عصر بازار

کارمزد رشته های فرهنگ ساز بیمه، افزایش یابد

آئین نامه ۷۵ نیازمند اصلاح و بازنگری است

در قراردادهای بزرگ، کارمزد بر اساس جدول پلکانی پرداخت می شود

عصر اعتبار- مدیر امور شعب و نمایندگان بیمه رازی خواستار بازنگری در آئین نامه ۷۵ بیمه مرکزی درباره انتقال نمایندگان از یک شرکت به شرکت دیگر بیمه شد و گفت: پرداخت هرگونه کارمزد به نمایندگان براساس آئین نامه بیمه مرکزی است.

آئین نامه ۷۵ نیازمند اصلاح و بازنگری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، درباره اینکه شرکت های بیمه کارمزد نمایندگان را به طور کامل نمی پردازند یا دیرتر پرداخت می کنند، گفت: کارمزد پرداختی به نمایندگی های بیمه، براساس آئین نامه بیمه مرکزی است؛ شرکت های بیمه نمی توانند از آئین نامه مربوط به پرداخت کارمزدها عدول کنند زیرا اعتبار آنها از بین رفته و زیر سوال قرار می گیرند.

    وی توضیح داد کارمزد نمایندگان شرکت های بیمه در رشته های مختلف توسط بیمه مرکزی تعیین شده و حسابرسان مستقل هر شش ماه یکبار پرداخت کارمزد به نمایندگان را رصد می کنند.

    به گفته مدیر امور شعب و نمایندگان بیمه رازی، نهاد ناظر (بیمه مرکزی) از طریق سامانه سنهاپ بر پرداخت کارمزدها نظارت دارد و اگر کمتر از رقم تعیین شده به نمایندگان پرداخت شود، شرکت های بیمه مورد سوال واقع می شوند.

    صادقیان در پاسخ به این سوال که بعضا نمایندگان فروش در قراردادهای بزرگ مدعی هستند که کارمزد آنها بدرستی محاسبه نمی شود، اظهار داشت: در قراردادهای بزرگ تا یک سقف مشخص، درصد نمایندگان مشخص است و در صورتی که رقم قرارداد از آن سقف بالاتر رود، براساس جدول مخصوص درصدها به صورت پلکانی کاهش می یابد و این طور نیست که کارمزد نمایندگان در نظر گرفته نشده یا شرکت ها بخواهند نمایندگان خود را دور بزنند.

    وی درباره نحوه برخورد با تخلفات نمایندگان شرکت ها که باعث از بین رفتن منفعت مادی و معنوی شرکت های بیمه می شود، گفت: ما در بیمه رازی راهکاری برای برخورد با این موضوع داریم؛ در بیمه رازی پرتفوی نمایندگان هر چند ماه یکبار (دست کم هر شش ماه یکبار) رصد و ضریب خسارت نماینده ها بررسی می شود.

    این فعال صنعت بیمه ادامه داد: در بیمه رازی در صورتی که ضریب خسارت نماینده ای غیرمتناسب باشد، به آن نماینده اخطار داده می شود؛ در صورتی که ضریب و تعدد خسارت نماینده ای افزایش داشته باشد، ممکن است مانع از صدور بیمه نامه آن نماینده شده یا اجازه صدور در یک رشته خاص را تا اطلاع ثانوی به وی ندهیم تا بررسی های لازم انجام شود.

    وی به عنوان نمونه توضیح داد که اگر از 100 ماشین بیمه شده، 30 خودرو با مشکل مواجه شوند، نشان می دهد که این نماینده به مدیریت ریسک توجه نکرده است؛ هرچند ممکن است از 100 خودروی بیمه شده، یک خودرو با خسارت مواجه شده و شرکت ملزم به پرداخت 150 میلیون تومان خسارت شود ولی این خسارت معقول است.

    صادقیان درباره حل تعارض منافع بین شرکت های بیمه و نمایندگان گفت: باید نظارت و کنترل کمی و کیفی و فنی و مالی بر نمایندگان افزایش یابد و به طور میانگین برای هر 50 نماینده یک ناظر وجود داشته باشد.

    این فعال صنعت بیمه افزود: در حال حاضر شرکت های بیمه برای آموزش نمایندگان خود هزینه های مادی و معنوی انجام می دهند تا این نماینده به آگاهی علمی و عملی درباره فروش بیمه نامه ها برسد؛ با این حال آئین نامه 75 بیمه مرکزی به این نماینده اجازه می دهد که بدون مانعی از یک شرکت بیمه به شرکت دیگر انتقال پیدا کند.

    صادقیان خواستار اصلاح آئین نامه 75 به شیوه ای شد که نماینده در صورت دریافت آموزش های تئوری و عملی برای انتقال به شرکت دیگر متعهد به فعالیت تا سقف مشخصی باشد.

    وی برای حل تعارض منافع بین شرکت های بیمه و نمایندگان آنها پیشنهاد داد کارمزد بیمه نامه هایی که باعث ارتقای سطح فرهنگ بیمه می شود، افزایش یابد.

    مدیر امور شعب و نمایندگان بیمه رازی در این خصوص افزود: باید به نمایندگان برای فروش بیمه هایی که باعث ارتقای فرهنگ بیمه می شوند، به نمایندگان انگیزه داد؛ در حالی که رسانه ها بعضا به خوبی درباره رشته هایی مانند حوادث اطلاع رسانی می کنند اما از فروش این نوع بیمه نامه ها استقبال نمی شود زیرا انگیزه لازم در شبکه فروش وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی