عصر بازار

دلار با نرخ بازار آزاد تک نرخی شود

ارزانی ارز به نفع اقتصاد کشور نیست

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق ضمانت و توسعه صادرات معتقد است: نباید نرخ ارز را مصنوعی پایین نگه داشت. ارزانی ارز به نفع اقتصاد کشور نیست و باید نرخ ارز واقعی، مبنای معاملات باشد.

ارزانی ارز به نفع اقتصاد کشور نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، کمال سیدعلی اظهار کرد: یکسان‌سازی ارز باید به نرخ بازار صورت بگیرد. یعنی روزی که بخواهد یکسان‌سازی اعلام شود، نرخی که تعیین خواهد شد، نمی‌تواند به نرخی کمتر از بازار آزاد باشد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، معاون ارزی سابق بانک مرکزی افزود: اما اینکه درآمدهای ارزی ما می‌تواند این نرخ را از نرخ فعلی پایین‌تر بیاورد و وضعیت صادرات ما طوری باشد که تا آخر سال مثلاً بیشتر از 50 میلیارد دلار صادرات نفتی داشته باشیم، در این نرخ موثر است.این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که یا باید درآمدهای ارزی خیلی بالایی داشته باشیم که ارز افزایش پیدا نکند، یا تورم را کاهش بدهیم.

    او تاکید کرد: اگر تورم 9‌درصدی باشد، این خودش مابه‌التفاوت تورم داخلی- خارجی را کم کرده است. هر چقدر تورم کاهش پیدا می‌کند، ضرورتی که نرخ ارز افزایش پیدا کند کم می‌شود. یعنی به این ترتیب که وقتی شما تورم 20‌درصدی یا 25‌درصدی داشته باشید با تورم سه‌درصدی یا چهاردرصدی سایر کشورها، اختلاف 18 درصد باشد، تورم ما و تورم خارجی هم سه چهار درصد باشد، این اختلاف شش درصد است، آن وقت با افزایش درآمدهای ارزی، فشار کمتر می‌شود و پرش نرخ ارز صورت نمی‌گیرد.

    سیدعلی تصریح کرد: حالا اگر کنترل واردات هم صورت بگیرد، کمک بیشتری خواهد بود. اما به هر حال نه تقویت پول ملی خیلی هنر است و نه تضعیف پول ملی. باید ببینیم اقتصاد به چه سمتی می‌رود و چه نیازی دارد.

    مدیرعامل صندوق ضمانت و توسعه صادرات خاطرنشان کرد: البته اینکه صادرکنندگان در بلندمدت باید در این چند سال چه کنند، باید فکر کنیم که آن روز، یک پرش بلندی شده است که امروز نیازی به افزایش نرخ ارز نیست، در غیر این صورت ما الان 40 یا 50 درصد در این چندساله حداقل تورم داشته‌ایم که می‌توانسته به افزایش قیمت ارز منجر شود، اما می‌بینیم که با ارز حاصل از صادرات این کنترل شده است.

    او تاکید کرد: نباید نرخ ارز را مصنوعی پایین نگه داشت. ارزانی ارز به نفع اقتصاد کشور نیست و باید نرخ ارز واقعی، مبنای معاملات باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو