عصر بازار

بازار سهام روسیه بر مدار شکوفایی

عصر اعتبار- علیرغم آنکه تحریم‌های بین‌المللی تا حد زیادی اقتصاد روسیه را با مشکل مواجه ساخته ، بازار سهام این کشور بر مدار شکوفایی و افزایش شاخص قرار دارد.

بازار سهام روسیه بر مدار شکوفایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، بسیاری تحلیلگران معتقدند ممکن است روند رو به رشد بازار سهام روسیه ممکن است برای مدت زیادی پابرجا باقی بماند.

    سهام شرکت‌های روسی با افزایش خوبی در سال جاری مواجه بوده‌ اما برخی تحلیلگران با مشاهده روندی که از چند ماه گذشته آغاز شده به این نتیجه رسیده‌اند که شاید مدت بیشتری طول بکشد تا این شاخص‌ها به سطح پیش از تحریم روسیه بازگردد. سرگئی الکساشنکو، محقق اندیشکده بروکینگز که قبلاً معاون رییس بانک مرکزی روسیه و رییس شرکت «مریل لینچ روسیه بوده  به «سی‌ان‌بی‌سی» گفته است: در سال 2015 بازار سهام روسیه به کف قیمت‌ها رسیده بود چراکه بسیاری پیش‌بینی کرده بودند که اقتصاد روسیه بعد از تحریم‌ها دچار فروپاشی می‌شود. بااین‌حال با ایجاد ثبات در وضعیت بازار روسیه، به نظر می‌رسد این بازار دوباره در حال جان گرفتن است.

    اقتصاد روسیه که افتی 4 درصدی را در سال گذشته شاهد بود در میانه راه بازیابی مجدد و شروع دوباره است و صندوق بین‌المللی پول در این میان  رکود دیگری را در سال جاری در این اقتصاد انتظار دارد. بااین‌حال قیمت نفت بعنوان رکن اصلی اقتصاد روسیه در بالای 30 دلار باقی‌مانده و انتظار می‌رود باعث رشد اقتصادی این کشور در ماه‌های آتی باشد.

    کاهش نرخ بهره؛ حرکت امید بخش در اقتصاد روسیه

    بانک مرکزی روسیه در ماه ژوئن نرخ بهره را با توجه به ثابت ماندن نرخ تورم 0.5 درصد کاهش داد. در گزارش ماه ژوئن، بانک مرکزی روسیه با استناد به کند شدن روند کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور اعلام کرد که اقتصاد روسیه در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به قبل قرار دارد و این نشانه‌ای از بهبود اوضاع اقتصادی است.

    کاهش نرخ بهره – از 11 به 10.5درصد – در شرایطی اعلام شد که بانک مرکزی روسیه اعتماد بیشتری به وضعیت ثبات در اقتصاد این کشور پیدا کرد و بیان کرد «این روند باعث می‌شود که انتظارات بیشتری درباره کاهش پایدار تورم و رسیدن آن به 4 درصد در سال آینده به وجود آید.»

    برای برخی مشکل اصلی در اقتصاد روسیه این است که اقتصاد این کشور به‌شدت وابسته به صادرات گسترده نفت و گاز است. بوریس شلوسبرگ مدیر اجرایی شرکت FX Strategy at BK Asset Management بر این عقیده است که «روسیه هنوز همانند چیزی که جان مک‌کین گفته بود یک پمپ‌بنزین بزرگ است که به‌عنوان یک کشور ظاهر شده است»؛ مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونای آمریکا این جمله را در گفت‌وگویی در سال 2014 بیان کرد. شلوسبرگ دراین‌باره گفت: «با توجه به اینکه روابط سیاسی با غرب - هرچند مشکل‌ساز و در تحریم- اما درهرصورت تا حدودی گرم است، روند اصلی اقتصاد روسیه نشان از بهبود در چشم‌انداز مسائل بنیادی و ارزی دارد. این می‌تواند باعث بهبود اوضاع شرکت‌های صنعتی روس شود.»

    وی افزود: «حالا که آن‌ها به هر طریقی از بحران عبور کرده‌اند و هم‌اکنون که می‌توان انتظار داشت قیمت نفت به زیر 20 دلار در هر بشکه نرسد می‌توان گفت که شرکت‌های صنعتی و اقتصادی روسیه زمین‌بازی بزرگ‌تر و شرایط بهتری برای کار دارند بنابراین می‌توانند نفسی تازه کنند.»

    گرچه اوضاع تا حدودی بهتر شده اما راهی طولانی پیش رو است چراکه انتخابات ریاست جمهوری روسیه(2018) در پیش است و دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در این سال به پایان می‌رسد.

    بر اساس گزارش موسسه بروکینگز، اقتصاد روسیه از نیمه دوم سال 2014 شروع به افت و ضعیف شدن کرد و نشانه‌های بهبودی تا ابتدای سال 2015 اصلاً قابل‌مشاهده نبود. بر اساس گزارش ماه فوریه این موسسه، با نام «آیا پوتین باید نگران اوضاع اقتصادی روسیه باشد؟» تحلیلگران بر این عقیده هستند که اوضاع اقتصادی روسیه بسیار بدتر از بحران سال 2008 بوده است. بااین‌حال تیم سیمور، مدیر شراکت در موسسه Triogem Asset Management معتقد است که دستاوردها در سهام و اقتصاد روسیه پایدار است. سیمور معتقد است که کاهش اخیر نرخ بهره می‌تواند به تقویت این اقتصاد کمک شایانی کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو