عصر بازار

روانچی:

ایران وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های اقتصادی با آمریکای لاتین می‌شود

عصر اعتبار- محمدجواد ظریف از ۳۱ مردادماه اولین سفر منطقه‌یی خود به آمریکای لاتین را آغاز می‌کند و به ترتیب به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

ایران وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های اقتصادی با آمریکای لاتین می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان را در جریان این سفر علاوه بر یک هیات سیاسی، یک هیات اقتصادی 60 نفره نیز همراهی می‌کند و این هیات قرار است در هریک از کشورهای مقصد با همتایان خود در ارتباط با گسترش همکاری اقتصادی و تجاری رایزنی و گفت‌وگو کند.

    در آستانه‌ی این سفر مهم و تاثیرگذار منطقه‌یی، معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با تعدادی از خبرنگاران به تشریح اهمیت ابعاد این سفر پرداخت و تاکید کرد: استنباط ما این است که بعد از این سفر وارد یک مرحله جدیدی از همکاری‌های اقتصادی با این کشورها می‌شویم.

    معاون وزیر خارجه، با اشاره به این که از روز یک‌شنبه هفته آتی سفر هفت روزه رییس دستگاه دیپلماسی کشور به شش کشور آمریکای لاتین آغاز می‌شود، اعلام کرد:‌ وزیر خارجه در جریان این سفر منطقه‌یی به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادر، شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

    مجید تخت روانچی با بیان این که این اولین سفر وزیر خارجه به این منطقه است، افزود: آقای ظریف در هر کشور اقامت یک روزه خواهند داشت و برنامه‌های فشرده‌ای برای این سفر تنظیم شده است.

    این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر این که آمریکای لاتین برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد:  با وجود بعد مسافتی که بین ایران و کشورهای این منطقه وجود دارد، ما فکر می‌کنیم زمینه‌های همکاری بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین بسیار زیاد است.

    او به عضویت برخی از این کشورها در نهادهای بین‌المللی تاثیرگذار از جمله  جنبش غیرمتعهدها و ... اشاره کرد و گفت:‌ روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین از نظر سیاسی در سطح خوبی قرار دارد و مشکل عمده‌ای در گسترش روابط‌مان با این کشورها نداریم.

    معاون وزیر خارجه با تاکید بر این که زمینه‌های همکاری بین ایران و کشورهای این منطقه در عرصه اقتصادی بسیار زیاد است؛ ولی هنوز به طور کامل به این ظرفیت‌ها توجه نشده و نتوانسته‌ایم آن‌ها را فعال کنیم، تصریح کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توانیم در جهت منافع عمومی دو طرف اقدامات و فعالیت‌های خوبی انجام دهیم.

    این دیپلمات کشورمان به تشریح ویژگی‌های جغرافیایی آمریکای لاتین پرداخت و گفت: آمریکای لاتین از نظر جغرافیایی صحنه وسیعی را شامل می‌شود و 39 کشور با جمعیتی بالغ بر 600 میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.

    وی با بیان این که تعدادی از کشورهای این منطقه از نظر جمعیت و وسعت دارای ظرفیت‌های خوبی هستند، ادامه داد: برخی از این کشورها از نظر اقتصادی و تاثیرگذاری در مجامع بین‌المللی دارای ظرفیت‌های مهمی هستند و ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در فرایند تصمیم‌سازی در سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی در راستای گسترش همکاری‌های استفاده کنیم.

    روانچی با بیان این که از نظر اقتصادی یکسری تعاملات و روابط تجاری با این کشورها داریم، ادامه داد: زمینه‌های بیش‌تری برای گسترش روابط در این زمینه وجود دارد و ما امیدواریم بتوانیم در این زمینه به توافقات خوبی با این کشورها دست پیدا کنیم.

    او با اشاره به برخی اقلام صادراتی این کشورها به ایران از جمله گوشت و دانه‌های گیاهی تصریح کرد: ایران نیز یکسری از محصولات خود را به این کشورها صادر می‌کند که علاوه بر صادرات سنتی مانند خشکبار، فرش و ... برخی از محصولات دارویی و لوازم تجهیزات پزشکی نیز جز این اقلام محسوب می‌شوند.

    روانچی با بیان این که ایران می‌تواند در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی به این منطقه فعالیت‌های خوبی داشته باشد و زمینه برای گسترش این نوع همکاری‌ها وجود دارد، گفت:‌ در برخی از این کشورها از جمله ونزوئلا شرکت‌های ساختمانی ایران به منظور خانه‌سازی فعال هستند.

    معاون وزیر خارجه با بیان این که بین ایران و کشورهای این منطقه برای همکاری در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی علاقه و تمایل وجود دارد، افزود:‌ ایران در برخی از حوزه‌های بیوتکنولوژی پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توانیم با این کشورها در این زمینه همکاری‌های مناسبی داشته باشیم.

    این دیپلمات ارشد ایرانی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین ایران و کشورهای این منطقه را صادرات دارو عنوان کرد و گفت:‌ البته در این منطقه کشوری مثل کوبا در ارتباط با این موضوع پیشرفت‌های خوبی داشته و در حال حاضر نیز همکاری خوبی با "انستیتو پاستور" ایران دارد و فکر می‌کنیم که در زمینه صنعت دارویی می‌توانیم مکمل یکدیگر باشیم.

    وی در ادامه سخنانش افزود: در سفر آقای ظریف به شش کشور مورد اشاره علاوه بر هیات سیاسی یک هیأت اقتصادی نیز که متشکل از 60 تاجر و بازرگان در حوزه‌های مختلف تجاری است حضور دارند.

    روانچی ادامه داد: در طول این سفرها علاوه بر دیدارهای دو جانبه‌یی که با مقامات عالی هر یک از این کشورها انجام خواهد شد سمینارهای اقتصادی نیز توسط بخش خصوصی ایران و کشورهای مقصد برگزار می‌شود و به صورت ریشه‌یی و جدی زمینه‌های همکاری و تعامل در حوزه‌های اقتصادی بررسی خواهد شد.

    این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این که قطعا این سفر دارای ابعاد مختلفی است و فقط بر روی یک بعد متمرکز نخواهد بود، ادامه داد: ما زمینه‌های زیادی می‌بینیم که می‌توانیم با این کشورها تعامل و همکاری کنیم و همان‌طور که اشاره شد دو طرف برای افزایش همکاری‌ها آمادگی دارند.

    او با بیان این که کشورهای این منطقه در مورد همکاری با ایران ذهنیت منفی ندارند و این موضوع در مورد ایران نیز صادق است، تصریح کرد: البته شاید برخی از دشمنان تلاش کنند که در این منطقه فعالیت‌هایی را در راستای ایران‌هراسی انجام دهند و چهره‌ای منفی از ایران به تصویر بکشند ولی خود کشورهای حوزه‌ی آمریکای لاتین مشاهده کرده‌اند که کار با ایران برای‌شان مثبت بوده است.

    روانچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که استنباط ما این است که بعد از این سفر وارد یک مرحله جدیدی از همکاری‌های اقتصادی با این کشورها می‌شویم به دو سفر قبلی خود به آمریکا لاتین اشاره کرد و گفت: در این دو سفر از نزدیک مشاهده کرده‌ام که به چه میزان زمینه و علاقه برای همکاری و تعامل وجود دارد.

    وی در مورد بازگشایی سفارت شیلی در تهران در ماه‌های پایانی سال 94 و اعزام کاردار موقت از سوی این کشور به تهران گفت:‌ دولت شیلی چند ماه قبل بعد از سال‌ها سفارتش را در ایران بازگشایی کرد . اکنون کاردار موقت‌ این کشور در ایران مشغول فعالیت است و خدمات کنسولی ارائه می‌دهند.

    این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که بعد از سفر آقای ظریف به سانتیاگو، دولت شیلی روابطش با تهران را در سطح سفیر ارتقاء دهد، تصریح کرد:‌ مسیر تعامل و گفت‌وگو بین دو کشور در این راستاست ولی نمی‌توان گفت که حتما بلافاصله بعد از این سفر چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

    روانچی در ارتباط با فعالیت چندین شرکت ساختمان‌سازی ایرانی در ونزوئلا و این که آیا قرار است فعالیت این شرکت‌ها در دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز گسترش پیدا کند، گفت: در طی سال‌های اخیر ‌چند شرکت ساختمان‌سازی ایرانی در ونزوئلا فعال بوده‌اند، البته در چند مورد جزئی مشکلاتی در مسیر فعالیت‌های آن‌ها به وجود آمده بود که این مشکلات اکنون رفع شده است.

    او با بیان این که به وجود آمدن چنین مشکلاتی در اجرای چنین پروژه‌های بزرگی طبیعی است خاطرنشان کرد: با توجه به روابط دوستانه دو کشور این موانع را سریع رفع کردیم و دولت ونزوئلا نیز از عملکرد شرکت‌های ایرانی که این خدمات را ارائه می‌دهند، خرسند است.

    این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: تا آن‌جایی که می‌دانم هنوز کار جدی در زمینه ساختمان‌سازی از سوی شرکت‌های ایرانی در دیگر نقاط آمریکای لاتین در سطح کاری که ونزوئلا انجام شد، شروع نشده است.

    وی به دیگر ظرفیت‌های ایران در ارائه خدمات فنی مهندسی به این کشورها اشاره کرد و گفت: در زمینه سدسازی، راه‌سازی، انرژی و ... شرکت‌های ایرانی توانایی بسیار بالایی دارند و می‌توانند در این کشورها منشا فعالیت‌های مفیدی باشند.

    معاون وزیر امور خارجه در مورد سفر روز دوشنبه وزیر خارجه ونزوئلا به همراه وزیر نفت این کشور به تهران و دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها حدود یک ماه دیگر در جزیره «مارگاریتا» ونزوئلا برگزار خواهد شد و وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه  در جریان سفر منطقه‌یی خود به تهران آمد و دعوت‌نامه این کشور جهت شرکت ایران در این اجلاس را به آقای ظریف تقدیم کرد.

    او با بیان این که این اجلاس در سطح سران کشورهای عضو  برگزار خواهد شد در مورد شرکت رییس‌جمهور روحانی در آن نیز گفت: هنوز به صورت قطعی در این ارتباط تصمیم‌گیری نشده است.

    روانچی با بیان این که ایران حدود 4 سال ریاست این جنبش را برعهده داشت، تصریح کرد: به خاطر مسائل داخلی ونزوئلا مدت واگذاری ریاست این جنبش به کاراکاس یک سال طول کشید؛ اکنون قرار است در یک ماه آینده این اتفاق بیفتد و ایران ریاست این اجلاس را به ونزوئلا واگذار خواهد کرد.

    این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد  تحولات سیاسی اخیر در ونزوئلا و این که آیا این تحولات در روابط آتی کاراکاس و تهران تاثیرگذار خواهد بود؟ تصریح کرد: آن چه که در این کشور در حال وقوع است، مربوط به مسائل داخلی ونزوئلا است.

    وی با اشاره به این که این کشور اکنون درگیر برخی از مشکلات اقتصادی است، ادامه داد: چند ماه پیش با برگزاری انتخابات پارلمانی در این  کشور ترکیب سیاسی پارلمان ونزوئلا تغییر کرد، چنان که بعضا دیدگاه‌های نمایندگان پارلمان با برخی از سیاست‌های دولت در تضاد است.

    معاون ظریف با بیان این که ما ونزوئلا را دوست خود می‌دانیم، تاکید کرد: با طیف‌های مختلف سیاسی در آمریکای لاتین ارتباط داریم و در سفری که به این منطقه انجام خواهد شد، با این طیف‌ها رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد.

    روانچی با بیان این که به طور کلی روابط ایران با کشورهای مختلف با تغییر حکومت‌ها در این کشورها تغییر نمی‌کند، افزود: بر اساس یک سری اصول مشخص از جمله احترام به استقلال کشور و مذاکره از موضع برابر که مورد اهتمام حقوق بین‌الملل نیز است با کشورها ارتباط برقرار می‌کنیم و بر اساس همین اصول روابط خود را با دیگر کشورها تنظیم می‌کنیم.

    روانچی در مورد ادعاهای اخیر روزنامه عربی «الشرق الاوسط» در ارتباط با حضور نظامی ایران در منطقه آمریکای لاتین و ایجاد هم‌پیمانی بین ایران و چند کشور این منطقه در ارتباط با مسائل نظامی افزود:‌ برخی از کشورها تلاش دارند که روابط  ایران با دیگر کشورها را تخریب کنند که این موضوع را در مورد آمریکای لاتین نیز شاهد هستیم. رژیم صهیونیستی سال‌ها تلاش کرد که روابط ایران با کشورهای این منطقه را مخدوش کند ولی به نتیجه نرسید و متاسفانه در حال حاضر برخی از کشورهای منطقه نیز در این چارچوب به این رژیم پیوسته‌اند.

    معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در همین راستا توضیح داد: آن‌ها سعی می‌کنند تصویر نادرستی از ایران ارائه کنند و در جهت ایران‌هراسی فعالیت می‌کنند، چنان که کشورهای دیگر از همکاری با ایران بترسند.

    او با بیان این که ادعاهای مطرح شده در این روزنامه مورد تایید نیست، ادامه داد: البته ایران در برخی از کشورها وابسته نظامی دارد که این یک موضوع کاملا شفافی است. ولی هدف از انتشار این گونه اخبار که اشاره شد ارائه تصویر مخدوش و غلط از ایران است و در راستای خبرسازی است.

    روانچی تصریح کرد: برخی از کشورها بعد از برجام فکر می‌کنند که در این موضوع بازنده شده‌اند و تلاش دارند با ایران‌هراسی این بازندگی را جبران کنند.

    روانچی با بیان این که گسترش روابط فرهنگی با کشورهای این منطقه نیز مورد توجه ایران است خاطرنشان کرد: از نظر جغرافیایی بین ایران و کشورهای این منطقه فاصله‌ی زیادی وجود دارد ولی از نظر فرهنگی زمینه‌های زیادی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد و آن چه که در این راستا مورد تاکید است این است که فعالیت‌های ایران در این منطقه شفاف و با هماهنگی دولت‌ها انجام می‌شود.

    روانچی هم‌چنین در مورد روند پرداخت بدهی مالی دولت نیکاراگوئه به تهران گفت:‌ موضوع بدهی نیکاراگوئه به ایران یک سال است که حل شده و بر اساس مکانیزمی که دو کشور در مورد آن توافق کرده‌اند، این بدهی پرداخت خواهد شد.

    این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه در جریان این سفر منطقه‌یی حامل پیام کتبی از سوی رییس‌جمهور به مقامات این کشورهاست؟ توضیح داد: ایشان پیام کتبی به همراه ندارند ولی حتما پیام دوستی ایران را به سران این کشورها ابلاغ خواهند کرد.

    وی با بیان این که در نظر داریم که رییس جمهور نیز در آینده سفری به این منطقه داشته باشد، افزود: سفر آقای ظریف می‌تواند زمینه‌ساز سفر آقای روحانی به آمریکای لاتین نیز باشد.

    معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا آقای ظریف در جریان سفربه کوبا ملاقاتی نیز با «فیدل کاسترو» خواهد داشت یا نه؟ گفت: ایشان (فیدل کاسترو) با توجه به وضعیت جسمی‌شان مدتی است که ملاقات خارجی ندارند ولی اگر برنامه‌ریزی شود و این امکان ایجاد شود قطعا دیدار با این چهره انقلابی مورد استقبال خواهد بود.

    او در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر روز دوشنبه وزیران نفت و خارجه ونزوئلا به تهران در مورد موضوع نفت نیز بین مقامات دو کشور بحث و گفت‌وگویی انجام شد؟ افزود:‌ در تهران ایشان مذاکراتی با مقامات وزارت نفت داشته‌اند. به طور کلی یکی از مباحث کاری ایران در تعامل با ونزوئلا و بقیه اعضای اوپک رایزنی در ارتباط با مسائل مرتبط با نفت از جمله قیمت نفت و میزان تولید آن است.

    روانچی با بیان این که در سفر آقای ظریف به کاراکاس گفت وگو و رایزنی در مورد این موضوع مدنظر است، ادامه داد: همکاری در حوزه نفت و گاز از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در این سفر منطقه‌یی در گفت‌وگو با مقامات این کشورها مورد توجه و رایزنی قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو