عصر بازار

خانه‌هایی که تنها به قیمت ۲۳۰ تومان واگذار شدند

عصر اعتبار- سال ۱۳۳۹ در پی واگذاری امور مربوط به تهیه مسکن به وزارت دارایی این وزارت خانه در اولین قدم ساخت کوی کن را در پیش گرفت.

خانه‌هایی که تنها به قیمت ۲۳۰ تومان واگذار شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از عصر ساختمان، وزارت خانه به دنبال این بود که کن را به یکی از نقاط پرجمعیت تهران تبدیل کند. قرار بود اعتبار لازم را کشور انگلیس در قالب یک وام 15  یا 30 میلیون لیره‌ای تامین کند. همچنین بنا بود ساکنین محله های عولاجان و عرب ها پس از ساخت این واحد ها و تخریب محله هایشان به این واحد های مسکونی نقل مکان کنند. پس از برنامه ریزی و پیش بینی‌های لازم، فعالیت ها شروع شد و چهار سال بعد نخستین واحد های ساخته شده کوی کن مورد بهره برداری قرار گرفت. نکته قابل توجه این است که این واحد ها با قیمت ارزان واگذار شد. همچنین در سفرهای رؤسای کشور های دیگر نیز از این ساختمان ها بازدید می‌شد چنان که نشریات در اواخر آذر سال 1343 از بازدید پادشاه و ملکه بلژیک از کوی کن خبر دادند. آنچه در این بازدید مورد توجه آن ها قرار گرفته بود ساختار آنجا بود، ساختاری که خبرنگار روزنامه اطلاعات آن را چنین بیان می‌کند:
    سال 1339 در پی واگذاری امور مربوط به تهیه مسکن به وزارت دارایی این وزارت خانه در اولین قدم ساخت کوی کن را در پیش گرفت. وزارت خانه به دنبال این بود که کن را به یکی از نقاط پرجمعیت تهران تبدیل کند. قرار بود اعتبار لازم را کشور انگلیس در قالب یک وام 15  یا 30 میلیون لیره‌ای تامین کند. همچنین بنا بود ساکنین محله های عولاجان و عرب ها پس از ساخت این واحد ها و تخریب محله هایشان به این واحد های مسکونی نقل مکان کنند. پس از برنامه ریزی و پیش بینی‌های لازم، فعالیت ها شروع شد و چهار سال بعد نخستین واحد های ساخته شده کوی کن مورد بهره برداری قرار گرفت. نکته قابل توجه این است که این واحد ها با قیمت ارزان واگذار شد. همچنین در سفرهای رؤسای کشور های دیگر نیز از این ساختمان ها بازدید می‌شد چنان که نشریات در اواخر آذر سال 1343 از بازدید پادشاه و ملکه بلژیک از کوی کن خبر دادند. آنچه در این بازدید مورد توجه آن ها قرار گرفته بود ساختار آنجا بود، ساختاری که خبرنگار روزنامه اطلاعات آن را چنین بیان می‌کند:
    «در این آپارتمان سه اطاق متناسب براى زندگى یک خانواده کوچک دیده می‌شد که یکى مخصوص پذیرائى و دیگرى ناهارخورى و سومى اطاق قشنگى بود که اختصاص به اطاق خواب داشت.
    در این آپارتمان حمام، روشوئى، توالت و یک هال کوچک و برق و آب و لوله‌کشى و از همه مهم‌تر شوفاژ نصب بود که در زمستان خانواده را از زحمات نصب بخارى و گرم کردن فضاى این آپارتمان
    راحت می‌کند و این همان چیزى است که اکثریت خانواده‌هاى ایرانى به دنبال آن هستند لیکن به وجود آوردنش را مشکل می‌دانند و به ناچار در هر زمستان مدت ها وقت خود را براى انتخاب و نصب بخارى و همه روز نیز ساعتى از وقت گرانبهاى خود و خانواده خود را مصروف خرید و تهیه سوخت و گرم کردن محیط زندگى خویش می‌نمایند.»
    وی سپس به مساحت و قیمت این منطقه پرداخته و چنین ادامه می‌دهد: «از راهنماى خود خواستم که مساف تاین منطقه را بطور دقیق و بهاى هر واحد از این آپارتمان‌ها را به این مخلص توضیح دهد. ایشان در پاسخ گفتند که ما به پیروى از ممالک مترقى حدالامکان سعى کرده‌ایم که این ساختمان ها را در منطقه‌اى ایجاد کنیم که محل کار با محل آسایش و استراحت مردم فاصله کافى داشته باشد و حتى‌المقدور نیز در نقاط ییلاقى واقع شده باشد تا محل آسایش از هر جهت آرام و ساکت و براى آرامش اعصاب و رفع خستگى کارهاى روزانه و تجدید قوا مساعد باشد. لذا با توجه به این نکته و توجه به فاصله کوى کن تا شهرتهران ملاحظه می‌فرمائید که این اصل مسلم رعایت شده است.
    فاصله کوى کن تا سه راه مهرآباد هفت کیلومتر است و داراى خیابان هاى آسفالته خوب و عریض و میادین زیبا با باغچه‌بندى و گل‌کارى مناسب است.
    هم‌اکنون مسئله ایاب و ذهاب ساکنین این منطقه نیز به مرحله عمل درآمده است و شرکت واحد اتوبوسرانى تهران چندین دستگاه اتوبوس اختصاص به این منطقه داده است تا ساکنین کوى کن به سهولت بتوانند مساحت شهر و محل کار و فعالیت خود را در ساعات معین طی کنند.
    مساحت این منطقه که فعلا عملیات شهرسازى و ساختمانى در آن صورت گرفته جمعا در حدود چهارصد و شصت هزار متر مربع است که حدود یکصدهزار مترمربع آن اختصاص به دویست دستگاه خانه و محوطه آنها داده شده و مساحتى در حدود 360 هزار متر مربع بقیه یک هزار دستگاه آپارتمان ساخته شده است که در همین مساحت مدرسه و فروشگاه و گردشگاه و سایر احتیاجات لازم ساکنان این شهر نوبنیاد ایجاد گردیده است.
    این آپارتمان ها مجموعا در چهل و دو بلوک و شامل یک هزار دستگاه واحد مسکونى می‌باشد و مساحت زیر بناى هر دستگاه آپارتمان بیش از 95 متر مربع است. آپارتمان هاى مذکور با اسلوب صحیح و متد ساختمانى جدید زیر نظر مهندسان ورزیده بنا گردیده و از هر جهت رعایت اصول فنى و ساختمانى و بهداشتى در آنها شده و ضمن صرفه‌جوئى لازم سعى شده از وسایل و مصالح مرغوب و مطلوب در بناى آنها استفاده بشود.
    براى رفاه حال خانواده‌هائی که از این واحدهاى مسکونى استفاده میکنند فروشگاه، تلفن عمومى، آموزشگاه پسرانه و آموزشگاه دخترانه ساخته و تامین شده و همان طور که از نزدیک میبینید تاسیسات شهرسازى اعم از خیابان‌بندى، میدان و برق و آب به طور کامل و به نحو احسن انجام شده است و ضمنا در نظر است که بزودى یک پارت دیگر شامل 1200 دستگاه خانه و آپارتمان در کوى کن ساخته شود. چنان که می‌دانید وزارت آبادانى و مسکن اعلام کرد که پیش بهاى این واحدهاى مسکونى را از 7 هزار تومان به 3000 تومان تقلیل داده است و ما بقى بهاى آپارتمان ها را بدون اخذ حق انشعاب آب و برق ماهیانه 230 تومان و در مدت 20 سال دریافت می‌دارد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی