عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد:

خط قرمز در اخذ مالیات نداریم

عصر اعتبار- معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی کشور که اواخر آذرماه پارسال به این جایگاه منصوب شد، از تعلیق ۱۲ مامور خاطی در این مدت خبر داد و تاکید کرد «در اخذ مالیات و حق و حقوق دولت خط قرمز نمی شناسیم».

خط قرمز در اخذ مالیات نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سیدکامل تقوی نژاد بیست و سوم آذرماه 1394 جایگزین «علی عسگری» در سازمان امور مالیاتی شد.
    تقوی نژاد امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد از آغاز حضور وی در این سازمان تاکنون 12 مامور از خدمت تعلیق شده اند و افزود: بیرحمانه با ماموران خاطی برخورد می کنیم.
    رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: نهایت تلاش این سازمان، تعریف بهترین حقوق و مزایا برای کارکنان است تا از دریافت هر گونه رشوه توسط ماموران مالیاتی جلوگیری شود.

    ** کاهش سه درصدی مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان
    وی یادآور شد: از صنف طلافروشان دو نوع مالیات شامل مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود.
    تقوی نژاد گفت: از آنجا که طلا کالایی است که می تواند دوباره به چرخه تولید برگردد، برخی می گفتند نباید از آن مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود.
    وی بیان داشت: در لایحه ای که به همین منظور به دولت ارایه شده، نرخ مالیات بر ارزش افزوده این صنف سه درصد کاهش یافته است که با تجربیات جهانی نیز همخوانی دارد.

    ** مالیات فیش های نجومی، سپرده های بانکی و واحدهای مسکونی خالی
    معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره فیش های حقوقی نجومی گفت: تا سقف 13 میلیون و 500 هزار ریال حقوق ماهیانه معاف از مالیات است؛ تا هفت برابر آن با نرخ 10 درصد و مازاد بر هفت برابر با نرخ 20 درصد باید مالیات دهند.
    وی یادآوری کرد هر نوع پرداخت در کشور مشمول مالیات است و افزود: امسال مالیات علی الحساب چهار درصدی از پیمانکاران اخذ نمی شود و همچنین هر گونه صادرات از کشور از پرداخت مالیات معاف است.
    این مسئول اعلام کرد هنوز در ایران سپرده نزد بانک ها مشمول مالیات نشده است، و گفت: تاکنون 20 کشور هدف برای این موضوع مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند که در 17 درصد موارد از سود سپرده های افراد مالیات اخذ می کردند اما این مساله در ایران در دست بررسی است.
    تقوی نژاد اضافه کرد: مالیات بر واحدهای مسکونی خالی پس از راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور توسط وزارت راه و شهرسازی گرفته می شود.
    وی اعلام کرد واحدهای مسکونی در شهرهای دارای بیش از 100 هزار نفر جمعیت مشمول مالیات می شوند و گفت: برای هر واحد مسکونی خالی از سکنه از سال دوم ثبت در این سامانه 50 درصد، از سال سوم صد درصد و از سال چهارم 1.5 برابر مالیات متعلقه تعیین شده است.

    ** سهم 40 درصدی مالیات بر ارزش افزوده در درآمدهای کشور
    وی گفت: مالیات بر ارزش افزوده برای شفافیت و تنظیم صحیح مبادلات طراحی شده و به نوعی از بار مالیات بر تولید می کاهد.
    به گفته این مسئول، اخذ این مالیات نخستین بار در سال 1948 از کشور فرانسه آغاز شد و امروز 40 درصد درآمدهای کشور از این محل تامین می شود.
    وی یادآور شد: ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده 17 بند دارد که بحث معافیت ها در آن مطرح شده است اما برخی اصناف به اختفای فعالیت ها و کتمان درآمدهای خود می پردازند که در صورت شناسایی با جریمه سنگین روبرو می شوند.
    تقوی نژاد اضافه کرد: هر یک از افراد جامعه به نسبت فعالیت خود مالیات پرداخت می کنند و اگر مالیات بر ارزش افزوده باشد، اصل مالیات را مصرف کننده نهایی کالا یا خدمت می پردازد؛ هرچند این مساله نافی ساماندهی مالیات ها در کشور نیست.
    وی به مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد که حتی بیش از دانشگاه ها درآمد دارند اما قانونگذار این مدارس را از پرداخت مالیات معاف کرده است.
    وی افزود: اینجانب به شخصه به این موضوع اعتقادی ندارم.

    ** مالیات ورزشکاران و مربیان
    رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: این سازمان برای همه ورزشکاران و باشگاه های ورزشی پرونده مالیاتی تشکیل داده است و طفره روندگان از پرداخت مالیات را ممنوع الخروج می کند.
    وی به اعزام یکی از تیم های بزرگ ورزشی کشور به یکی از کشورهای همسایه برای آمادگی پیش از فصل اشاره کرد که تنی چند از بازیکنان آن به دلیل نپرداختن مالیات ممنوع الخروج بودند و فقط با سپردن تعهد باشگاه برای پرداخت مالیات، اجازه خروج صادر شد.

    ** مالیات بر موقوفات
    وی بیان داشت: مطابق ماده 2 قانون مالیات ها، آستان های مقدس به دلیل فقدان درآمد قابل توجه از پرداخت مالیات معافند اما همه شرکت های وابسته به آنها برای عملکرد سال 1394 به ارایه اظهارنامه پرداخته اند.

    ** کشف 180 مهر از یک شرکت
    رییس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی بین نهادهای امنیتی و نظارتی در بحث کدفروش ها و برخورد با آنها به وجود آمده، از کشف 180 مورد فقط در یک مورد از یک شرکت خبر داد که از طریق دادستانی مالیاتی به دادگاه معرفی شده است.

    ** برنامه های سازمان امور مالیاتی در برنامه ششم
    تقوی نژاد گفت: مطابق برنامه ریزی انجام شده، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (GDP) تا پایان برنامه ششم از 7.3 درصد کنونی به 11 درصد افزایش می یابد.
    افزود: نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال 1394 معادل 6.3 درصد و همین شاخص با احتساب عوارض دریافتی معادل 7.3 درصد است.
    به گفته وی، این شاخص در کشورهای توسعه یافته بیش از 25 درصد و در کشورهای همسایه ایران تا 15 درصد است.
    تقوی نژاد اضافه کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده، این شاخص تا پایان برنامه ششم از 7.3 درصد کنونی به 11 درصد افزایش می یابد؛ هرچند در مقایسه با کشورهای اروپایی یا مالزی و ترکیه همچنان پایین تر خواهد بود.
    رییس کل سازمان امور مالیاتی تاکید کرد مالیات جزو حق الناس است و بیت المال محسوب می شود؛ بنابراین همه افراد و مودیان مالیاتی می توانند بازرسان این سازمان باشند و به عنوان چشم بینا و گوش شنوای سازمان عمل کنند.
    وی اضافه کرد: مالیات بر ارزش افزوده در زنجیره های مختلف تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی به صورت تدریجی کاهش می یابد، تا زمانی که مصرف کننده نهایی آن را پرداخت کند.

    ** پروژه های اولویت دار سازمان مالیاتی در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»
    این مسئول در پاسخ به ایرنا درباره پروژه های اقتصادی مقاومتی سازمان گفت: دو پروژه مهم طرح جامع مالیاتی و تکمیل قانون مالیات بر ارزش افزوده (با استقرار صندوق های فروش و تکمیل فراخوان ها در این زمینه) بر عهده این سازمان قرار داده شده است.
    وی افزود: همچنین تعمیق مقوله مالیات بر ارزش افزوده با ثبت نام از مودیان جدید، در دستور کار قرار گرفته است و امسال بنا داریم این قانون را به طور کامل اجرا کنیم.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآوری کرد: با تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی در سازمان و ستاد اقتصاد مقاومتی در سطح وزارتخانه با حضور وزیر، برنامه های اقتصاد مقاومتی مطابق برنامه ریزی های انجام شده پیش می رود.
    معاون اول رییس جمهوری اواخر فروردین ماه امسال در ابلاغیه هایی جداگانه به دستگاه های اجرایی، تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر به پروژه های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد که در آن وظایف و تکالیف هر یک از دستگاه ها برای اجرای این پروژه ها مشخص شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو