عصر بازار

در کمیته گردشگری کشورهای عضو اکو مطرح شد

درآمد هر گردشگر خارجی، معادل ۲۵ بشکه نفت است

عصر اعتبار- «هر گردشگر خارجی معادل ۲۵ بشکه نفت خام (هزار دلار) برای ایران درآمد دارد که در صورت تحقق برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰ ساله، تا سال ۱۴۰۴ این میزان معادلِ ۵۰۰ میلیون بشکه درآمد نفتی خواهد بود.»

درآمد هر گردشگر خارجی، معادل ۲۵ بشکه نفت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، احمد اصغری - نایب رییس اتاق اکو ایران و رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران - با بیان این مطلب در بیست‌ویکمین نشست کمیته‌های اجرایی و تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو تاکید کرد: ایران باید به سرعت در حال بازسازی و سرمایه‌گذاری و پذیرایی از گردشگران باشد.

    وی در نشست کمیته گردشگری که با حضور جمعی از اعضای اکو برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاضر بیش از یک میلیارد انسان روی کره زمین جابه‌جا می‌شوند. در جهان نزدیک به 40 میلیون نفر در زمینه‌ی گردشگری مشغول کارند و گردشگری می‌تواند در اشتغال‌زایی، فقر زدایی و ایجاد درآمد برای منطقه‌ی اکو مؤثر باشد.

    وی ادامه داد: از یک هزار و 250 میلیارد دلار درآمدی که گردشگری جهان داشته، تنها نیم‌درصد سهم ایران بوده است. با توجه این‌که گردشگران سلامت سه برابر گردشگران معمولی برای کشور مقصد درآمدزایی دارند، اصلی‌ترین اولویت‌های توسعه گردشگری ایران، توجه به اقتصادی بودن گردشگران سلامت کشورهای منطقه اکو است.

    به گفته اصغری، ایران در گردشگری سلامت به دلیل سطح بالای علمی و پزشکی، پتانسیل بالایی دارد و تاکنون با نقش مؤثر اتاق ایران، چهار همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در مشهد مقدس و یک همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اکو در استان مازندران برگزار کرده است و آمادگی دارد تا در نیمه امسال دومین همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اکو را نیز برگزار کند.

    رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ادامه داد: ایران یکی از سرفصل‌های برنامه ششم توسعه و نیز چشم‌انداز 20 ساله خود را، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا بر درآمدهای نفتی گذاشته است و همان‌طوری که می‌دانید ایران به تصدیق یونسکو، از نظر آثار تاریخی و فرهنگی در میان 10 کشور نخست جهان قرار دارد و بر همین اساس، دولت محترم ایران اصرار بر توسعه صنعت گردشگری دارد و برای همکاری با کشورها بویژه کشورهای اکو اعلام آمادگی می‌کند.

    وی همچنین یادآور شد: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی با عنوان «شاخص رقابت‌پذیری گردشگری و سفر» در سال 2015 با مطالعه 141 کشور جهان، در نهایت ایران را به عنوان اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان شناخت.

    45 درصد گردشگران ایران از منطقه اکو هستند

    نایب‌رییس اتاق اکو ایران در ادامه با بیان این که در سال‌های اخیر حدود 6 میلیون نفر گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند که حدود 45 درصد آن‌ها از کشورهای منطقه اکو بودند، افزود: جمعیت 10 کشورِ عضو اکو 450 میلیون نفر است. سهم ایران از 55 میلیون گردشگر ورودی به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) تنها 4 میلیون نفر است.

    وی گفت: کشورهای عضو اکو به صورت منطقه‌ای می‌توانند با ورود به حوزه گردشگری مشترکا منافع کشورها و مردم خود را بررسی و راهکارهای توسعه و رونق آن را ارائه کنند. تشکیل کنفدراسیون‌ها و تشکّل‌های منطقه‌ای گردشگری بخصوص در بدنه‌ی بخش خصوصی کشورهای اکو لازم است و باید در اولویت دولت‌ها قرار گیرد و در این راستا امکانات مالی و زیرساخت‌های آن را فراهم آورند تا منطقه ی اکو با جمعیتی بیش از 450 میلیون نفر به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل شود.

    اصغری ادامه داد: برای افزایش تعاملات تجاری، فرهنگی و توسعه مراودات ملت‌های منطقه، از نکات مهمی که همواره باید مورد توجه مسؤولان و سیاستگذاران قرار گیرد، تسهیل در صدور روادید، همکاری با سازمان‌های بین‌المللی، ایجاد شبکه یک‌پارچه خدمات گردشگری وتامین و آموزش نیروی انسانی متخصص، استفاده از تجربیات کشورهای عضو، تعیین رایزن گردشگری در نمایندگی‌های خارجی برای ارایه راهنمایی و مشاوره در زمینه سفر، برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی است که می‌تواند از جمله رویدادهای مهم و تاثیرگذار باشد.

    رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در ادامه پیشنهاداتی را ارایه کرد که تشکیل همایش سالانه منطقه‌ای با عنوان نشست تخصصی گردشگری میان شهرداران پایتخت‌ها و رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای اکو، عدم نیاز به صدور ویزا و بخصوص ویزای درمانی، دستیابی به برند مشترک گردشگری کشورهای اکو و کم کردن حضور واسطه‌ها در گردشگری سلامت از آن جمله بود.

    وی اضافه کرد: در بیشتر کشورهای اکو، گسترش بیابان‌زدایی و جنگل‌زدایی سرعت بالایی دارد که سازمان‌های محیط زیست کشورهای اکو باید فعالانه به میدان آیند و از تخریب جاذبه‌های طبیعی جلوگیری کنند.

    «اصغری» همچنین به وزاری راه کشورهای اکو گوشزد کرد؛ با توجه به این که حجم سفرهای گردشگری و کالاهای تجاری در کشورهای اکو به صورت زمینی و جاده‌ای انجام می‌شود، تسهیلات مناسب زیرساختی و رفاهی گردشگری باید تخصیص داده شود.

    حذف دیدگاه امنیتی در برخورد با گردشگران ورودی و داخلی، مقررات زدایی و به حداقل رساندن دخالت دولت، ترویج کد جهانی اخلاق گردشگری، حمایت قانونی از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و فراهم کردن زمینه جذب این منابع، آزادسازی اقتصاد گردشگری و تکمیل نهادهای این بازار و اصلاح مناسبات آن نیز از دیگر پیشنهادهایی بود که نایب رییس اتاق اکو ایران، مطرح کرد.

    غفلت از گردشگری منطقه اکو

    سهیل مالک - نماینده کمیته گردشگری پاکستان - نیز درباره احیای گردشگری، گفت: گردشگری در منطقه مورد غفلت قرار گرفته و گردشگری می‌تواند یکی از منابع کسب درآمد برای تامین اقتصادی و اجتماعی کشورها باشد، بویژه در کشورهای درحال توسعه که درآمدزا است.

    وی ادامه داد: این همایش کمک می‌کند کشورهای اکو بتوانند پتانسیل‌های منطقه را بهتر بشناسند، بویژه در زمینه گردشگری سلامت و ارایه خدمات و تجهیزات گردشگری سلامت. پاکستان هم پتانسیل‌های زیادی در این زمینه دارد. البته بی‌ثباتیِ سیاسی در کشور ما وجود داشته که موانعی را ایجاد کرده که از آن جمله می‌توان به نداشتن جاده‌های مناسب برای حمل و نقل گردشگران و مشکلات روادید اشاره کرد.

    مالک اظهار کرد: گردشگری سلامت یکی از عناصر ویژه است که باعث رشد گردشگری منطقه می‌شود و در پاکستان هم تسهیلات مدرن و بیمارستان‌های مدرنی را برای گردشگران سلامت احداث کرده است.

    وی از سازمان اکو خواستار سیاستگذاری مخصوصی برای گردشگری در منطقه شد و افزود: بی‌ثباتیِ سیاسی در این منطقه ایجاب می کند یک سیاستگذاری خاص انجام شود تا گردشگری توسعه و ارتقاء پیدا کند.

    نماینده کمیته گردشگری پاکستان گفت: روادید اکو باید برای کشورهای عضو این سازمان صادر شود تا از طریق آن بتوانیم جذابیت های گردشگری منطقه را به نمایش بگذاریم و لازمه این مهم تحقیق و برنامه ریزی است.

    او گفت: کشورهای عضو اکو نیازمند سیاستگذاری گردشگری نو هستند، چرا که تحقق آن، فقر را در منطقه ریشه کن می کند.

    «محمت بای سال»، نماینده کمیته گردشگری اتاق اکو ترکیه نیز درباره برگزاری کارگاه گردشگری در ترکیه توضیح داد: دسامبر 2015 با مدیرکل وزارت گردشگری ترکیه جلسه‌ای داشتیم که ایشان قول برگزاری این کارگاه را دادند و ما در ماه اکتبر آن را در هتل ماریوس برگزار خواهیم کرد که یک روز از این کارگاه به انتقال تجربیات ترکیه اختصاص دارد.

    وی ادامه داد: گردشگری نه تنها در حوزه فرهنگ، بلکه در حوزه صنعت اهمیت خاصی دارد، چون باعث اشتغالزایی و رشد روابط کشورها می‌شود. ما ظرفیت‌های فراوانی برای گردشگری داریم و باید به ظرفیت‌های موجود در صنعت گردشگری ایمان بیاوریم.

    بای سال همچنین تاکید کرد: مسؤولیت ما این است که توسط این صنعت اشتغالزایی کنیم و کارآفرینی ایجاد شود. اکنون در ترکیه یک میلیون نفر اشتغالزایی تحت تاثیر صنعت گردشگری ایجاد شده که این تعدا در آینده به 2 میلیون افزایش خواهد داشت. ما موفق به جذب 37 میلیون گردگر با 35 میلیارد دلار درآمد شده ایم که باعث گسترش شرکت های کوچک و متوسط شده است. فعالیت در این صنعت در دهه 80 شروع شده و اکنون 30 سال است که مشغولیم. ترکیه می تواند با آموزش های مشترک، تجربیات خود را منتقل کند.

    وی یادآور شد: گردشگری به عنوان کاتالیزور صنایع دیگر محسوب می‌شود، برای همین از طریق آن می‌توان زیرساخت‌ها را بهبود و افزایش داد. متاسفانه اخیرا در ترکیه مسایلی را تجربه کردیم که باعث کاهش درآمد ترکیه در زمینه گردشگری شده است.

    کرباسی، عضو دیگر اتاق بازرگانی ایران نیز در ادامه از اعلام آمادگی ایران برای برگزاری دومین کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت که سال پیش در رامسر برگزار شد، خبر داد.

    بیست‌ویکمین نشست کمیته‌های اجرایی و تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو، با حضور اعضای کمیته های گردشگری اکو در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی