عصر بازار

مردم از افزایش شدید هزینه‌ها و شرایط بد زندگی می‌گویند

عصر اعتبار- شماری از مردم عربستان در مصاحبه با بلومبرگ تأکید کردند هزینه‌های زندگی در این کشور به شدت افزایش یافته و کسب درآمد نیز بسیار سخت‌تر شده است.

مردم از افزایش شدید هزینه‌ها و شرایط بد زندگی می‌گویند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، طی دهه های گذشته، مردم عربستان به ثبات برابری ریال این کشور با دلار عادت کرده بودند که این برابری طی ماه های گذشته دستخوش تغییر شده و ارزش ریال کاهش یافته است.

    از سوی دیگر به لطف دلارهای نفتی، مردم این کشور زندگی نسبتا خوبی را می گذراندند، اما طی دو سال گذشته شرایط عربستان به شدت وخیم شده است.

    از یک سو قیمت نفت در بازار جهانی به شدت کاهش یافته و همین امر درآمدهای عربستان را به شدت تقلیل داده است از سوی دیگر نیز این کشور از فروردین سال گذشته درگیر حمله به یمن است که به شدت حساب ذخایر ارزی این کشور را تحت تأثیر قرار داده و پایین آورده است.

    در کنار موارد فوق، دولت عربستان به پیشنهاد محمد بن سلمان جانشین ولیعهد این کشور و فرزند پادشاه فعلی،به اصطلاح اجرای اصلاحات اقتصادی در این کشور را آغاز کرده است.

    در حالی که مردم به خدمات ارزان اجتماعی عادت کرده بودند و به عبارت دیگر خاندان سعود در قبال وفاداری مردم این کشور به خانواده سلطنتی خدمات عمومی مناسبی را با قیمت بسیار پایین برای مردم فراهم می کرد، قیمت حامل‌های سوخت، برق و آب و ... در عربستان طی سال گذشته افزایش شدیدی را تجربه کرد.

    همچنین هزینه دریافت ویزا برای عربستان افزایش شدیدی یافته و همین امر ورود کارگران به عربستان را کاهش و یافتن کارگر خانه برای خانوارهای سعودی را با مشکل مواجه کرده است.

    دولت سعودی با هدف کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی اقدام به حذف و یا کاهش قابل توجه یارانه اختصاصی به بخش عمومی این کشور کرده است.

    تعدادی از مردم عربستان در مصاحبه با بلومبرگ تأکید کرده اند که که خرج و هزینه‌های زندگی در عربستان به شدت افزایش یافته و از سوی دیگر کسب درآمد نیز بسیار سخت‌تر شده است.

    فهد بن رجا که فروشنده خودرو است تا این‌که بتواند در پایتخت این کشور زندگی کند، و عبدالله سعید راننده است در وضعیت بد اقتصادی عربستان هر دوی آنها شرایط زندگی برای رسیدن به اهدافشان را بسیار سخت می‌دانند.

    سعید 63 ساله می‌گوید کرایه خانه‌اش ماهانه 2 هزار ریال (650 دلار) است، تحت پوشش پرداخت بیمه اجتماعی است و با وجود این نمی‌تواند هزینه همسر و 5 فرزندی که با هم زندگی می‌کنند را تأمین کند.

    آنها 9 فرزند دارند که فعلاً 5 فرزندشان در خانه با آنهاست. او راننده تاکسی است و همسرش عطریات دست‌ساز می‌فروشد.

    وی می‌گوید: هزینه سوخت و تعمیرات بالا درآمدی برای آنها باقی نمی‌گذارد. پول درآوردن در ریاض بسیار سخت شده است.

    همچنین مصرف‌کنندگان سعودی تحت فشار برنامه دولت قرار گرفته‌اند. دولت به اصطلاح می‌خواهد وابستگی خود به نفت را کاهش دهد طی دو سال گذشته که قیمت نفت کاهش یافته درآمد این کشور به‌شدت افت داشته است. دولت یارانه بنزین، برق و آب را بسیار کاهش داده‌ و برنامه‌های ریاضتی دیگری هم احتمالاً در آینده وجود خواهد داشت.

    همچنین روند کاهش اختصاص یارانه به خدمات بخش عمومی و رفاه اجتماعی در عربستان همچنان ادامه دارد و به همین دلیل روند کنونی رفاه و شرایط اجتماعی مردم روز به روز بدتر می شود.

    به گزارش موسسه کپیتال اکانومیست، هزینه مصرف کنندگان عربستانی روندی صعودی را در پیش گرفته است.

    این موسسه پیش بینی کرد با توجه به تشدید بحران اقتصادی در عربستان، هزینه مصرف کنندگان در این کشور از متوسط 6 تا 7 درصد در دهه گذشته در سال‌های 2016 و 2017 به 2 تا 3 درصد کاهش یابد.

    بانک مرکزی عربستان نیز اعلام کرده است که برداشت وجه نقد از عابر بانک ها و تراکنش های فروشگاهی این کشور کاهش قابل توجهی را داشته است.

    از سوی دیگر فعالان بازار خودروی این کشور نیز اعلام کرده اند که فروش خودرو در عربستان کاهش یافته و قیمت‌ها نیز رو به کاهش گذاشته‌اند.

    بنا به گفته یکی از این فعالان"شرایط اقتصادی عربستان بدتر شده است" وی معتقد است که حمله این کشور به یمن سایه سنگینی بر اقتصادی آن افکنده است. وی افزود قیمت خودروهای دست دوم در بازار عربستان حدود 43 درصد افت داشته است.

    بروس ریدل، کارشناس ارشد موسسه بروکینگز که 30 سال سابقه حضور در آژانس امنیت ملی آمریکار را دارد معتقد است ریسکی که در اجرای اصلاحات اقتصادی در عربستان وجود دارد این است که این اصلاحات وابستگی این کشور به نفت را کاهش ندهد و در حقیقت هم به طور حتم کاهش نخواهد داد و به همین دلیل دولت عربستان نسبت به نوسانات قیمت نفت و کاهش شدید آن همچنان آسیب‌پذیر باقی مانده و همین امر می تواند به بی ثباتی در این کشور منجر شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو