عصر بازار

تهران ۱.۳میلیارد دلار دیگر دریافت خواهد کرد

عصر اعتبار- ما پرداخت این ۴۰۰ میلیون دلار را به تعویق انداختیم تا وقتی که چهار شهروند آمریکایی از ایران خارج شوند و صحیح و سالم به سمت آمریکا در حرکت باشند.

تهران ۱.۳میلیارد دلار دیگر دریافت خواهد کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روزنامه اقتصاد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: 400 میلیون دلاری که به ایران داده شده، پول خود این کشور بوده است که در هر صورت این پول ازطریق دادگاه لاهه به ایران می رسید.


    جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: 400 میلیون دلار پول ایران بوده که به این کشور بازگردانده شد و یک میلیارد و 300 میلیون دلاری که در یک برنامه زمانی به تهران پرداخت خواهد شد نیز سود پول اصلی، یعنی 400 میلیون دلاری است که مسدود شده بود.

    کربی افزود: این پول در هر صورت از طریق دادگاه لاهه به ایران می‌رسید. این پول در سال 1979  مسدود شده بود.

    او با بیان این که رسیدگی به این موضوع در دادگاه لاهه در جریان بود و رایزنی‌ها نیز میان تهران و واشنگتن ادامه داشت، تصریح کرد: این مسیرهای موازی در این قضیه در حال پیگیری و به تدریج در حال هم‌گرا شدن بودند. ما از این فرصت استفاده کردیم تا کل قضیه را با هم، حل و فصل کنیم. البته ما تاکید کرده‌ایم که بین این 400 میلیون دلار و بازگشت شهروندان آمریکایی ارتباطی وجود نداشته است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: البته در کل قضیه، ما پرداخت این 400 میلیون دلار را به تعویق انداختیم تا وقتی که چهار شهروند آمریکایی از ایران خارج شوند و صحیح و سالم به سمت آمریکا در حرکت باشند.

    کربی تاکید کرد: ما باج نمی‌دهیم. در قضیه قبلی نیز ما باج ندادیم. سیاست آمریکا این است که باج ندهد. یک میلیارد و 300 میلیون دلاری که به آن اشاره می‌کنید، سود پول اصلی است که در یک برنامه زمانی پرداخت می‌شود. در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شده است. در مجموع باید بگویم که ما باج نمی‌پردازیم.

    بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه نیز اعلام کرد که این کشور تا زمانی که از آزادی شهروندان آمریکایی در ایران اطمینان پیدا نکرد، اجازه نداد این 400 میلیون دلار به ایران اتنقال یابد و این کار را برای حفظ فشار بر ایران انجام داد.

    تهران و واشنگتن در ماه ژانویه هم‌زمان با آزادی چهار شهروند آمریکایی در ایران اعلام کردند که برای حل یک مناقشه قدیمی میان دو کشور بر سر قرارداد خرید تسلیحات از آمریکا مربوط به پیش از انقلاب اسلامی بر سر پرداخت 1.7 میلیارد دلار به یاران توافق کرده‌اند که 400 میلیون دلار از آن اصل مبلغی است که ایران پیش از 1979 برای خرید تسلیحات به آمریکا پرداخت کرده اما واشنگتن پس از وقوع انقلاب از اجرای آن سر باز زد و مابقی سود این پول است که در طول این سال‌ها در بانک‌های آمریکایی بود.

    مقامات آمریکا پس از انتشار اخباری مبنی بر این‌که پرداخت پول به ایران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی بوده است، ضمن رد این ادعاها تاکید کردند که این دو مسائلی کاملا مجزا و مستقل بوده‌اند که از طریق مذاکراتی جداگانه حل و فصل شده‌ اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو