عصر بازار

یک تحلیلگر بازار سرمایه؛

رونق بازار سرمایه در پی تغییر سیاست های پولی تا پایان سال

عصر اعتبار- دولت با هدف کنترل تورم و اتخاذ سیاست های پولی انقباضی منجر به رکود بر اقتصاد کشور شده که به نظر می رسد با وجود نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری در نیمه دوم سال با تغییر در برخی سیاست های پولی و ایجاد تورم قابل قبول، رونق مورد نظر بازار سرمایه فراهم شود.

رونق بازار سرمایه در پی تغییر سیاست های پولی تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از سنا ،بازار سرمایه ایران لیدرمحور است و تا زمانی که لیدرهای بازار حرکتی را آغاز نکنند مابقی بازار نیز سمت و سوی خاصی را در پیش نمی گیرند.

    مهرزاد جهانی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق درباره شرایط بازار سرمایه در روزهای جاری به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: تحریک تقاضا می تواند از سوی خودروسازان شروع شود جایی که ایران خودرو به عنوان لیدر این گروه و شاید هم لیدر بازار مدت هاست معاملاتی فرسایشی را دنبال می کند و علی رغم وعده های مدیرعاملش در مجمع مبنی بر حمایت پرقدرت سرمایه گذاری سمند از این نماد، اما همچنان نا امید کننده مورد داد و ستد قرار می گیرد.

    وی در ادامه با اشاره به گزارش اخیر خودرو و اعلام تعدیل مثبت حدود 40 درصدی افزود: این رخداد مثبت در کنار برخی حمایت ها می تواند تحرکاتی در این نماد در روزهای آتی رقم بزند که گروه را هم با خود همراه کند البته این فرضیه می تواند به سرانجام نیز نرسد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه به رشد گروه پالایشی اشاره کرد و گفت: گروه پالایشی که در روزهای اوج بازار در سال های پیشین لیدری بازار را هم تجربه کردند هم راستا با رشد قیمت نفت، پتانسیل لیدر شدن و جهت دهی به بازار را دارند.

    جهانی ادامه داد: اکثر شرکت های این گروه قیمت نفت را در بودجه های خود در قیمت های پایین تر از قیمت فعلی در نظر گرفته اند و در گزارش هایی که ماه های پیش رو منتشر خواهند کرد احتمالا تاثیر آن را بر خواهند شمرد.

    وی با برشمردن ریسک این گروه اظهار داشت: ریسکی که این گروه را با وجود پتانسیل های بالقوه تهدید می کند ابهام در تصمیمات شرکت پالایش و پخش در قیمت گذاری و خرید فراورده های شرکت های پالایشی است.

    جهانی ادامه داد: البته با وجود تمام مزیت ها، معایب، فرصت ها و تهدیدهای بنیادی، به نظر می رسد این گروه با قرار داشتن در شرایط تکنیکالی مناسب و تصورات مثبت سهامداران از آینده ای رو به رشد، توجه فعالان را کم کم به خود جلب خواهد کرد و به عنوان فاکتوری در رشد بازار ایفای نقش خواهند کرد.

    وی با بیان اشاره به رشد قیمت های جهانی فلزات اساسی اظهار داشت: این افزایش قیمت جهانی موجب افزایش قیمت سهام شرکت های روی، سرب، مس و همچنین سنگ آهنی ها در تابلو معاملات شده است.

    جهانی ادامه داد: این مجموعه و به طور خاص تر گروه روی با مفروضات محتاطانه ای که در بودجه در نظر گرفته و در پی رشد بی وقفه این فلز و فتح پی در پی قله های قیمتی به نظر می رسد در گزارش های شش ماهه رضایت سهامداران را تامین کند و شاهد رشد قیمتی این گروه باشیم گرچه مقداری از انتظارات مثبت آینده را پیشخور کرده است ولی به نظر نمی رسد این گروه کاریزمای لازم برای لیدری و جهت دهی به بازار را داشته باشد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه در بخش بعدی گفتگو با "سنا" درباره موضوعات مبتلا به بازار سرمایه به انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا که در ماه های آتی برگزار می شود، پرداخت و گفت: انتخابات آمریکا که در اواسط پاییز برگزار می شود از این جهت حائز اهمیت است که آیا دولت جدید خود را متعهد به اجرای توافقاتی (برجام) که که در دولت قبل امضا شده است، می داند یا دیدگاهی متفاوت نسبت به آن دارد.

    جهانی تصریح کرد: این موضوع موجب شده است بسیاری از سرمایه گذارن خارجی به دیده تردید به سرمایه گذاری در ایران بنگرند که البته نبود زیرساخت های لازم جهت جذب شرکای خارجی نیز مزید بر علت شده است.

    وی با اشاره به نظرات متفاوت در خصوص مرجح بودن پیروزی دموکرات ها یا جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا برای ما، گفت: به نظر نمی رسد نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری عمیق بر بازار سرمایه داشته باشد بلکه آنچه که می تواند مسیر بازار سرمایه را در ماه های آتی به سمت و سوی رونق یا افت بکشاند اتخاذ سیاست های دولتی خودمان هست جایی که وزیر اقتصاد در راس هرم تصمیم گیری قرار دارد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان کرد: دولت با هدف کنترل تورم و اتخاذ سیاست های پولی انقباضی منجر به رکود بر اقتصاد کشور شده که به نظر می رسد با وجود نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری در نیمه دوم سال با تغییر در برخی سیاست های پولی و ایجاد تورم قابل قبول، رونق مورد نظر بازار سرمایه فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو