عصر بازار

ویکلی‌استاندارد خبر داد

تسویه کامل بدهی ۱.۷ میلیارد دلاری آمریکا به ایران

عصر اعتبار- برخی منابع خبری به ویکلی‌استاندارد گفته‌اند تسویه کامل بدهی ۱.۷ میلیارد دلاری واشنگتن به تهران، چند هفته بعد از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران صورت گرفته است.

تسویه کامل بدهی ۱.۷ میلیارد دلاری آمریکا به ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، پایگاه خبری «ویکلی‌استاندارد» روز سه‌شنبه مدعی شده ایران، کمتر از دو ماه بعد از دریافت 400 میلیون دلار پول نقد از آمریکا که قبلا «وال‌استریت‌ژورنال» آن را گزارش کرده بود، 1.3 میلیارد دلار دیگر هم از این کشور دریافت کرده است.

    روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» چند هفته پیش ادعا کرده بود که دولت آمریکا همزمان با آزادی چهار تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند 400 میلیون دلار پول نقد به ایران، انتقال داده است. کاخ سفید، قبلاً این موضوع را رد کرده و گفته پرداخت این پول ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران نداشته و برای تسویه بدهی واشنگتن به تهران در یک پرونده قضایی قدیمی صورت گرفته است.

    گمانه‌زنی‌ها در این باره از زمانی آغاز شد که دولت باراک اوباما سال گذشته اعلام کرد که با ایران به توافقی برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار جهت تسویه بدهی‌اش در یکی از پرونده‌های مربوط به یک قراردادهای تسلیحاتی قدیمی رسیده است. از آنجا که اعلام این موضوع همزمان با آزادی چهار زندانی آمریکایی بازداشت‌شده در ایران بود، نمایندگان کنگره، این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط دانستند.

    «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز 27 دی‌ماه توافق پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران جهت تسویه بدهی 400 میلیون دلاری واشنگتن به تهران در شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد را اعلام کرد.

    «کری» در آن زمان گفت که کاخ سفید موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

    گزارش «ویکلی‌استاندارد» در روز سه‌شنبه مدعی است واشنگتن بعد از پرداخت 400 میلیون دلار اولیه، مابقی بدهی خود به ایران هم را قبل از تاریخ 17 مارس تسویه کرده است. وزارت خارجه آمریکا پیش از این، در تاریخ 17 مارس به نمایندگان کنگره اعلام کرده بود که ایران تمامی وجه مورد نظر را دریافت کرده است.

    ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود.

    «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال 1981 بر اساس «بیانیه‌های الجزایر» جهت رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در شهر «لاهه» هلند تشکیل شد.

    اظهارات «جان کری» در آن زمان هم موج گسترده‌ای از انتقادات در میان قانونگذاران آمریکایی به راه انداخت که اولاً پرداخت این رقم را به توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن ارتباط می‌دادند و دوماً از دولت اوباما به سبب «مماشات در برابر ایران» انتقاد می‌کردند.

    چند روز بعدتر، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اعتراضات گفت رقمی که آمریکا برای پرداخت به ایران موافقت کرده بسیار کمتر از 7 تا 8 میلیارد دلار مورد مطالبه ایران برای حل و فصل اختلافات بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو