عصر بازار

رشد ۴.۴ درصدی هم وزیر کشور را راضی نکرده است

رشد اقتصادی کشور اصلا مناسب نیست

عصر اعتبار- در حالی که آخرین گزارش‌ها نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال ۹۵ (با احتساب نفت) را ۴.۴ درصد عنوان کرده، وزیر کشور می‌گوید: این رشد به دلیل وابستگی به نفت، اصلا مناسب نیست؛ چراکه مشکل رکود و بیکاری را حل نمی‌کند.

رشد اقتصادی کشور اصلا مناسب نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز عبدالرضا رحمانی فضلی در سخنانی در اردبیل از روند رشد اقتصادی کشور انتقاد کرد و گفت: این رشد اصلا مناسب نیست. دلیل نارضایتی وزیر کشور از رشد 4.4 درصدی را می‌توان از دو منظر بررسی کرد؛ یکی نفتی بودن رشد اقتصادی و دیگری ناتوانی این رشد در ایجاد اشتغال و خروج اقتصاد از رکود.

    در آخرین گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سه ماهه اول سال 95 با احتساب نفت 4.4 و بدون احتساب نفت 2.9 عنوان شده است. رقمی که به وعده‌های اخیر رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی بسیار نزدیک است. چون آنان از مدت‌ها قبل عنوان کرده بودند که رشد اقتصادی در سال 95 به رقم 5 درصد خواهد رسید. اما این رشد در سایه تقویت ارزش افزوده نفت حاصل شده و در حقیقت نرخ رشد اقتصادی بدون احتساب نفت هنوز 2.9 درصد است. همین گفته رحمانی فضلی هم نشان می‌دهد این رشد، از نظر دولت هنوز رشد مثبتی نیست.

    مهمترین دلیل نارضایتی رحمانی فضلی از این رشد وابستگی آن به نوسانات قیمت نفت است. امری که سبب می‌شود اقتصاد کشور وابسته به نوسانات جهانی نفت باشد و روی ثبات و آرامش را نبیند. این موضوع را وزیر کشور در سخنان خود هم عنوان کرده و گفته: ما با تکیه بر قیمت نفت که هر روز تغییر پیدا می‌کند، نمی‌توانیم در اقتصاد به ثبات و آرامش برسیم و تورم و رکود را کنترل کنیم.

    رحمانی فضلی به تجربه برخی از کشورهای نفتی اشاره کرده که در زمان نوسان قیمت نفت حتی تورم 400 درصدی را تجربه کرده‌اند و گفته تنها راه ما این است که وابستگی‌ خودمان را به نفت به شدت کاهش دهیم.

    از طرف دیگر این مساله همواره عنوان شده رشد اقتصادی در صورتی مطلوب است که مدوام باشد و منجر به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم بارها عنوان کرده رشدهای زیر 7 و یا 8 درصد نمی‌تواند منجر به ایجاد اشتغال در کشور شود. به همین دلیل می‌توان گفت بخشی از نارضایتی وزیر کشور از رشد اقتصادی کنونی، ناتوانی این رشد در ایجاد اشتغال کشور است.

    به خصوص آنکه وی در بخش دیگری از سخنان خود در اردبیل به مساله بیکاری به‌عنوان بزرگترین دغدغه عمومی اشاره کرده و گفته: همه نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد بزرگترین دغدغه و نگرانی مردم بیکاری، تورم و گرانی است که به معنای واقعی همه اینها مردم را رنج می‌دهد و باید منطقی و درست حرکت‌ها و هدف‌گذاری‌ها را انجام دهیم.

    به گزارش اقتصادنیوز، این تنها وزیر کشور نیست که نارضایتی خود از نرخ رشد اقتصادی را عنوان کرده. دیگر اعضای دولت هم از نرخ رشد اقتصادی کشور خشنود نیستند. از آن میان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها در سخنان خود عنوان کرده که مهمترین مطالبه عمومی مردم ایجاد اشتغال است و نرخ بیکاری تنها با رشد 8 درصدی محقق می‌شود اما برای هر یک درصد رشداقتصادی نیاز به 100 هزار میلیارد تومان پول است.

    وزیر اقتصاد و دارایی هم نارضایتی خود را از رشد اقتصادی بارها عنوان کرده. علی طیب‌نیا هم سال گذشته زمانی که مرکز آمار نرخ رشد را برای سومین فصل متوالی مثبت اعلام کرد، گفته بود: این نرخ رشدها برای ما رضایت‌بخش نیست اما نشان می‌دهد قدم‌های اولیه به شکلی موثر و قاطعانه برداشته شده و امیدواریم در ادامه این نرخ رشد، افزایش پیدا کند در حدی که بتواند موقعیت اقتصادی ایران را در عرصه جهانی به طور قابل ملاحظه بهبود بخشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو