عصر بازار

برجام می‌تواند تجارت ایران و ترکیه را متحول کند

عصر اعتبار- در جلسه مشترک بین رایزن بازرگانی ترکیه و رییس مجمع واردات در تهران شرایط آتی مبادلات تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

برجام می‌تواند تجارت ایران و ترکیه را متحول کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، چنگیز گورسل -رایزن ارشد بازرگانی سفارت ترکیه-  در جلسه مشترک خود با  مجمع واردات که صبح امروز در محل مجمع واردات برگزار شد اظهار داشت: وظیفه دو طرف، شناسایی چالش‌ها و معضلات پیش روی تجارت مشترک است و ما در این خصوص تمام توان خودمان را متمرکز کرده‌ایم تا تجار بتوانند با کمترین مشکل و دغدغه‌ای برنامه خود را به منظور ایجاد ارزش افزوده مشترک پیش ببرند.

    وی ادامه داد: تجار ترکیه و ایران سال‌های سال است که یکدیگر را پیدا کرده اند و مسیر همفکری و تعامل میان یکدیگر را گشوده اند و این می‌تواند زمینه ساز رشد و توسعه فعالیت‌های تجاری مشترک باشد.

    وی اضافه کرد: ما می دانیم که در دوره  افزایش فشار تحریم‌ها، انتقال پول یکی از مهم‌ترین دست‌اندازها برای توسعه تبادلات تجاری بوده است و به همین دلیل رفع این مشکل جزء دستور کار ما است.

    بگفته وی، پتانسیل موجود میتواند رابطه تجاری میان دوکشور را متحول کند

    در ادامه این جلسه علیرضا مناقبی، رییس مجمع واردات با اشاره به فضای گشوده شده بواسطه برجام تصریح کرد: باید برای رفع مشکلات پیش روی تجارت، به صورت ساختارمند به موضوع ورود پیدا کرد و در این میان نقش تشکل های صنفی و تخصصی حائز اهمیت است.

    به گفته مناقبی،گشایشهای اقتصادی ناشی از برجام میتواند در رابطه تجاری ایران و ترکیه تحول آفرین باشد

    وی ادامه داد: منافع مشترک رویکرد اصلی برای پایدار ماندن یک رابطه تجاری است و خوشبختانه دوطرف در طول قرن ها ارتباط تجاری به خوبی به این موضوع اشرافیت پیدا کرده اند.

    مناقبی تاکید کرد: کشور ما به دنبال شناسایی پتانسیل های کشورهای همسایه است و قطعا ترکیه میتواند در این خصوص به عنوان شریک استراتژیک ما همکاری صمیمانه ای با تجار ایرانی داشته باشد.

    رییس مجمع واردات تصریح کرد: توقع ما در راستای ایجاد منافع مشترک،تلاش شرکای ترک برای افزایش قدرت چانه زنی تجار ایرانی در مراکز تجاریی است که ترک ها حضور پر قدرتی دارند.

    در ادامه مهمت علی ارکان- رایزن بازرگانی ترکیه در ایران تاکید کرد: سابقه قبلی نشان داده که ارتباط مشترک تجار میتواند بسیاری از مشکلات مشترک را برطرف کند و ما آمادگی داریم معضلات را به کانون های تصمیم ساز و تصمیم گیری انتقال دهیم.

    در پایان محمد اقایی-دبیرکل مجمع واردات اظهار داشت: دنیای امروز، دنیای فرارقابتی است و در این میان کاهش هزینه تمام شده مبادلات تجاری نقش بسزایی در تشویق فعالین اقتصادی به فعالیت های شناسنامه دار و رسمی دارد.

    وی تصریح کرد: قاچاق زخم خفت آوری است که سبب کنش و واکنش های ناخوشایند می شود که در نهایت به ایجاد محدودیت برای تجار سبب می شود

    آقایی تاکید کرد: ما به دنبال تقویت ارتباط تجار ایرانی و ترکیه ای برای تجارت قانونی و شناسنامه دار هستیم و در این راستا برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت تدارک دیده ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی