عصر بازار

جزئیاتی از کارت‌های جدید اعتباری+اقساط احتمالی

عصر اعتبار- در حالی هنوز جزئیاتی از سازوکار صدور کارت‌های جدید اعتباری منتشر نشده که اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که این تسهیلات با سود ۱۸ درصد بازپرداخت شده و قرار هم نیست منابع جدیدی برای طرح جدید اختصاص پیدا کند.

جزئیاتی از کارت‌های جدید اعتباری+اقساط احتمالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی وعده داده که از مهرماه امسال، دور تازه‌ای از کارتهای اعتباری را با رویکردی متفاوت از آنچه که در طرح کارتهای اعتباری خرید کالای ایرانی اجراکرده بود، عملیاتی کند. جدای از اینکه طرحی که عنوان می‌شود نو بوده و می‌تواند موجبات تحول در ارائه تسهیلات خرد را فراهم و تا حدی روال نامطلوب قبل را اصلاح کند، جزئیات و ابعاد آن مورد توجه خواهد بود.

    بانک مرکزی اعلام کرده که این تسهیلات قرار است علاوه بر امکان خرید کالا، امکان خرید و تامین انواع خدمات از جمله خدمات آموزشی، درمانی، بیمه‌ای، حمل و نقل و ... را برای متقاضی فراهم کند. در عین حال که به تدریج جایگزین تسهیلات خرد از جمله وام خودرو، کالا و جعاله خواهد شد.

    اما پیگیری‌ها برای دریافت جزئیات بیشتر از صدور کارتهای جدید اعتباری و نحوه تامین مالی آن از منابع مطلع بانکی از این حکایت داشت که قرار نیست منابع تازه‌ای برای توزیع این تسهیلات اختصاص داده شود، بلکه در قالب همان منابع بانک‌ها اجرایی خواهد شد.

    در این حال نمی‌توان انتظار داشت که میزان تسهیلات دهی در وام‌های خرد افزایش یابد چرا که در حال حاضر هم اغلب بانک‌ها به دلیل نبود منابع کافی از ارائه چنین وام‌هایی عقب نشینی می‌کنند.

    در عین حال که در مورد وام‌هایی که قرار است از کارت اعتباری جایگزین آنها شود از جمله خودرو، کالا و یا جعاله و امثال آن شرایط تغییر خاصی نخواهد داشت و مواردی همچون وجود ضامن پابرجاست. فقط روند پرداخت در قالب کارت اعتباری بوده و تا حدی تغییر می‌کند.

    در حالی بانک مرکزی اعلام کرده که دوره بازپرداخت تسهیلات بین یک تا سه سال است و سود بازپرداخت بر پایه نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود که به گفته منابع بانکی، نرخ سود احتمالا 18 درصد  تعیین می شود، نرخی که اکنون برای عقود مبادله‌ای و مشارکتی یکسان است.

    اقساط تسیهلات طلا، نقره و برنزی چقدر است؟

    اما اگر دوره بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل کارت‌های اعتباری را حداکثر مورد نظر یعنی سه سال و سود آن 18 درصد تعیین شود در این حالت برای اعتبارات  که بر اساس سقف‌های تعیین شده دارای سه رنگ طلایی، نقره ای و برنزی هستند، اقساط به شرح زیر خواهد بود.

    اگر متقاضی کارت‌های اعتباری تا سقف 50 میلیون تومان و رنگ طلایی را دریافت کند، طی سه سال زمان برای بازپرداخت باید ماهانه حدود یک میلیون و 800 هزار تومان اقساط پرداخت کرده و در پایان دوره با سود حدود 15 میلیون تومانی رقمی نزدیک به 65 میلیون تومان به شبکه بانکی برگرداند.

    همچنین برای کارت‌های نقره‌ای با سقف 30 میلیون تومانی اقساط یک میلیون و سود مجموع 9 میلیون تومان خواهد بود. در کل گیرنده کارت‌های 30 میلیونی در طول سه سال و با سود 18 درصد 39 میلیون تومان بازپرداخت دارد.

    در مورد کارت‌های برنزی که حداکثر تسهیلات آن 10 میلیون تومان است دارنده باید ماهانه تا 360 هزار تومان قسط پرداخت کرده که در پایان دوره در مجموع 13 میلیون تومان برگشت منابع دارد.

    اما اگر وام‌های خودرو و کالا را نیز در قالب کارت‌های اعتباری در نظر بگیریم و مبلغ آن براساس آنچه اکنون در شبکه بانکی مرسوم است پرداخت شود برای وام 15 میلیون تومانی خودرو  با سود 18 درصد و دوره بازپرداخت سه ساله اقساط ماهانه حدود 540 هزار تومانی و بازپرداخت مجموع نزدیک به 19 میلیون و 500 هزار تومانی پیش‌بینی می‌شود.

    همچنین در مورد وام هشت میلیونی کالا که هم‌اکنون در برخی از بانک‌ها تا 50 میلیون تومان هم قابل پرداخت است، باید ماهانه 290 هزار تومان قسط و در مجموع دو میلیون و 400 هزار تومان سود پرداخت شود به عبارتی هشت میلیونی تا 10 میلیون و 500 هزار تومان برای دریافت‌کننده تمام خواهد شد.

    باید یادآور شد که سود 18 درصدی اکنون برای عقود مبادله‌ای و مشارکتی براساس مصوبه تیرماه شورای پول و اعتبار اجرا می‌شود و ممکن است در ادامه با کاهش مجدد نرخ سود تغییر کند که به دنبال آن به طور طبیعی باید نرخ سود کارت‌های اعتباری نیز کاهش یابد.

    با این حال باید منتظر انتشار جزئیات بیشتری از نحوه صدور و اجرای کارت‌های جدید اعتباری در شبکه بانکی که قرار است از مهرماه امسال عملیاتی شود، بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی