عصر بازار

حقوق ۲سال آخر خدمت، ملاک حقوق ‌بازنشستگی

عصر اعتبار- پس از طرح زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال تغییر مبنای مـحـاسبـه حـقـوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد امکان ‌محاسبه ‌مستمری‌ بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی‌ براساس ۵سال‌ آخر خدمت وجود ندارد.

حقوق ۲سال آخر خدمت، ملاک حقوق ‌بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، محمدحسن زدا با تأکید بر اینکه به‌هیچ عنوان محاسبه میزان مستمری از 2سال آخر خدمت به 5سال تغییر نخواهد کرد و این سازمان در این زمینه اجازه قانونگذاری جدید ندارد، به خبرگزاری خانه ملت گفت:«در تبصره ماده77 قانون تأمین اجتماعی به صراحت اعلام شده که مبنای حقوق مستمری در زمان بازنشستگی 2سال آخر خدمت است. به این قانون ایراداتی وارد است اما برای رفع ایرادات باید سیستم امتیازدهی ایجاد شود تا از روز اول کاری فرد شاغل آگاه باشد که حقوق و حق پرداختی در ‌ماه اول استخدام در تعیین میزان مستمری بازنشستگی تأثیر خواهدداشت.» وی با بیان اینکه این موضوع را یکباره نمی‌توان اجرایی کرد، افزود:« برای کاهش غیرمتعارف حقوق در 2سال آخر خدمت نیز باید فکر اساسی کرد، زیرا ممکن است فردی 28سال سقف حقوق را دریافت کرده باشد؛ اما بر اثر اتفاقاتی حقوقش در 2سال آخر کاهش پیدا کند، پس این ایرادات باید رفع شود.»

        8هزار میلیارد تومان هزینه همسان‌سازی

    همسان‌سازی حقوق آرزوی 8ساله بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی است که به دلایل مختلف هنوز انجام نشده و همین موضوع مورد اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی است و آن را نوعی تبعیض بین خود و بازنشستگان سایر صندوق‌های بازنشستگی می‌دانند.

    معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی درباره علت اجرایی‌نشدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هم گفت: یک گروه در سال88 مشمول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی شدند و برای همان گروه هم اکنون نیز اجرا می‌شود. البته قرار بود 2هزار و 500میلیارد تومان از محل فروش سهام مخابرات به سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای همسان‌سازی تعلق بگیرد، ولی متأسفانه از این میزان تنها 920میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد. بنابراین تاکنون اجرای همسان‌سازی برای همان گروه از همان سال(88)، 8هزار میلیارد تومان برای سازمان هزینه داشته است. به‌گفته او در ماده29 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده که در بودجه اگر ردیفی برای تأمین اجتماعی درنظرگرفته نشده باشد، این سازمان حق انجام اقدام خاصی را ندارد.

        تغییر منتفی است

    بهمن94 نیز برخی رسانه‌ها از احتمال تعیین حقوق بازنشستگی براساس حقوق 5سال آخر خدمت خبر دادند که معاون حقوقی و امور مجلس تأمین اجتماعی اعلام کرد که چنین موضوعی در احکام برنامه 5ساله ششم توسعه کشور مطرح نیست و اساساً چنین موضوعی صحت ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی