عصر بازار

از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی

عرضه‌های اولیه بورس عربستان به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز می‌شود

عصر اعتبار- عربستان سعودی، دارنده بزرگترین بازار سهام حاشیه خلیج‌فارس، به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه خواهد داد تا از ماه ژانویه ۲۰۱۷، در عرضه‌های اولیه سهام عمومی این کشور شرکت کنند.

عرضه‌های اولیه بورس عربستان به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، متصدی بازار سرمایه عربستان اعلام کرد که مقررات جدیدی را به تصویب رسانده که در آن عرضه‌های اولیه عمومی شامل سرمایه‌گذاران خارجی واجد شرایط نیز خواهد شد. بر اساس اعلام وبسایت تنظیم‌کننده قوانین، این مقررات از اول ژانویه 2017 اعمال خواهد شد.

    پس از نصف‌شدن قیمت نفت در دو سال اخیر، عربستان سعودی در حال بازگشایی یکی از بزرگترین بازارهای سهام بسته دنیا به منظور افزایش شرکت‌کنندگان بین‌المللی است. بازار سهام «تداول» از ژوئن سال گذشته اجازه داد تا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی محدودی زیر نظر قوانین دولتی انجام بگیرد و در ماه آینده نیز محدودیت‌های موجود برای واجدین شرایط به عنوان سرمایه‌گذاری خارجی را کاهش خواهد داد.

    فهد اقبال، تحلیلگر کردیت بانک سوئیس در دوبی اعلام کرد: «عرضه اولیه عمومی در راستای حرکت‌های قبلی برای آزادسازی بازار سهام و اجازه‌دادن به نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران خارجی بزرگتر بوده است. این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران داخلی به منظور جذب تمامی طرح‌های خصوصی‌سازی دولت،‌ نظیر آرامکو، مشکل ایجاد کند.»

    شرکت نفتی عربستان سعودی که به عنوان غول انرژی دنیا محسوب می‌شود، یک‌پنجم از کل ذخایر نفتی دنیا را تحت کنترل داشته و ارزش آن بیش از 2 هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود که این موضوع آرامکو را ارزشمندترین شرکت دنیا کرده است. بر اساس اعلام شاهزاده محمد بن سلمان، عربستان در نظر دارد تا 5 درصد از سهام این شرکت را در سال 2017 به فروش برساند.

    مقررات اعمال شده از 4 سپتامبر به سرمایه‌گذاران اجازه خواهد داد تا حداکثر 10 درصد از سهام یک شرکت خاص را در اختیار داشته باشند. تا قبل از این حداکثر سهام یک سرمایه‌گذار خارجی در یک شرکت 5 درصد بود.

    شاخص تمامی سهام تداول در سال جاری 9.9 درصد افت داشته و بدترین عملکرد را در میان شاخص‌های سهام کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به نام خود به ثبت رسانده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی