عصر بازار

مدیرکل دفتر سهام عدالت:

پرداخت سود سهام عدالت در سال‌های گذشته قانونی بود

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر سهام عدالت گفت: در سالهای ۸۵ و ۸۶ قانون اجازه می داد تا سود سهام عدالت به مشمولین پرداخت شود اما بر اساس ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنجم پرداخت سود به مشمولین ممنوع شد و بر این اساس باید همه سودها بابت اقساط به حساب خزانه واریز شود.

پرداخت سود سهام عدالت در سال‌های گذشته قانونی بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اسماعیل مختار دولت آبادی  در خصوص تعداد قطعی مشمولین سهام عدالت در کشور گفت: در حال حاضر بر اساس آمار نهایی، 49 میلیون و 132 هزار و 251 نفر ثبت نام شده نهایی سهام عدالت هستند که برگه عضویت و سهامداری گرفته اند و حتی یک نفر هم به این آمار اضافه نخواهد شد.
    مدیرکل دفتر سهام عدالت سازمان خصوصی سازی در خصوص ارزش برگه های سهام عدالت اذعان داشت: قیمت اسمی برای هر نفر یک میلیون تومان و تا سقف 5 نفر برای هر خانوار است. یعنی به هر خانواده 5 نفره 5 میلیون تومان سهام عدالت تعلق گرفته است و خانوارهای بالای 5 نفر همان 5 میلیون تومان سهام عدالت را گرفته اند و این میزان سهام میان تعداد اعضای خانواده تقسیم شده است. به عنوان مثال اگر خانواده ای 6 نفر باشند و سهام عدالت به آنها تعلق گرفته باشد به هر یک از اعضای این خانواده حدود 830 تومان سهام عدالت تعلق می گیرد.
    وی افزود: بر این اساس برای بیش از 49 میلیون سهامدار عدالت حدود 47 هزار و 600 میلیارد تومان ارزش سهامی است که باید واگذار شود.
    دولت آبادی افزود: در ابتدا یک میلیون تومان سهام عدالت به مشمولین به این شرط داده شده است که در مدت 10 سال از محل سود این سهام، اقساط آن پرداخت شود. بر این اساس در حال حاضر تمامی اقساط این یک میلیون تومان سهام عدالت پرداخت نشده و حدود 50تا 60 درصد از آن به حساب خزانه واریز شده است که البته این رقم برای گروه های مختلف متفاوت است.
    این مقام مسئول در سهام عدالت با اشاره به این که در حال حاضر مراحل آزادسازی سهام عدالت مشمولین در حال انجام است افزود: بیش از 49 میلیون نفر سهامدار عدالت هستند که در حال حاضر از کل مبالغ واگذار شده به این تعداد از مشمولین با احتساب تخفیفات مقام معظم رهبری برای دو دهک اول مشمولین که 50 درصد تخفیف است، حدود 30 هزار میلیار تومان احتمال بازگشت به خزانه دارد که این موضوع به معنای بازگشت کل مبلغ به خزانه نیست.
    وی اضافه کرد: بدین ترتیب قانون اجازه داده است تا 6 ماه فرصت به مشمولین داده شود تا الباقی اقساط سهام عدالت را در صورتی که می توانند به حساب خزانه واریز کنند تا در زمان آزادسازی، سهام عدالت آنها یک میلیون تومان ارزش داشته باشد و در آن زمان بتوانند از آن بهره مند شوند.
    دولت آبادی در خصوص سود پرداختی به برخی مشمولین سهام عدالت در سالهای گذشته اظهار داشت: در سالهای 85 و 86 قانون اجازه می داد تا سود سهام عدالت به مشمولین پرداخت شود اما بر اساس ماده 100 قانون برنامه پنجم پرداخت سود به مشمولین ممنوع شد و بر این اساس باید همه سودها باید بابت اقساط به حساب خزانه واریز شود؛ اما پیش از آن هیات وزیران این اجازه را داد تا قسمتی از سود سالهای 85 و 86 به مقدار خیلی اندک به مشمولین داده شود.
    وی در خصوص ادامه در اختیار بودن مدیریت سهام عدالت در دست دولت گفت: دولت دهم مصوبه ای در سال 89 داشت که تا زمان آزادسازی سهام عدالت، اعمال مدیریت و مالکیت در اختیار شرکت مادر تخصصی باشد و صرفا تا زمان آزادسازی بر این نکته تاکید شده است. بنابراین در حال حاضر مدیریت و مالکیت سهام عدالت بر عهده شرکت مادر تخصصی است اما اگر آزادسازی صورت بگیرد مسلما در آن مقطع این مصوبه عملا خاصیت خود را از دست می هد و بر اساس لایحه آزادسازی سهام عدالت، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، مدیریت و مالکیت را از طرف مردم اعمال خواهد کرد.
    وی افزود: در همه جای دنیا اعمال مدیریت بر عهده تمامی سهامداران نیست و برای سهام عدالت نمی توان تمامی سهامداران را که بیش از 49 میلیون نفر هستند در یک مکان جمع کرد و از آنها رای گیری گرفت، بنایراین باید مرجعی این مدیریت را بر عهده بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو