عصر بازار

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان؛

کاهش نرخ بهره، عامل افزایش بازدهی بازار سرمایه است

عصر اعتبار- گرچه در ماه های اخیر روند بازار سرمایه منفی بود، اما کاهش نرخ بهره و اثرات ناشی از اجرای آن می تواند نتایج مثبتی برای بازار سرمایه به همراه داشته باشد.

کاهش نرخ بهره، عامل افزایش بازدهی بازار سرمایه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، دکتر سید مصطفی صفاری، استاد دانشگاه و مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان  با بیان اینکه نرخ بهره بانکی در کشور غیر منطقی بود عنوان کرد:  در سال های گذشته بالا بودن نرخ بهره عامل کاهش بازدهی بورس بود اما با کاهش نرخ بهره از 20 به 18 درصد و سپس به 16 درصد شرایط مثبتی برای این بازار رقم خواهد خورد.

    مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: بازار سرمایه به دلیل کاهش مجدد نرخ بهره، رشد جدیدی را تجریه خواهد کرد البته در شرایطی که دستور العمل آن به سرعت اجرایی شود و همچنین کاهش نرخ بهره در صورت های مالی و سود شرکت ها نیز لحاظ شود.

    این استاد دانشگاه کاهش مجدد نرخ بهره را امری ضروری دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم شاهد رشد اقتصادی باشیم باید نرخ بهره را مجددا کاهش دهیم، در دنیا تفاوت نرخ واقعی بهره و نرخ تورم سه یا چهار واحد است.

    وی افزود: برای توجیه پذیر بودن سرمایه گذاری، نزدیکی نرخ تورم و نرخ بهره امری بدیهی است و نرخ بهره طی یک مرحله دیگر باید در آبان ماه کاهش پیدا کند و به 14 درصد برسد و کاهش نرخ بهره، عامل افزایش بازدهی بازار سرمایه خواهد بود.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اجرای سریع دستور العمل کاهش نرخ بهره عنوان کرد: هرچند اجرای دستور العمل کاهش نرخ بهره قطعی است، اما متاسفانه بعضی از بانک ها اعلام می کنند هنوز دستور العمل آن را دریافت نکرده اند. برای آنکه بتوانیم شاهد تاثیر کاهش نرخ بهره در بازار سرمایه باشیم، برخی از فعالیت های مغایر با قانون باید اصلاح شود و البته قوه قضاییه در حال پیگیری آن است.

    مصطفی صفاری افزود: کاهش نرخ بهره از یکسو فرصت های جدید سرمایه گذاری در بورس را به همراه دارد و از سوی دیگر به کاهش هزینه های مالی شرکت ها منجر خواهد شد. به عنوان مثال در گزارش 6 ماهه مالی ایران خودرو که منتشر شد، کاهش سه هزار میلیارد ریالی هزینه های مالی این شرکت پیش بینی شده است.

    در پایان مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان این مطلب که در صورت اجرای کامل و سریع دستور العمل کاهش نرخ بهره می توان رشد مثبت بازار سرمایه را انتظار داشت تصریح کرد: به نظر می رسد با توجه به سیاست های پولی و مالی جدید دولت در نیمه دوم سال 95، شاهد رشد بازار سرمایه باشیم.  گرچه در روز های اخیر روند بازار سرمایه منفی بود، اما کاهش نرخ بهره و اثرات ناشی از اجرای آن می تواند نتایج مثبتی برای بازار سرمایه به همراه داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی