عصر بازار

رییس کل اسبق بانک مرکزی:

الزامات کاهش مجدد نرخ سود بانکی اعلام شد

عصر اعتبار- رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: یکی از دلایل عمده کاهش نیافتن نرخ سود بانکی انجماد منابع در سیستم بانکی است به گونه ای که نرخ سود تسهیلات بانکی اکنون دوبرابر نرخ تورم است و بانک مرکزی باید به منظور اصلاح این رویه با اتخاذ راهکارهای مناسب نسبت به حل معضل تنگنای اعتباری چاره اندیشی کند و بعد از آن به سمت کاهش نرخ سود بانکی گام بردارد.

الزامات کاهش مجدد نرخ سود بانکی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایلنا، طهماسب مظاهری در خصوص احتمال کاهش مجدد نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار، افزود: سود بانکی یک رابطه هماهنگ، هم جهت و شانه به شانه با نرخ تورم دارد واگر نرخ تورم کاهش پیدا کند به مثابه آن باید نرخ سود بانکی نیز روند کاهشی داشته باشد.

    وی تصریح کرد: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم نرخ تورم در یک تا دوسال اخیر با توجه به سیاست های بانک مرکزی به طرز محسوسی کاهش یافته و نتایج خوب آن در کشور نمایان شده است و بر همین اساس نرخ سود بانکی هم در بخش سپرده ها و هم در بخش تسهیلات کاهش یافته است.

    وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن کاهش مجدد نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار، اظهار داشت: کاهش مجدد نرخ سود بانکی در شورای پول واعتبار به این معنی است که پیش بینی بانک مرکزی و کارشناسان این مرکز از شرایط اقتصادی این است که نرخ تورم روند کاهشی خود را ادامه می دهد که البته این امر امید بخش است.

    وی افزود: اگرکاهش نرخ سود بانکی دوباره در دستور کار قرار گیرد با این تحلیل می تواند منطقی باشد که پیش بینی بانک مرکزی کاهش مجدد نرخ تورم و به طبع آن کاهش نرخ سود بانکی است.

    مظاهری یادآور شد: با کاهش نرخ تورم به 9 درصد در تیرماه سال جاری فاصله نرخ سود بانکی با تورم بیش از حد نرمال آن است و تفاوت این نرخ با سود سپرده های بانکی 6 درصد و با نرخ سود تسهیلات 9 درصد فاصله دارد و این امر به این معنی است که نرخ تسهیلات در شرایط کنونی دوبرابر نرخ تورم بوده که فاصله زیادی است.

    وی با اشاره به موانع کاهش نیافتن نرخ سود بانکی به تناسب کاهش نرخ تورم، گفت: یکی از دلایل عمده این فاصله انجماد منابع در سیستم بانکی و معضل تنگنای اعتباری در شبکه بانکی است که البته این مساله تقاضا برای اعطای اعتبارات را افزایش داده و به همین دلیل نرخ سود بانکی بیش از حد طبیعی از تورم فاصله گرفته است.

    مظاهری یادآور شد: شاید بانک مرکزی به منظور اصلاح این رویه تسهیلاتی را در نظر گرفته یا پیشنهاداتی دارد که بتواند بخشی از این تنگنای مالی در شبکه بانکی را حل کند و به بانک ها این امکان را بدهد که تسهیلات دهی بهتری داشته باشند البته

    با این راهکار فاصله بزرگ بین تورم و نرخ سود بانکی که در شرایط کنونی وجود دارد کم می شود و نرخ سود بانکی واقعی بازهم کاهش می یابد.

    رئیس اسبق بانک مرکزی با تاکید بر این که کاهش نرخ سود بانکی نویده دهنده است، اظهار داشت: کاهش واقعی نرخ سود بانکی اثرات مثبتی برای اقتصاد و تولید دارد و دولت وبانک مرکزی باید به سمت کاهش مجدد نرخ تورم و به طبع آن کاهش نرخ سود بانکی حرکت کند.

    وی تصریح کرد: بانک مرکزی همچنین باید آمادگی این را داشته باشد که اگر به هر دلیلی نرخ تورم دوباره روند افزایشی در پیش گرفت همان گونه که با کاهش نرخ تورم نرخ سود بانکی را نزولی می کند در آن زمان نیز به تناسب افزایش نرخ تورم نرخ سود بانکی را رشد دهد.

    مظاهری تاکید کرد: البته دولت باید با همت خود مانع از افزایش مجدد نرخ تورم شده و همواره این نرخ را کنترل کند اما در صورت افزایش نرخ تورم باید نرخ سود بانکی افزایش یابد که اگر این اتفاق نیفتد آسیب های جبران ناپذیری به بدنه سیستم بانکی کشور وارد می شود بنابر این بانک مرکزی باید همواره این نکته را مد نظر داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو