عصر بازار

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران خبر داد:

راه‌اندازی سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تا پایان تابستان

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت از راه‌اندازی سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت به منظور بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات فناورانه این شرکت‌ها تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد.

راه‌اندازی سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تا پایان تابستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر ابوالفضل ابوالفضلی اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران به استناد ماده 100 قانون برنامه سوم توسعه تصویب شده و در برنامه چهارم توسعه نیز در ماده 45 مورد تاکید قرار گرفته است. وظیفه صندوق پژوهش وفناوری سلامت تهران این است که از طرح‌هایی که حالت فناورانه دارند و در حوزه سلامت مورد تائید قرار می‌گیرند، حمایت کند. البته منظور از حمایت فقط حمایت مالی نیست. این حمایت‌ها می‌تواند در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری بر روی سرمایه‌های ریسک‌پذیر، حمایت‌های علمی و حمایت در نحوه تدوین طرح کسب و کار باشد.

    وی ادامه داد: اولویت ما طی امسال با توجه به سیاست‌گذاری‌هایی که در صندوق صورت می‌گیرد، مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر است. یعنی قرار است طی امسال حداقل آورده صندوق یا سرمایه‌ موجود آن در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر حوزه فناوری‌های سلامت با شرکت‌های دانش‌بنیان و یا محققان فناور مشارکت شود که هم می‌تواند در قالب اشخاص حقیقی و هم در قالب اشخاص حقوقی باشد. همچنین این طرح‌ها باید قابلیت ورود به بازار و تجاری‌سازی را داشته باشند.

    مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت تصریح کرد: با توجه به اینکه این فناوران یا شرکت‌هایی که دانش‌بنیان تلقی می‌شوند، گاها در حوزه‌های مدیریت بهتر، تجربه کافی ندارند، شرکت ما یا صندوق می‌تواند در کنار آنها قرار گرفته و در مدیریت به آنها کمک کند. اصولا افراد یا این شرکت‌ها با مبانی مدیریت آشنا نیستند و بررسی بازار و مشتری را به درستی و دقیق انجام نمی‌دهند و یا اینکه اصلا وارد این حوزه نمی‌شوند.

    وی افزود: آشنا نبودن به بحث‌های مدیریتی، مشتری و بازار و مارکتینگ می‌تواند منجر به این شود که طرح‌ها به ثمر نرسند. این‌که کسی که نداند چگونه طرح‌هایش را تامین مالی کند و همچنین با ارزانترین راه‌ها برای تامین آن نیز آشنا نباشد، نوعی ریسک محسوب می‌شود و به همین دلیل به این طرح‌ها طرح‌های ریسک‌پذیر گفته می‌شود. البته منظور از ریسک پذیر یعنی اینکه ریسکش قابل کنترل باشد.

    دکتر ابوالفضلی با بیان اینکه ممکن است از پنج تا 10 طرح خطرپذیری که حمایت می‌شوند، حداکثر دو مورد آن‌ها به نتیجه برسد، گفت: طرحی که به نتیجه می‌رسد، می‌تواند ارزش بالایی برای شرکا و کسانی که در این طرح مشارکت کرده‌اند. ایجاد کند که این امر اولویت اول صندوق برای امسال است.

    وی در خصوص بودجه صندوق گفت: منابع مالی صندوق دو بخش دارد؛ یک بخش آن سرمایه خود صندوق است که متعلق به سهام‌دارانش بوده و یک بخش آن نیز که اصطلاحا به آن اعتبارات عاملیتی گفته می‌شود، متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی است. در حقیقت دولت بودجه‌ای را به وزارتخانه می‌دهد و وزارتخانه نیز در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار می‌دهند و دانشگاه‌ها نیز بودجه‌های مختلفی دارند. سپس این دانشگاه‌ها بودجه‌های فناوری را از طریق  صندوق به فناوران، شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان اختصاص می‌دهند.

    مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران با بیان اینکه چشم‌انداز کلی صندوق، خدمات و حمایت‌های مالی است، گفت: شرکت‌هایی که با آنها کار می‌کنیم، طرح‌هایی می‌فرستند و اظهار می‌کنند که نمی‌دانیم این طرح‌ها اقتصادی است یا خیر، که ما آنها را اعتبارسنجی کرده و اعلام می‌کنیم که طرح توجیه اقتصادی دارد یا خیر.

    ابوالفضلی تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که ما به جد و با دفتر فناوری و سلامت در حوزه وزارت بهداشت شروع کرده‌ایم، بحث ارزیابی طرح‌ها در حوزه سلامت است. یکی از مشکلات عمده شرکت‌های دانش‌بنیان، بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات جدیدشان است که در این راستا سامانه‌ای با کمک وزارت بهداشت طراحی کرده‌ایم که قرار است وقتی سامانه تکمیل شد و شرکت‌های دانش بنیان هم اطلاعاتشان را دراین سامانه بروز کردند، از سامانه بهره‌برداری شود تا کمکی برای بازاریابی و تجاری‌سازی فناوری‌های دانش بنیان باشد.

    وی ادامه داد: این سامانه آماده شده اما هنوز بارگذاری نشده است. بخشی از این سامانه هم مربوط به ارسال سفارش است. یعنی اگر کسی محصولی را بخواهد که وجود ندارد، می‌تواند از طریق سامانه سفارش داده و در سامانه قرار دهد و ما آن را در اختیار مراکز رشد و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی می‌گذاریم و هر کسی توانست محصول را تولید کند، این کار را انجام می‌دهد. چشم‌انداز این است که تا پایان تابستان بارگذاری اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان تمام شود و به بهره‌برداری برسد.

    مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت با تاکید بر این که طرح‌هایی که جنبه فناورانه دارند و قرار است محصولی از آنها بیرون بیاید، مورد حمایت قرار می‌گیرند، تصریح کرد: ما از سال 92 به صورت جدی فعالیت‌مان را شروع کرده و حدود 22 طرح فناورانه را مورد حمایت قرار داده‌ایم و با انعقاد قرارداد ، به آنها تسهیلات و اعتبار بخشیده‌ایم. این کاری است که سال گذشته و امسال انجام شده است. صندوق سلامت به این 22 طرح در مجموع حدود 10 میلیارد تومان کمک کرده است.

    ابوالفضلی در پایان اظهار کرد: ما حاضریم شرکت مشترکی تاسیس کنیم و با پژوهشگاه‌ها شریک شویم و علاوه برتامین مالی به جز تاسیس شرکت مشترک، می‌توانیم سهام این شرکت‌ها را به عموم مردم از طریق فرابورس و مجاری قانونی دیگر واگذار کنیم و در جهت تامین مالی گام‌هایی برداریم تا این شرکت‌ها بتوانند روند بلندمدت خود را ادامه دهند. در نهایت نیز صندوق این شرکت‌ها را بعد از مدتی واگذار می‌کند و به سراغ طرح دیگری می‌رود. یکی از رسالت‌های ما هم این است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم که علاقه‌مندیم بتوانیم با پژوهشگاه ابن‌سینا همکاری داشته باشیم و در صورت تمایل در کنارشان در راستای کمک‌های مالی و تجاری‌سازی محصولات اقدام کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی