عصر بازار

پوشش کامل بیمه کشتی ها و افزایش سرمایه گذاری خارجی

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فضای مثبت سیاسی و اقتصادی پیش آمده در پسابرجام فرصتی برای رشد و توسعه ناوگان دریایی کشور فراهم کرد که ورود کشتی های ایرانی به سایر بنادر جهان، پوشش بیمه ای کشتی ها، افزایش سرمایه گذاری خارجی و کاهش هزینه های حمل و نقل از آن جمله است.

پوشش کامل بیمه کشتی ها و افزایش سرمایه گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد سعیدنژاد افزود: از ابتدای امسال تا بیست و سوم مرداد ماه در مجموع 116 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور انجام شده است.
    به گفته این مقام مسئول، این رقم در همسنجی با سال گذشته (93.6 میلیون تن)، 24 درصد رشد نشان می دهد.
    وی بیان داشت: در زمینه صادرات غیرنفتی میزان بار صادر شده تا این 23 مرداد، 30 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال (17 میلیون تن)، 30 درصد رشد نشان می دهد.
    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در بخش کانتینری، رشد چهار درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ثبت رسید و در بخش مسافر نیز هشت میلیون و 564 هزار نفر در این مدت جابه جا شدند که در همسنجی با سال گذشته رشد 7.6 درصدی نشان می دهد.
    وی گفت: مقصدهای کشتی های ایرانی در گذشته محدود و عمدتا شامل کشورهای آسیایی چین، کره جنوبی و هند بود اما امروز همه کشورهای اروپایی به این جمع اضافه شده اند.
    سعیدنژاد یادآورشد: پیش از اجرایی شدن برجام، اجازه ورود کشتی های ایرانی به بسیاری بنادر جهان داده نمی شد؛ همچنین کشتی ها امکان بیمه شدن توسط شرکت های بزرگ بیمه ای را نداشتند و این مهم با پوشش بیمه داخلی انجام می شد.

    ** لزوم همکاری خارجی ها با موسسه های رده بندی ایرانی در پسابرجام
    وی ادامه داد: کلاس بندی کشتی ها موضوع دیگری بود که در آن زمان (پیش از برجام) موسسه های بزرگ رده بندی حاضر به انجام آن نبودند و در عمل بیمه نامه ای نیز صادر نمی شد.
    این مقام مسئول اضافه کرد: هرچند در دوران تحریم ها دو موسسه رده بندی کشتی در ایران به وجود آمدند که کلاس بندی و بیمه کشتی ها را به انجام می رساندند اما امروز و با گشایش های ایجاد شده در فضای پسابرجام، همه موسسه های بزرگ رده بندی جهانی خواهان حضور و استقرار در ایران هستند.
    وی بیان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی حضور این موسسه ها در ایران را به همکاری با موسسه های رده بندی ایرانی منوط کرده است.
    سعیدنژاد افزود: فشارهای اقتصادی در سال های گذشته مشکلاتی همچون تحریم کشتی ها، عدم ارایه کلاس بندی و بیمه کشتی ها و نقل و انتقال پول را به دنبال داشت و همه این موارد با متحمل شدن هزینه های بیشتری انجام می شد.
    وی گفت: در مجموع همه این محدودیت ها هزینه های حمل و نقل دریایی ایران را بطور متوسط بیش از دو برابر افزایش داده بود.

    ** توسعه بندر چابهار
    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به اقدامات انجام شده در بندر چابهار نیز اشاره و خاطرنشان کرد: چابهار نقطه ای استراتژیک در بین بنادر ایران و نزدیک ترین بندر کشور به اقیانوس است.
    وی یادآور شد: این بندر با قرار گرفتن در فاصله 900 کیلومتری بنادر هندوستان، نزدیکترین بندری است که این کشور را به کشورهای آسیای میانه و روسیه مرتبط می کند و علاوه بر آن، برای کشورهای محصور در خشکی (نظیر افغانستان) نیز بهترین گزینه دسترسی به دریاست.
    سعیدنژاد یادآورشد: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، اهمیت این بندر مطرح بوده و مطالعه طرح جامع آن توسط مشاوران ایرانی و خارجی انجام گرفت و مقرر شد در پنج فاز ساخته شود.
    وی اضافه کرد: تا ابتدای دولت یازدهم، عملیات ساختمانی این بندر در فاز نخست، رشد 33 درصدی داشت و امروز پیشرفت آن به حدود 80 درصد رسیده و تاکنون سه تریلیون و 500 میلیارد ریال اعتبار صرف آن شده است.
    این مقام مسئول گفت: در ادامه، دولت هند علاقه مندی خود برای سرمایه گذاری در این بندر را مطرح کرده و پیشنهاد همکاری داده است.
    وی گفت: پشتیبانی دولت از تخصیص 330 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، انعقاد قرارداد سرمایه گذاری با دولت هند و تخصیص 85 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تامین تجهیزات از سوی این کشور و انعقاد قرارداد 150 میلیارد دلاری فاینانس خارجی از هند برای تکمیل فاز یک و سایر فازهای این بندر، از جمله اقدامات انجام شده از سوی دولت یازدهم در چابهار است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: خرید تجهیزات مورد نیاز این بندر از نخستین برنامه اجرایی شده در کشور پس از اجرایی شدن برجام بود.

    ** سرمایه گذاری برای توسعه بندر شهید رجایی
    معاون وزیر راه در ادامه به اقدامات انجام شده در سه سال دولت یازدهم برای توسعه بندر شهید رجایی نیز اشاره کرد و افزود: در این بندر 107 میلیون یورو قرارداد در قالب مناقصه بین المللی منعقد و یک شرکت اروپایی برنده آن شده است.
    به گفته این مقام مسئول، ال. سی(گشایش اعتبار) مورد نیاز این سرمایه گذاری باز بوده، ضمانت نامه هایی مربوطه صادر شده و فاز دوم این بندر به سرعت در حال اجرایی شدن است.
    وی با بیان اینکه اکنون قرارداد سرمایه گذاری این بندر در مرحله فراخوان است، افزود: به هیچ سرمایه گذار خارجی اجازه حضور در این طرح داده نمی شود، مگر اینکه با شرکت یا شرکت های ایرانی (با سهم 51 درصد) شریک شود.
    سعیدنژاد گفت: فازهای دوم و سوم این بندر به ترتیب نیازمند 100 و 250 میلیون دلار سرمایه گذاری است.
    وی ادامه داد: تاکنون در فضای پسابرجام، در مجموع 800 میلیون دلار سرمایه گذاری در بنادر چابهار و شهید رجایی انجام شده است.

    ** توسعه گردشگری دریایی
    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه، سیاست محوری وزارت راه و شهرسازی را توسعه گردشگری دریایی در شمال و جنوب کشور عنوان کرد و گفت: این مهم را با سیاست های تشویقی، ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران و توسعه فضاهای گردشگری پیگیری می کنیم.
    وی به راه اندازی بزرگترین ترمینال مسافربری دریایی کشور در بندر شهید حقانی بندرعباس اشاره و خاطرنشان کرد: ناوگان مسافربری اکنون از پنج هزار و 670 صندلی برخوردار است.
    سعیدنژاد یادآورشد: سن ناوگان مسافربری دریایی کشور نزدیک به 10 سال، اما سن ناوگان باری حدود 20 سال است که بویژه در بخش غیرنفتی نیاز به نوسازی داشته و باید شناورهای جدید به آن وارد شود.
    وی افزود: نزدیک به دو میلیارد دلار سرمایه گذاری برای جوان کردن این ناوگان مورد نیاز است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای حفظ سهم کشورمان در بازار جهانی، باید به سمت تامین کشتی های با ظرفیت بالاتر حرکت کنیم.
    وی یادآور شد: در بندرهای امام خمینی(ره)، شهید رجایی و بندر چابهار (پس از افتتاح)، بزرگ ترین کشتی ها قابلیت پهلوگیری دارند.
    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هم اینک 50 درصد حمل بارهای ایرانی در بخش غیرنفتی توسط کشتی های ایرانی انجام می شود و برای حفظ این سهم نیازمند کشتی های با ظرفیت بیش از 14 هزار تی.ایی.یو (TEU) هستیم.
    وی افزود: در مجموع پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه بنادر کشور و توسعه ناوگان مسافربری و باری کشور مورد نیاز است.
    سعیدنژاد ادامه داد: برای امسال اجرای 45 پروژه در دستور کار قرار گرفته است که بخشی از آنها در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.
    این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه هیچ کارمندی از این سازمان در موضوع قاچاق 210 کانتینر کالا دستگیر نشده است، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی فقط امانتدار کالا بوده و آنها را در بنادر نگهداری می کند، اما هیچ اختیاری برای ترخیص یا انتقال آنها ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو