عصر بازار

معاون وزیرصنعت:

مشارکت با سرمایه گذاران خارجی در تولید

خریدار کالای خارجی نیستیم

عصر اعتبار- معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر حفظ منافع ملی، گفت: مشارکت با سرمایه گذاران خارجی را فقط در امر تولید می پذیریم نه اینکه فقط خریدار کالاهای خارجی باشیم.

مشارکت با سرمایه گذاران خارجی در تولید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، محمدرضا فیاض شامگاه چهارشنبه در نشست خبری در گرگان با بیان اینکه در این راه ایستادگی می کنیم تا به رستگاری در حوزه تولید برسیم، اضافه کرد: رفع چالش های های پیش رو در حوزه تولید نیازمند صبر، حوصله و همت همگانی است.
    وی رونق صنعتی و راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی کوچک نیمه تعطیل را یکی از برنامه های اصلی و محوری وزارت صنعت بیان کرد و این موضوع را تکلیفی دانست که در راستای تحقق عملی شعار سال و اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.
    معاون وزیر صنعت ادامه داد: تجربه به ما نشان می دهد همه مشکلات بحث سرمایه نیست، عزم و اراده وخواستن از سرمایه مهمتر می باشد.
    وی تاکید کرد که عزم ملی نقش سرمایه را محو نمی کند ولیکن باعث کمرنگ شدن نقش آن خواهد شد و ما با عزم ملی این طرح را (راه اندازی واحدهای نیمه تعطیل) آغاز کردیم.
    فیاض، یکی از نیازها را سرمایه گذاری بیان کرد و افزود: در این حوزه باید در داخل و از نظر جلب اعتماد عمومی ،سرمایه گذاران را ترغیب کنیم تا سرمایه خود را در حوزه تولید وارد کنند و با توجه به این که میزان این سرمایه گذاری ها جوابگوی کشور نیست، لذا باید بنحوی که منافع ملی نیز لحاظ شود به سمت تامین منابع مالی و سرمایه گذاری از سوی منابع خارجی نیز باشیم.
    وی به تصمیم جدی دولت در حفظ منافع و حیثیت ملی در جذب سرمایه های خارجی اشاره کرد و گفت: روشی اتخاذ شده تا کسانی که قصد دارند برای همکاری به کشور ما بیایند برای سرمایه گذاری و تولید وارد شوند و در امر تولید با بخش داخلی شریک شوند.
    معاون وزیر صنعت ادامه داد: درحوزه سرمایه گذاری خارجی ، ما آمادگی برای خرید نداریم بلکه آمادگی همکاری برای تولید مشترک داریم.
    وی تصریح کرد: این موضوع به سادگی محقق نمی شود، ولی با ایستادگی به نتیجه خواهیم رسید نیازمند آرامش و صبر است.
    فیاض اضافه کرد: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کردند نیز همین موضوع است و باید در این مسیر مقاومت کنیم، زیرا مشارکت در خرید اجناس خارجی خوب نیست بلکه تنها در تولید خوب است.
    وی همچنین در خصوص نحوه حمایت از صنایع کلان کشور اظهارداشت: در فرصت مناسب با بهره مندی از امکانات به حمایت از صنایع کلان نیز خواهیم پرداخت.
    معاون وزیر صنعت ادامه داد: جنس حمایت از این صنایع متفاوت از حمایت ها از حوزه صنایع خرد و متوسط است، جنس پرداخت به صنایع کلان، بیشتر در حوزه فناوری و تکنولوژی ،مصرف بهینه انرژی ، آموزش و یادگیری و توجه به علوم بنیادی در حوزه تولید می باشد.
    به گفته وی، بطور کل جنس مشکلات صنایع کلان با گرفتاری های واحد های متوسط و خرد بسیار متفاوت می باشد.
    فیاض ادامه داد: باید با تعامل با سیستم بانکی کشور نرخ سود بانکی را به سمت سود متعارف سوق دهیم تا سرمایه ها از بانک خارج و به بازار تولید وارد شود.
    وی همچنین به ضرورت چرخش چند باره منابع مالی در امر تولید اشاره کرد و افزود: در بعضی از کشورهای صنعتی این چرخش سرمایه هر 45 روز یکبار روی می دهد، باید با هنر گردش سرمایه به بالاترین مقدار سود برسیم و امر تولید را به توجیه اقتصادی برسانیم و در این صورت می توانیم به راحتی درصد سود تسهیلات بانکی را نیز جبران کنیم.
    به گفته وی، با این روش سود پایین تر در حوزه تولید را به درصد سود بهره تسهیلات خواهیم رساند و با رونق تولید با استفاده از چرخش چند باره سرمایه گذاری در یک سال ،معضلی در حوزه بازپرداخت این تسهیلات اعطایی شاهد نخواهیم بود.
    به گزارش ایرنا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شرکت در سومین گردهمایی معاونین توسعه مدیریت و منابع و ذیحسابان سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور به گلستان سفر کرده است.
    این گردهمایی روز چهارشنبه با حضور معاون توسعه مدیریت ، منابع و امور استان های وزارت صنعت ، معدن و تجارت، جمعی از همکاران وی در ستاد وزارتخانه ، معاونین توسعه مدیریت و منابع و ذیحسابان صنعت ،معدن و تجارت سراسر کشور در گرگان آغاز بکار کرد و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی