عصر بازار

عضو هیأت مدیره بیمه دانا:

بازار سرمایه در سال آخر دولت ها بازدهی بالاتری دارد انتظار یک رشد قابل توجه در بازار سرمایه را داریم

عصر اعتبار- از آنجا که در ماه های پایانی دولت ها، هم نقدشوندگی بالا بوده و هم انتظار بازدهی اضافی ایجاد می شود، انتظار می رود ماه های پایانی سال جاری و آغازین سال آینده، شاهد یک رشد قابل لمس در بازار سرمایه باشیم.

بازار سرمایه در سال آخر دولت ها بازدهی بالاتری دارد انتظار یک رشد قابل توجه در بازار سرمایه را داریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، آقای دکتر شیرزادی عضو هیات مدیره این شرکت، بازار سرمایه را در  سال آخر دولت یازدهم رو به جلو  پیش بینی کرد و گفت: از آنجا که تقریبا سیاست های دولت ها در سال آخر مشخص شده و خود دولت ها نیز در این ایام، انتظار هیجان در بازارهای مالی را دارند تصور می رود که برای این دولت هم چنین اتفاقی رخ دهد .

    سعید شیرزادی گفت:تجربه ثابت کرده که معمولا سال آخر دولت ها، شرایط بازار رو به جلو بوده و بازدهی بالاتری را تجربه کرده است و مطالعات هم این موضوع  را نشان می دهد.

    وی با بیان اینکه در ماه های پایانی دولت ها، هم نقدشوندگی بالا بوده  و  هم انتظار بازدهی اضافی ایجاد می شود، افزود: انتظار می رود که ماه های پایانی سال جاری و آغازین سال آینده، شاهد یک رشد قابل لمس در بازار سرمایه باشیم.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا دولت ابزارهای لازم را برای دستیابی به این هدف در اختیار دارد یا خیر ، گفت: نیاز به ابزار خاصی نیست و در شرایط فعلی هم بازار با ابزارهای نظارتی و سیاستگذاری که دولت در اختیار دارد، می تواند جهتی منطقی پیدا کند .

    وی با اشاره به اینکه بازار به علت وضعیت صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، رکود را در این دو سه سال اخیر طی کرد، افزود: اگر دولت یک حمایت کوچک کند و در خصوص برخی صنایع مانند صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی نگاهش به بازار سرمایه سوق پیدا کند، بازار از وضعیت کنونی خارج خواهد شد.

    به گفته شیرزادی ، شرایط امروز بازار چندان فرقی با سه – چهار ماه گذشته نکرده است؛  یعنی بازار تقریبا راکد را مخصوصا روی سهام بزرگ شاهدیم و  یکی دو روز هم مجموعه اتفاقات خوبی در بازار افتاد ولی باز به حالت قبل بازگشت.

    وی با بیان اینکه هم اکنون عمده انتظارات روی گزارش های سه و شش ماهه که معمولا گزارش های حسابرسی شده است متمرکز است ، افزود: الان غالب افراد مترصدند که ببینند تغییری در شرکت ها اتفاق افتاده است یا خیر.

    عضو هیات مدیره بیمه دانا اظهار داشت: تصور می رود گزارش ها نسبت به سال قبل بهتر و سودآوری شرکت ها مناسب تر از گذشته باشد. البته باز با انتظاراتی که ابتدای سال و همین طور سال  گذشته داشتند، خیلی فرق می کند.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: هم اکنون  بازار در صنایعی همچون خودروسازی قدری واقع بینانه تر  فکر و نگاه می کند و تقریبا همه  هم انتظار داشتند که در بلند مدت این اتفاق رخ دهد.

    شیرزادی ادامه داد: در بعضی صنایع بزرگ مانند فولاد و سنگ آهنی ها بازار راکد و بدون هیجان است، اما آنچه به نظر من اتفاق خواهد افتاد این است که با توجه به پیش بینی ها و سخنان رئیس جمهور که امسال رشد 5 درصدی را تجربه خواهیم کرد، صنایع پایه همچون فولاد باید حرکت کنند.

    وی در پاسخ به این سوال هم که  صنایع بزرگ بازار سرمایه چگونه به حرکت خواهند افتاد، گفت: از آنجا که ارزش بازار صنایع بزرگ خیلی زیاد است  و  فراوانی فعالان و سهامداران در این صنایع هم بالاست خیلی انتظار رشد هیجانی را در این صنایع نمی توانیم داشته باشیم.

    شیرزادی با بیان اینکه نظارت بر بازار سرمایه همانند همه بورس های توسعه یافته جهان باید در شرایط بحرانی بیشتر از شرایط عادی باشد، افزود: چیزی که به نظر من بورس باید نظارت و مدیریت بیشتری بر آن داشته باشد، سهم های از قلم افتاده است ؛ سهم هایی که در آن  با یک حجم آورده خیلی پایین، عده کمی دور هم جمع می شوند و یک سهمی را بالا می برند و نوسان می گیرند  و یکدفعه آن را رها و  بازار را خراب  می کنند.

    وی با تاکید بر اینکه نقدینگی باید به سمت شرکت های بزرگ و مادر سوق پیدا کند، افزود: اینها کمک می کند که بازار به شرایط آرمانی برگردد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه  هم اکنون  صنایع پتروشیمی از شرایط کلی بازار عقب افتاده اند ، اضافه کرد:  همچنین صنعت بانکداری با توجه به اینکه مجامع شرکت ها در این بخش به تعویق افتاد، در چند ماه اخیر صنعت بی هیجانی بوده است .

    شیرزادی اظهار داشت: نکته بعدی که در بازار خیلی موثر است ، بحث تغییر قیمت های فلزات اساسی است که شاید نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی پیدا کند.

    عضو هیات مدیره بیمه دانا سپس به موضوع نقدینگی در بازار اشاره کرد و گفت: یکی از بحران هایی که در بازار وجود دارد، بحث کاهش نقدینگی است که شرکت های بزرگ به محض افزایش قیمت سهام اقدام به فروش می کنند و به نظر من تا زمانی که این حجم از فروش ها وجود داشته باشد، انتظار رفتار هیجانی در بازار را نمی توان داشت .

    کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان از دیگر موضوعاتی بود که این کارشناس بازار سرمایه بر آن انگشت گذاشت و  گفت: تصمیمات مربوط به ریزساختارها باید در شرایطی رخ دهد که بازار وضعیت طبیعی خود را طی می کند.

    شیرزادی ادامه داد: هدف کلی بازار سرمایه این است که این دامنه نوسان را به رقم های بالاتری سوق دهد  اما با توجه به شرایط حاکم بر بازار و ریسک ذاتی آن که خیلی هم بالاست، تغییر در ریزساختارهای بازار نه تنها ریسک را کم نمی کند بلکه ریسک و ابهام جدیدی را اضافه خواهد کرد؛ به ویژه آنکه ما در مقایسه با برخی بورس های جهانی، ریسک های بیشتری از جمله ریسک نرخ بهره، ریسک نرخ ارز، ریسک سیاسی  و ریسک تحریم ها را هم داریم. بنابراین تصمیم گیری در این خصوص باید با مطالعه کامل  در خصوص شرایط بازار صورت بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی