عصر بازار

تجارت ایران و ونزوئلا در دولت‌های دهم و یازدهم به روایت یک نمودار

عصر اعتبار- تجارت ایران و ونزوئلا در دوران دولت‌های دهم و یازدهم چه وضعیتی داشته و دارد؟

تجارت ایران و ونزوئلا در دولت‌های دهم و یازدهم به روایت یک نمودار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، فاطمه شیرزادی: قرار است با اعزام هیاتی سیاسی و اقتصادی از ایران به شش کشور آمریکای لاتین، گام‌هایی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با این کشورها برداشته شود. ، برگزاری نشست‌های رودررو بین تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی با طرفین متناظر آنها، تفاهم در دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، تفاهم مربوط به توسعه روابط تجاری با سازمان‌های متناظر، توسعه صادرات، ابزارهای تشویقی صادراتی و نیز چندین و چند مقوله دیگر انجام می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های نسبی و رقابتی به منظور تامین منابع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری اقتصادی با این کشورها در دستور کار قرار می‌گیرد.

    کشور ونزوئلا نیز یکی از این کشورهای آمریکای لاتین است که قرار شده سرمایه‌گذاری مشترک با آنها در کشوری ثالث رقم بخورد و به این ترتیب بسیاری از کشورهای پیرامون این شش کشور در آمریکای لاتین به عنوان بازار هدف مدنظر قرار داده شده و ایران سهمی از بازار آنها را به خود اختصاص دهد. اما در حال حاضر سهم ایران از بازارهای ونزوئلا در چه حد است؟ ارزش تجارت دو کشور در سال‌های اخیر چه نوسان‌هایی داشته و بیشترین اقلامی که بین دو کشور مبادله می‌شود کدام اقلام است؟

    ارزش صادرات ایران به ونزوئلا در سال‌های اخیر افتی قابل توجه داشته و از 76 میلیون و 200 هزار دلار در سال 88 به 85 هزار و 502 دلار در سال 94 کاهش یافته است. در دولت سابق ایران نیز که شاهد روابط بسیار نزدیک سیاسی بین دولت‌های دو کشور بودیم، مبادلات تجاری دو کشور چندان قابل توجه نبوده است. بیشترین صادرات ایران به ونزوئلا نیز مربوط به سال 92 با ارزشی معادل 120 میلیون و 600 هزار دلار است که نیمی از آن در دولت احمدی‌نژاد و نیمی از آن در دولت روحانی گذشته است. پس از آن ارزش صادرات ایران به ونزوئلا بلافاصله در سال 93 به 20 میلیون و 300 هزار دلار کاهش یافته است. ارزش کل صادرات ایران به ونزوئلا در 4 ماهه آغازین سال 95 نیز معادل 488 هزار دلار است.

    درباره واردات ایران از ونزوئلا نیز در سال‌های 88، 91 و 92 هیچ اطلاعاتی ثبت نشده است. در سال‌های 89، 90 و 93 نیز ارزش واردات ایران از این کشور کمتر از 100هزار دلار است. درباره واردات ایران از ونزوئلا در سال 94 و ماه‌های آغازین سال 95 در آمارهای گمرک ایران که در سایت اتاق تهران درج شده، هیچ اطلاعاتی ثبت نشده است.
    اقتصادنیوز شکل زیر را بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران تهیه کرده است.

    ایران و ونزوئلا چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    کلیه اقلام صادراتی ایران به ونزوئلا در ماه‌های آغازین سال 95 عبارتند از: «مکمل‌های دارویی برای خرده‌فروشی که تولید داخلی مشابه ندارند»، «اجزا و قطعات و متفرعات بدنه، برای سواری، سواری کار، وانت و تراکتور کشاورزی»، «قیر و آسفالت، طبیعی، آسفالت‌های طبیعی و سنگ‌های آسفالت‌دار طبیعی»، «بازوهای انتقال نیرو و دسته محور غیرمذکور در جای دیگر» و «سایر کف‌پوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان». در سال 93 تنها اقلامی که از این کشور وارد ایران شده، «تابلو پانل و تکیه‌گاه‌های مجهز به دو یا چند دستگاه برای کنترل الکتریکی یا توزیع برق» و «اجزا و قطعات توربین‌های بخار» است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو