عصر بازار

حساب یارانه‌بگیران چقدر است؟

عصر اعتبار- دولت شب گذشته شصت و ششمین مرحله از یارانه‌های نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد، با این پرداخت تاکنون حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان صرف توزیع نقدی شده و دریافتی افرادی که از ابتدا در لیست سازمان هدفمندی قرار داشته‌اند از مرز سه میلیون تومان گذشته است.

حساب یارانه‌بگیران چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، 45 هزار و 500 تومان‌هایی که بیش از پنج سال و نیم است به حساب متقاضیان دریافت یارانه واریز می‌شود، اکنون رقمی حدود سه میلیون و30 هزار تومان را برای هر نفر رقم زده است. این رقم شاید چندان به حساب نیاید، اما وقتی برای جمعیت حداقل 75 میلیون نفری واریز و هزینه ماهانه آن به 3500 میلیارد تومان می‌رسد، ارقام سنگین‌تر می شود.

    وقتی کمی بیشتر اعداد و ارقام را تجمیع کنیم به پول‌های هنگفت‌تری می‌رسیم؛ رقمی نزدیک به 230 هزار میلیارد تومان از آذر 1389 تاکنون به عنوان یارانه ناچیز 45 هزار و 500 تومانی از منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، خزانه دولت و حتی در مقاطعی بانک مرکزی برداشت شده و توزیع نقدی شده است.

    این 230 هزار میلیاردی که خود معادل بودجه عمومی سالانه دولت است، تاکنون پاسخ مشخصی برای این سوال که تا چه اندازه خرج هدفمندی بوده و گره از مردم و یا سایر بخش‌ها گشوده، نداشته است. غیر از آنکه یک نقد بزرگ را از دید کارشناسان و حتی خود دولت همراه دارد؛ رقمی از این مبلغ سنگین به سایر بخش‌های تادیه شده در قانون به ویژه تولید نرسید و در نهایت اگر چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان صرف مجموعه‌ای از بهداشت و درمان و تولید شده باشد.

    هدفمندی یارانه‌ها با توجه به وجود هزینه بالای پرداخت‌های نقدی همواره در سال‌های اخیر با کسری همراه بوده و درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت‌ها نه تنها نتوانسته کفاف پرداخت 230هزار میلیاردی را بدهد، بلکه سهم سایر بخش‌ها را نیز در خود هضم کرده است. کسری‌های مداومی  که راهکار اصلی پیشگیری از آن غربالگری یارانه‌بگیران و حذف پردرآمدهاست، اما اغلب با چالش‌های بسیاری همراه بوده و با وجود تکلیف بودجه از حدود سه سال اخیر تا به امروز حداکثر سه میلیون و 400هزار نفر از این جمع کسر شده و در حال حاضر بیش از 75 میلیون نفر دریافتی 45 هزار و 500 تومانی ماهانه دارند.

    در حالی بودجه امسال دولت را مکلف به حذف چند گروه و به ویژه سه دهک اول درآمدی کرده و به اعتقاد مجلس تا 24 میلیون نفر را در بر می‌گیرد که اعلام اخیر میدری - معاون رفاهی وزارت «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» - حاکی از آن بود که هنوز دولت برنامه مشخصی برای حذف در سال جدید نداشته و از 24 میلیون تکلیفی که البته دولت معتقد است گروهای هدف بودجه تا 7 میلیون نفر هستند، تنها 200 هزار نفر تا تیرماه امسال حذف شده‌اند.

    به هر صورت آمار چهارماهه عملکرد هدفمندی در سال جدید نیز گویای تکرار سریال عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده، کسری‌ و خرج تمامی درآمدها برای توزیع نقدی بود. به طوری که از 14 هزار و 600 میلیارد پیش بینی شده برای درآمد چهارماهه حدود 10 هزار و 300 میلیارد تومان کسب شده که دولت 3400 میلیارد دیگر به آن اضافه و برای توزیع نقدی بین 75 میلیون و 200 هزار نفر خرج کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو