانک‌های تهران داشت، منتقل می‌کرد.

    سردار مهری افزود: امسال 13 سارق را در فرودگاه‌ها دستگیر کرده‌ایم. همچنین یک کلاهبردار که بالغ بر 7 میلیارد تومان از 52 نفر کلاهبرداری کرده بود و یک خودروی اوپتیما را به 24 نفر فروخته بود؛ دستگیر و روانه زندان شد. سال گذشته نیز باندی را در فرودگاه امام دستگیر کردیم، اما در مورد سرقت بار مسافران به تعداد انگشتان دست این اتفاق رخ می‌دهد و بیشتر مسافران از مسافران سرقت می‌کنند.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در فرودگا‌ه‌ها شخصی با هویت مبدل که مرتبط با داعش باشد؛ دستگیر شده است یا نه گفت: در حوزه ما چنین دستگیری وجود نداشته است.

    فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور توضیح داد: محدوده‌های پستی در فرودگاه به دقت کنترل می‌شود. چند روز پیش یک باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر که مواد را در دستگاه گرمکن غذا جاساز می‌کردند؛ دستگیر شدند و20 کیلو مواد مخدر از نوع تریاک توسط سگ‌های موادیاب از آنها گرفته شد که قصد داشتند آن را به مقصد استرالیا بفرستند. در مورد دیگر قصد انتقال 5.5 کیلو شیشه و یک و نیم کیلوگرم شیره تریاک از مسیر استانبول بود که این مواد مخدر را در جداره کیف و چمدان جاساز کرده بودند که دستگیر شدند. مسافر دیگری نیز 4 کیلوگرم شیشه را به مقصد کشورهای شرق آسیا در کارتن برنج جاسازی کرده بود. ما چه در پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی اجازه نمی‌دهیم که بار بدون کنترل وارد هواپیما شود.

    وی در پایان با اشاره به اینکه در سال جاری هیچ ایرانی در فرودگاه‌های خارج از کشور دستگیر نشده است، گفت: مسیر هوایی برای قاچاقچیان مواد مخدر بسیار ناامن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی