عصر بازار

معاون اداری و مالی تشریح کرد:

چگونگی تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در بیمه دانا

عصر اعتبار- معاون اداری و مالی بیمه دانا از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این شرکت خبر داد.

چگونگی تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در بیمه دانا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، علیرضا عاطفی طی گفت و گویی با تشریح مزایا و معایب این طرح، شاخص های تأثیر گذار در حقوق کارکنان را اعلام کرد.

    متن کامل این گفت گو به شرح ذیر است.

    طرح طبقه بندی مشاغل در بیمه دانا بر چه اساسی تهیه شده است؟

    ابتدا لازم است از هیات مدیره محترم شرکت به دلیل حمایت های همه جانبه از طرح ارائه شده توسط کمیته طبقه بندی مشاغل و تصویب پیشنهادات ارائه شده از سوی این کمیته تشکر کنم . طرح طبقه بندی مشاغل براساس مفاد ماده 49 قانون کار جمهوری اسلامی ایران تهیه شده که بر این اساس نظام پرداخت، از نظام امتیازی مقررات استخدامی صنعت بیمه، به نظام پرداخت مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل تهیه شده (مصوب روابط کار و جبران خدمت)تغییر یافته است.

    طرح طبقه بندی مشاغل براساس نظام تفکیک پست از شغل تهیه شده و بر این اساس کلیه کارکنان براساس عناوین شغلی تعیین شده که با پست های سازمانی آنها تطبیق یافته، در یکی از گروههای بیست گانه جدول مصوب وزارت کار مشخص و مزد گروه آنان تعیین می شود.

        تاریخ شمول طرح طبقه بندی مشاغل که مبنای صدور احکام تطبیق کلیه کارکنان قراردادی دائم و موقت می باشد 11/07/94 است. بنابراین حسب ضوابط طبقه بندی برای دوره زمانی14/12/91 لغایت11/07/94 حکمی صادر نخواهد شد، لیکن مابه التفاوت متعلقه صرفاً مربوط به مزد شغل و مزد سنوات محاسبه و پرداخت خواهد شد.

    در مورد شاخص های حقوقی کارکنان توضیح فرمایید؟

    شاخص های حقوقی اول براساس مزد مبنا شامل: مزد شغل، مزد سنوات، حق پست،  مزایای پست شرایط کار، ماندگاری پست و فوق العاده ایثارگری است.

    شاخص های دوم مزایا نیز شامل: فوق العاده جذب، تفاوت تطبیق، حق اولاد، حق مسکن و کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار است.

    شاخص های تأثیر گذار در حقوق کارکنان شامل چه مواردی است؟

    در احکام جدید تأثیر ارائه مدرک تحصیلی بالاتر صرفاً در احراز شرایط شغل کارمند و همچنین افزایش امتیاز برای احتساب فوق العاده جذب تأثیر داشته، لذا براساس دستورالعمل اجرائی صرفاً فوق العاده جذب افزایش خواهد یافت. همچنین براساس ضوابط و مقررات مرتبط، تفاوت تطبیق مشمول برخی از همکاران، در چهار مرحله افزایش پایه های سنواتی(حق سنوات)اعلامی از ناحیه شورای عالی کار مستهلک می شود.

    مزایای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارکنان را تشریح بفرمایید

    از مزایای این طرح، افزایش مزد و مزایای اکثر کارکنان شرکت، احتساب مبلغی تحت عنوان حق پست به رده کارشناسی شرکت و مزایای پست شرایط کار به مشاغل، احتساب مبلغی تحت عنوان فوق العاده جذب که در واقع جایگزین فوق العاده ویژه و خاص احکام قبلی گردیده و در احکام جدید به همه رده های شغلی قبلی اعم از فنی تخصصی و پشتیبانی بر مبنای شرایط احراز تعلق می گیرد، احتساب امتیاز مازاد در فوق العاده جذب برخی استانهای محروم مانند استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان،

    احتساب امتیازات خاص از جمله حق پست و فوق العاده جذب برای برخی از مشاغل شرکت مانند: پزشکان و ارزیابان خسارت، در مورد ارزیابان خسارت، مستلزم تغییرات چارت  سازمانی و یا اعلام نفرات شاغل در شغل مذکور می باشد.

    درباره معایب طرح نیز توضیح بفرمایید؟

    از معایب طرح طبقه بندی مشاغل نیز می توان به عدم پیش بینی برخی فوق العاده ها از قبیل محرومیت بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی ، فوق العاده حراست، و ... که این مورد به دلیل عدم پیش بینی موارد در قانون کار می باشد، نام برد.

    در باره طرح های آینده جنابعالی در حوزه اداری پرسنلی توضیح دهید.

    احتساب سوابق کاری کارکنان در خارج از شرکت در شرکت های خصوصی که ارتباط شغلی با شغل فعلی کارمند دارد، ارائه آیین نامه ارتقاء گروه، ارائه آیین نامه ارتقاء رتبه، ارائه آیین نامه ارزیابی عملکرد(ارزشیابی کارکنان)، ارائه طرح ارتقاء شغلی کارکنان براساس طرح طبقه بندی مشاغل و شرایط احراز پیش بینی شده در آن ، بازبینی و اصلاح شرح وظایف واحدهای سازمانی از طرح های آینده در حوزه اداری و پرسنلی است.

    لازم به ذکر است: کلیه همکاران محترم می توانند در صورت وجود ابهام یا هر گونه سوال و اشکالات احتمالی مراتب را جهت طرح و بررسی در کمیته طبقه بندی مشاغل به مدیریت امور اداری ارسال نمایند .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو