عصر بازار

برجام، عامل رشد اقتصادی است

عصر اعتبار- نباید عجولانه از دولت بخواهیم پس از ویرانی هشت ساله، تغییر اساسی ایجاد کند. متاسفانه ما فراموشکاریم و باید گمان کنیم اگر آن هشت سال همچنان ادامه داشت، اکنون وضعیت ما چگونه بود.

برجام، عامل رشد اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، گرچه کنترل تورم خالی از صدمات نبوده است اما رشد تورم نیز کمتر از این آسیب ها ندارد و حتی شاید اگر ادامه پیدا می کرد، ویرانگرتر از وضعیت کنونی می شد.
    اگر دولت نمی خواست جلو این تورم ویرانگر را بگیرد و آن را کاهش نمی داد، ما باید فکر می کردیم که اکنون کجا ایستاده بودیم.
    روزی که دولت تحویل داده شد، با چه تورم و چه رشد منفی اقتصادی روبرو بودیم و اکنون توقع داریم پس از سه سال که سال نخست نیز درگیری های مسائل شکلگیری دولت وجود داشت و با این حاشیه هایی که برای دولت ایجاد کرده اند، همه مشکلات درست شود. این واقعا انتظار غیرمنصفانه است.
    بنابراین در مقایسه با این مسائل، نمی شود کارنامه دولت آقای روحانی را زیر نمره قبولی داد. نمی گویم که نمره بالایی دارد اما حتی اگر نزدیک به نمره تجدیدی هم باشد، باید تبارک الله گفت؛ زیرا از وضعیت منفی درآمده ایم و توانسته ایم تورم را کنترل کنیم. البته یک رکود توانفرسا را تجربه کردیم که بخشی عمده ای از آن ناشی از کنترل تورم بود. این دو با هم در تضادند و نسبت عکس دارند.
    اگر قرار باشد تورم را کنترل کنیم، به یقین رکود ایجاد می کند و اگر بخواهیم به رشد توجه کنیم، باید تورم را رها کنیم. البته ممکن است مسیری بین این دو عملکرد وجود داشته باشد، اما دولت نتوانسته است این راه را پیدا کند.
    به هر حال، در این مدت دولت بیشتر به برجام پرداخته است. یکی از نمره های خوب دولت برای اقتصاد خود برجام است. اگر اکنون در شرایطی قرار داریم که تحریم بودیم، آیا می توانستیم صادرات نفت را افزایش دهیم و پول نفت وارد کشور می شد؟
    این نرخ رشدی که برای فصل بهار امسال (4.4 درصد) اعلام کرده اند آیا بدون برجام امکان پذیر بود؟ صد درصد مشخص است بدون برجام چنین اتفاقاتی رخ نمی داد. به این ترتیب نمی توانیم بگوییم برنامه اقتصادی دولت روحانی خارج از برجام است. به هر حال، اگر ایشان می خواست مساله اقتصادی کشور را رشد دهد، ناچار بود اول مسائل سیاست خارجی را حل کند.
    اگر از این زاویه نگاه کنیم، نمره خوبی به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم می دهیم. البته این را نیز باید گفت که برای حسن استفاده از دستاوردهای برجام فقط آقای روحانی نیست که می تواند و باید کاری انجام دهد. همه ملت ایران، همه کسانی که در امر سیاست فعالند و حتی مخالفان نیز مسئولیت دارند از دستاوردهای برجام بدرستی استفاده کنند اما با روش خصمانه ای که عده ای علیه دولت دارند دستاوردهای آقای روحانی را فدای مطامع سیاسی خود می کنند و اگر این فعالیت ها را کنار نگذارند ما به طور حتم شاهد آسیب های بیشتری هستیم. اگر از این موقعیت تاریخی پسابرجام استفاده نکنیم، تاریخ ما را نخواهد بخشید و ممکن است عقبگردی رخ دهد که دیگر جبران پذیر نباشد.
    در مجموع من نسبت به عملکرد اقتصادی آقای روحانی نمره متوسطی می دهم و این نمره را با توجه به مشکلاتی که دولت داشته است، می پذیرم. فکر می کنم اگر چهارسال بعدی را به آقای روحانی فرصت بدهیم، به یقین می تواند موفقیت هایی داشته باشد.
    نویسنده: سیدرضی حاجی آقامیری-رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو