عصر بازار

در جلسه امروز اتاق ایران عنوان شد؛

دردهای چهارصد روزه رئیس سابق اتاق ایران

عصر اعتبار- محسن جلال پور با حضور در جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران، ضمن مرور کارنامه چهارصد روزه ریاست خود، از فعالان اقتصادی درخواست کرد تا از رئیس جدید حمایت و پشتیبانی کنند.

دردهای چهارصد روزه رئیس سابق اتاق ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از مهر، محسن جلال پور با حضور در جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران، با شفاف سازی نسبت به عملکرد چهارصد روزه خود توضیحاتی را در خصوص کارنامه کاری اتاق ایران در دوره ریاستش، حقوق دستمزد مشاوران عالی اتاق و تاثیرپذیری خود از دولت، توضیحاتی را ارائه کرد.

    متن کامل سخنان جلال پور به شرح زیر است:

    بسمه تعالی.

    عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه اعضای محترم هیئت نمایندگان وتشکر ویژه دارم از کلیه عزیزان که در طول یکماه گذشته بطور مداوم پیگیر احوال بنده بوده اند و از دعای خیر و اظهار لطف همه شما بسیار سپاسگزارم.

    از همکاران و برادرانم در هیئت ریئسه محترم اتاق که در این یک ماه هم جور بنده را کشیده اند و هم با بزرگواری و کرامت، اظهار لطف فراوانی مبذول داشتند، بسیار ممنونم.

    چون شرایط حالی خود را نمیدانم که چقدر توان صحبت در خدمت عزیزان را داشته باشم ابتدا از همه شما عزیزان حلالیت طلبیده و از دعای خیرتان تشکر می کنم.

    هر چند من عضو کوچکی از مجموعه فاخر هیات نمایندگان اتاق ایران بودم ولی شما با بزرگواری این مسئولیت خطیر را به این برادر کوچکتان تفویض فرمودید. در مدت فعالیت من در اتاق، هر آنچه کم و کاستی در بنده بود با بزرگی و عظمت خود جبران کردید. همواره ایرادات و اشکالات مرا با کرامت نادیده گرفتید و با اغماض و سعه صدر این برادرتان را درمسئولیت سنگینش همراهی نمودید. اساسا رمز قدرت بخش خصوصی در اتحاد و همپوشانیست. شما که عصاره منتخب بخش خصوصی ایرانید، بمن آموختید چگونه سی مرغ می توانند کار سیمرغ کنند .لازم است عذرخواهی وپوزش فراوان خود را بدلیل تقصیر و عدم توان فیزیکی برای به منزل رساندن این امانت تاپایان دوره را معروض داشته وضمن طلب بخشایش از درگاه ایزد متعا، استدعای عفو از شما عزیزان و از تک تک زنان و مردان سربلند بخش خصوصی ایران را بنمایم.

    همچنین لازم میبینم از کلیه پرسنل اتاقهای سراسر کشور خصوصا اتاق ایران تشکر و سپاسگزاری نموده از همه گذشتها و همراهی های این عزیزان در طول دوره خدمتم قدردانی بنمایم ونسبت به همه کوتاهی هایم ازهمه آنان طلب عفو بنمایم.

    از آنجا که اینک در میان شما عزیزان اعضای هیت نمایندگان دوره هشتم اتاق سخن میگویم صحبتم را در دو بخش تقدیم میکنم: اول گذرا نگاهی به ١٤ ماه گذشته و بعد یادآوری آنچه که در باقیمانده این دوره منظور نظر بوده وانشالله هیت ریسه محترم و رییس آتی نیز به آن اهتمام داشته و خواهند داشت.

    ابتدا به آنچه در طول این ٤00 روز مورد اهتمام هیات ریسه و من بود می پردازم. هدف اصلی ارتقای جایگاه بخش غیر دولتی و مردمی اقتصاد ایران در راستای اقتصاد مقاومتی وحول محور ارتقاء جایگاه تشکلها و درأس آن اتاقها بود.

    اصلاح تصویر بخش خصوصی و اتاق ایران در نزد افکار عمومی، تصمیم سازان و ذینفعان از اهداف ما بود. گامهای اولیه و محکمی در این زمینه برداشته شد ولی هنوز راه زیادی در پیش است.

    در این راستا ارتباط نزدیک و مستمر با ارکان حاکمیت حول منافع اعضای اتاق و اعتماد سازی حرفه ای بین اتاق، حاکمیت و جامعه اصل اساسی است.

    اتاق ایران قانوناً نماینده بخش خصوصی اما همزمان مشاور سه قوه در عرصه اقتصادست. لذا بایستی بدنبال تعامل موثر و سازنده با ارکان قدرت در راستای منافع نهایی بنگاههای ایرانی باشد. اتاق نه باشگاه سیاسی است و نه بخشی از حاکمیت و نه اپوزیسیون مقابل حاکمیت است. بدین لحاظ گسترش پذیرش جایگاه قانونی اتاق و ایجاد رابطه احترام و اعتماد با قوای حاکمیتی که از سوی مردم انتخاب و وظیفه اداره کشور را دارند، اصلی لازم و اجتناب ناپذیر است. ایجاد چنین رابطه ای و حفظ آن محتاج تجربه، تلاش، گردآوری مذاکره گران حرفه ای و ایجاد قوه کارشناسی پویاست. به همین دلیل بنده در طول ١٤ سال ریاست اتاق کرمان و ١٤ ماه ریاست اتاق ایران همواره با پافشاری بر تعامل مثبت با قوای حاکمیتی سعی کرده ام با جلب اعتماد این ارکان و با انتقال واقعیات موجود در عرصه اقتصاد، اتاق رابعنوان مشاوری امین برای حاکمیت بشناسانم. سپس در تعامل و ارتباط مستمر با ارایه راهکارهای مستدل، منطقی و کارشناسی که بر پایه منافع ملی پیشنهاد، تدوین وتنظیم می شود پیگیرمنافع بخش خصوصی باشم. سعی کردم اتاق نه مقهور و سرسپرده حاکمیت باشد و نه در گلاویزی با آن!

    همانقدرکه مهمترین سرمایه اتاق اعتمادجامعه اقتصادی ایران بالاخص اعضا بدان است، ایجاد رابطه اعتمادآمیز و حرفه ای بین نهاد اتاق و قوای حاکمیت نیز مهم است.

    مایلم یکبار دیگر تصریح کنم که این اعتماد بر سه اصل استوار می گردد:

    اول اولویت دادن به منافع ملی در عمل و نه شعار

    دوم پذیرش فراگیر فعالان اقتصادی در اتاق و جلب اعتماد آنان

    و سوم ارائه نقطه نظرات وراهکارهای کارشناسی، منطقی و فاخر توسط اتاق.

    بر پایه رعایت این اصول اتاق ایران در طول ١٤ ماه گذشته با حضور مستمر در ارکان تصمیم گیری کشور اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه و تعداد رو به تزایدی از مجامع وشوراهای تصمیم گیری همواره سعی در معرفی یک چهره مطمئن و قابل اعتمادو کارشناس از اتاق داشته ونقطه نظرات را بصورت موثر انتقال داده است.

    صد البته، شفافیت کامل در اتاق، رکن ایجاد چنین اعتمادی نزد اعضای اتاق و قوای سه گانه است. من از حرکت بسوی شفافیت حداکثری مالی واطلاع رسانی سخن می گویم. از ابتدای دوره هشتم، هدفگذاری "اتاق شیشه ای"مطرح و حرکت بسوی شفافیت در همه بخش های اتاق، اصل اساسی هییت رییسه بوده است.

    بی انصافیهای اخیر در خصوص پرداخت های نجومی در اتاق هیچ پایه و مبنای واقعی ندارد. همانگونه که بارها عرض کرده ام کلیه پرداخت ها وحسابهای اتاق شفاف و قابل ارائه به اعضای محترم هیئت نمایندگان می باشد. از بزرگی این دروغ همین بس که این تهمت را به رئیس و اعضای هیئت رییسه و مشاوران اتاق نسبت داده اند که بایستی عرض کنم کار در اتاق ایران برای رئیس و اعضای هیات رییسه در همه ادوار افتخاری بوده و حتی یک ریال در طول دوره خدمتی دریافتی نمی نمایند. رئیس، هیئت ریئسه وهیئت نمایندگان براساس میل خود برای خدمت به بخش خصوصی کشور بصورت افتخاری در اتاق به خدمت مشغول بوده و هستند. در این دوره جمعاً یک حکم مشاور عالی و سه حکم مشاور رئیس در اتاق ابلاغ شده که این عزیزان هم گرچه منع قانونی نبوده، حتی یک ریال دریافتی نداشته و بصورت افتخاری عمل نموده اند.

    مشاور عالی من درطول این مدت، تمام وقت دراتاق مشغول خدمت بود وگاهی بیش از چهارده ساعت در روز وقت گذاری کرد. با اینکه قانونا و عرفا منعی نبود، اما در هنگام قبول حکم، شرط کرد که حتی یک ریال بابت حقوق و مزایا و پاداش دریافت نکند. بایستی همین جا از این مرد فرهیخته، دانشمند و خدوم سپاسگزاری نمایم. حتما دبیر کل محترم نسبت به آنچه در طول این مدت برای شفافیت در پرداخت ها و تنظیم منطقی حقوق ها انجام شده توضیح داده یا خواهند داد. با درخواست دبیر کل ایشان نیز میزان دریافتی شان در سطح معاونین وکمتر از عرف رایج در سازمان های مشابه و حتی کمتر از عرف اتاق ایران در سالهای گذشته، تعیین شد.

    همچنین دراتاق ایران، پرداخت حقوق و مزایا صرفا به پرسنل تمام یا پاره وقت دارای قرارداد ممکن است و هیچ گونه پرداخت اضافه به هر عنوان ممکن نیست و پایه حداقل و حداکثری پرداخت ها بر مبنای عرف جامعه و براساس سوابق و تحصیلات میباشد.

    بهره وری نیروی انسانی اتاق در دوره اخیر همواره مدنظر بوده و ارتقای آن نیز کاملاً محسوس است و اشاره به اینکه بعضی پرسنل سخت کوش اتاق در طول ١٤ ماه گذشته بیش از حد انتظار ظاهر شده و تلاش مضاعف داشته و حتی روز های اگر لازم بوده، تعطیل و ایام عید نوروز مشغول بوده اند نیز ضروری و لازم است. من در قبال این همکارانم احساس دین می کنم.

    اما برای اصلاح تصویر و ایمیج سازی برای اتاق در داخل و خارج یکی از فعالیت های گسترده در بخش بین الملل صورت پذیرفته است. دراین راستا شخصا بیش از ٢00 ملاقات رسمی در داخل و خارج کشور با مسئولین و هیئتهای خارجی در طول ٤00 روز گذشته داشته ام که نشان از حجم فعالیت های انجام شده در این زمینه است. من هیچ ملاقاتی را بدون مطالعه نرفته و همیشه در ملاقاتهای مهم، پیش جلسه داشته ام. سعی کردم به قدر حوصله جلسه گاهی با حضور تشکل ها و گاهی بدون حضورآنان، منافع بخشهای مختلف اقتصادی را به پیش رانم. درطول این ١٤ ماه من ١٤ سفر خارجی داشته ام که اغلب آنها در معیت ریاست محترم جمهور، معاون محترم اول، وزیر محترم خارجه بوده و درطی آنها دهها ملاقات و جلسه رسمی و غیررسمی برگزار نموده ام.

    در این سفرها و ملاقاتها تعریف درست و واقعی بخش خصوصی ایران مد نظر بوده است. بسیار خوشحالم که عرض کنم به گفته بسیاری از مقامات بلند پایه داخلی و خارجی آنچه توسط تیم بین الملل و اعضای اتاق اتفاق افتاده از حد انتظار بالاتر بوده است. حضور در اتاق ایران به درخواست ثابت روسای جمهور، نخست وزیران، وزرای اقتصادی و هیاتهای ملی بازدیدکننده از تهران، تبدیل شده است. ساختارهای حاکمیتی هم دریافته اند، مراجعه مقامات بین المللی به اتاق ایران، سبب ارتقای وجهه ملی است. در این راستا حضور بیش از یکصد و بیست مقام بلند پایه خارجی شامل شش رییس جمهور، چهار نخست وزیر، ٢٥ وزیر و یازده ریس اتاق و دهها مقام مهم خارجی در اتاق ایران را یاداوری میکنم.

    اعزام هیاتها با ارسال پیش-هیات کوچک تخصصی یکی دو نفره، جلسه به جلسه از پیش طراحی و برنامه ریزی می شد. اگر پنج روز همراه رییس جمهور در سفر بودیم، صنعتگران و تجار لحظه به لحظه برنامه های تنظیم شده ای را داشتند که نمایندگان ما قبلا با حضور در محل با سازمانهای ملی طرف مقابل و سفارتهای خودمان طراحی و بدقت اجرا می کردند.

    امروز دکتر ظریف هیات اقتصادی اتاق را در سفرهای رسمی خود، همه جا همراه خود میخواهد. مهر تایید این وزیر متخصص و درطراز جهانی، در کنارتایید اعضای حاضر در سفرها، نشان از تحول جدی درعملکرد بین المللی اتاق است.

    آنچه کردیم قدمهای اول بود. امیدوارم رییس بعدی برنامه ارتقای توان بین المللی اتاق را با جدیت مضاعف پیش برد.

    در داخل نیزدراین دوره سفررئیس اتاق به پانزده استان کشورو ملاقات های متعدد با استانداران، ائمه جمعه و مسئولان رده بالای استان ها صورت پذیرفت و ارتقای جایگاه اتاقهای شهرستانها همواره مورد نظر هیت ریسه محترم قرارداشته است .ایجادمراکز تحقیقات ودبیرخانه مشترک سه اتاق دراستانها و تاکید بر تعامل اتاقها با ائمه جمعه، استانداران، مجمع نمایندگان و روسای دادگستری های استان ها در این راستا قابل ذکر است.

    اگر بخواهم به ٢0 مورد برجسته انجام شده در طول ١٤ ماه گذشته در اتاق ایران اشاره کنم میتوان به:

    ١: تشکیل شورایعالی پیشکسوتان

    ٢: دبیرخانه مشترک سه اتاق

    ٣: پایه گذاری پژوهشکده اتاق ایران

    ٤: تدوین وتصویب نظام تشکلی اتاق درهیئت رییسه

    ٥: آغازنهضت تاسیس فدراسیونها دراتاق

    ٦: ایجادمراکزتحقیقات در استانها

    ٧: ایجادپایگاه خبری فارسی وانگلیسی اتاق ایران

    ٨: راه اندازی مرکزامارواطلاعات اقتصادی اتاق ایران

    ٩: انجام قدامات اولیه برای راه اندازی مرکزملی رتبه بندی اتاق ایران

    ١0: راه اندازی نظام رتبه بندی تشکلها

    ١١: ادغام دبیرخانه های شورای گفتگووماده ٧٦ وتشکیل یک نهاد مستقل دراتاق ایران وشهرستانها

    12: تدوین و تصویب آیین نامه ها، شیوه نامه هاواساسنامه های متعددازجمله ائین نامه اتاق های مشترکETIR

    ١٣: حرکت به سمت الکترونیکی کردن مدارک حمل و نقل بین المللی وراه اندازی

    ١٤: پایه گذاری و ایجاد شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه به عنوان اولین شبکه ملی کشوردرجامعه نیکوکاری ابرار

    ١٥: مطالعه جامع درساختاروچارت اتاق

    ١٦: حرکت درجهت شفافیت در نظام بودجه ریزی، تفریغ و بصورت کلی حساب های مالی اتاق ها

    ١٧: به روزوکارآمدکردن بخش بین الملل

    ١٨ : راه اندازی واحد پایش مقررات وبخشنامه ها

    ١٩ : ترویج نشست های تجلیل ازفرهیحتگان دراتاق

    ٢0 : سوق دادن کمیسیون هاومرکزتحقیقات بسوی طرح ها و لوایح مجلس ودولت ازجمله برنامه ششم، اصول

    اقتصادمقاومتی، پروژه های نیمه تمام وارائه نقطه نظرات مدون کارشناسی شده به قوای مختلف

    البته امروز دیدم که مشروح اقدامات در گزارش عملکرد یکساله اتاق، خدمتتان تقدیم شده است .

    ******************

    و اما در بخش دوم صحبت پیرامون توصیه هایی برای باقیمانده این دوره میباشد.

    ادامه مسیر رشدروزافزون جایگاه اتاق و بخش خصوصی درداخل وخارج کشور بایستی بعنوان اولویت اتاق مد نظر باشد .

    در این راستا همکاری همه فعالان اقتصادی، اعضای اتاق هاخصوصا اعضای هیئت نمایندگان، اصلی اساسی و ضروری است.

    بایستی پذیرفت بخش خصوصی ومردمی اقتصاد ایران امروزنیازبه انسجام و وحدت دارد.

    در همین خصوص اتاق ایران که به تصریح قانون، نهاد عالی مدنی و قانون مند این بخش است، بایستی انسجام را در اولویت خود قرار دهد .

    توصیه جدی من به اعضای محترم هیت نمایندگان ضمن تاکید برانسجام، پشتیبانی جدی از هیئت ریئسه و ریس منتخب جدید است. حتی الامکان تعیین رییس باید متکی بر ضریب آرایی حتی بیشتر لز رای مرحمتی به بنده باشد. همه باید بپذیریم که رقابت تا پایان انتخابات هیت ریسه ورییس اتاق معنا دارد و پس از آن بایستی همه توان و ظرفیت ها برای پشتیبانی از رئیس وهیئت ریسه بکار گرفته شود .

    رئیس اتاق بعنوان نماینده وسخنگوی بخش خصوصی ایران بایستی به پشتیبانی اعضای اتاق مستظهر باشد. دور از انصاف است که رییس را به عنوان نوک پیکان خط حمله جلو بفرستیم و خود پشتیبانی وهمراهی لازم را نداشته باشیم.

    وقتی رئیس جدید انتخاب شدهمه مابایستی باهمراهی وسعه صدر، نواقص و کاستی هایش را پوشش داده و نقاط قوت او را بزرگ جلوه دهیم. مسلما هیچکس در بین اعضای هیئت نمایندگان نبوده و نیست که بی نقص باشد و هیچ کس نیست که بتواند رضایت همه را جلب کند .مهم این است که قبل از انتخاب سعی در گزینش بهترین کنیم اما پس ازانتخاب، همه سعی مان متوجه پوشش نواقص وکاستی های منتخبمان وحمایت تمام وکمال از او باشد. اعتماد و احترام به رئیس در علن و مشاوره و ارائه انتقادات و راهکارها به او در خفا، میتواند عامل اقتدار او و در نتیجه پیشرفت بخش خصوصی کشورباشد.

    رئیس باید سخنگوی باقدرت بخش خصوصی ایران باشد و همه اعضای هیئت نمایندگان باید برای حفظ شخصیت، قدرت و اقتدار او بکوشند .

    این رسم بسیار بدی است که در جامعه ماباب شده که پس از انتخاب یک نفر به عنوان رییس یا جمعی به عنوان هیئت رئیسه بجای تقویت آنها، سعی در تخریب آنها داشته باشیم. مسلما داخل اتاق همه میتوانیم نسبت به هم منتقد بوده و ایرادات هم را بگوییم ولی حداقل از فرهیختگان بخش خصوصی انتظار بیش از این است که به تخریب نمایندگانشان درفضای جامعه دست بزنند. چه برسد بعضی تخریب ها که آلوده به دروغ هم باشد.

    درپایان ضمن شکر به درگاه خداوند و سپاس از تک تک زنان و مردان بزرگ هیات نمایندگان وهمه پرسنل محترم اتاق، از اینکه این فرصت بوجود آمدتا در این ماهها بتوانم خدمتگزار بخش خصوصی ایران باشم بسیار مفتخرم.

    به گمان من، مسئولیت ها امانتی موقتی هستندوبایستی درحفظ امانت کوشید. یکی از بزرگترین گناهان در شرع مقدس خیانت در امانت است. پس همه کسانی که مسئولیتی را می پذیرند بایستی درحفظ امانت همه آنچه را که در توان دارند بکار ببندند. امیدوارم من به نوبه خود چنین کرده باشم.

    می توانستم بعد ازبیماری قلبی، باز هم در پست ریاست اتاق بمانم و با ظرفیت کم روزی چند ساعت کار کنم. بعضی ها چنین توصیه می کردند. اما واقعا برخود فرض واجب دانستم که کسی دراین ماموریت حضور پیدا کند که بتواند تمام و کمال در خدمت فعالان اقتصادی باشد. بایستی در جامعه تلقی امانت از مسئولیت، جا بیفتد. هرمسئولی احساس کرد که به هر دلیلی نمی تواندادای وظیفه کند بایستی جای خودرا به دیگری بسپرد. چگونه است که برای اخذ مسئولیت احساس وظیفه و تکلیف میکنیم؟ خوبست زمانی که به هر دلیلی امکان ارائه تمام و کمال خدمت را نداریم، نیز چنین احساسی داشته باشیم. گاهی پیش می آید که وظیفه و تکلیفمان، واگذاری مسئولیت به شخصی توانمند تر وشایسته تراست.

    مجددأ ضمن عذرخواهی از هر قصور و تقصری که داشتم و با تشکر فراوان از همه همکاران اتاق ایران و پرسنل اتاقها و تشکل ها و همه شما سروران محترم، برای رییس جدید آرزوی موفقیت وبرای هیات رییسه نیز آرزوی ادامه خدمت موفق را دارم. من به عنوان همقطار مجروح و جا مانده تان، توقع انتخاباتی فاخر و منسجم و همکاری بیش از پیش بارئیس جدیدرادارم.

    دعای خیر شما همواره سرمایه اصلی من بوده واکنون برای سلامتی و برگشت کامل به جامعه نیز تقاضامند این دعای خیر و همچنین مستدعی عفوو بخشش شمانسبت به همه قصوراتم هستم.

    ایزد یکتا ایران عزیز را سربلند دارد و کارآفرینان کوشای وطن را برکت و وسعت کار و کسب عطا فرماید.

    پروردگارا، بر رسول خاتم و خاندان نور درود فرست و این سرای کهن را از دشمن، دروغ و خشکسالی مصون دار. بارالها، از خزائن رحمتت بر دشت و دمن و کوه وصحرای ایران، باران نعمت و عافیت و شادمانی و خردورزی ببار. آمین یا رب العالمین.

    هرکه مارا یاد کرد ایزد مر او را یاد باد

    هر که مارا خوار کرد از عمر برخوردار باد

    هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی

    هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی خار باد

    در دو عالم نیست مارا باکسی گرد و غبار

    هر که ما را رنجه دارد، راحتش بسیار باد

    والسلام

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی