عصر بازار

اولین همایش صنعت بیمه و خودروسازی با حضور شرکت های بیمه ای پارسیان - "ما" - رازی و ایران برگزار شد

عصر اعتبار- نخستین نشست هم­اندیشی گروه سایپا و شرکت­های بیمه در روز دوشنبه ۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ با حمایت همه جانبه شرکت­های بیمه پارسیان، بیمه رازی و بیمه "ما" و با حضور بیمه ایران از طریق شرکت کارگزاری بیمه سایپا برگزار گردید.

اولین همایش صنعت بیمه و خودروسازی با حضور شرکت های بیمه ای پارسیان - "ما" - رازی و ایران برگزار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،نخستین نشست هم ­اندیشی گروه سایپا و شرکت­ های بیمه در روز دوشنبه 1 شهریور ماه 1395 با حمایت همه جانبه شرکت­ های بیمه پارسیان، بیمه رازی و بیمه "ما" و با حضور بیمه ایران از طریق شرکت کارگزاری بیمه سایپا برگزار گردید.

    پیرو بازدید مدیران ارشد شرکت­ های بیمه "رازی"، "پارسیان" و "ما" از خطوط تولید سایپا در صبحگاه، این نشست ساعت 9:00 روز دوشنبه با تکمیل جمع مهمانان در هتل آکادمی مجموعه المپیک آغاز گردید. پس از مرور سابقه همکاری صنعت بیمه و گروه خودروسازی سایپا، تشریح نقش شرکت کارگزاری بیمه سایپا به عنوان رابط اصلی گروه سایپا و صنعت بیمه و مشاور بیمه ­ای این گروه صنعتی و تبیین اهداف این گردهم­آیی توسط دکتر بزرگ­ نژاد، مدیر عامل شرکت کارگزاری بیمه سایپا، وی به لزوم طراحی محصولات متناسب با نیازهای خاص مشتریان با تکیه بر خلاقیت و نوآوری اشاره و در همین راستا توجه به نیازهای خاص گروه سایپا و امکان صنعت بیمه به ارائه پوشش­های بیمه ­ای فراتر از محصولات معمول کنونی را تشریح نمود.

    مزایای این همکاری­ ها و ریسک ­های خاص گروه خودروسازی سایپا از سوی آخوندی، قائم مقام مدیر عامل گروه سایپا در سرمایه­ گذاری و امور شرکت­ ها تشریح گردید.

    آخوندی تخصصی نمودن امور مربوط به بیمه، کاهش هزینه ­های عملیاتی و صرفه­ جویی در مقیاس را از جمله مزایای تمرکز امور بیمه ­ای گروه خودروسازی سایپا در کارگزاری بیمه سایپا بر شمرد و حمایت­ های صنعت بیمه و شرکت ­های بیمه طرف قرارداد در زمانی که گروه سایپا با مشکلات نقدینگی روبه­ رو بوده است را بسیار موثر بیان کرد.

    وی در تشریح ریسک ­های خاص مترتب بر فعالیت­های گروه سایپا بر ریسک ­های مالی متمرکز شد و به ریسک ضرر و زیان ناشی از توقف تولید در اثر حوادث، ریسک­ های ناشی از کیفیت قطعات، ضرر و زیان ناشی از نوسانات نرخ ارز در امور بازرگانی، ریسک سرمایه­ گذاری در داخل یا خارج از کشور در اثر تحولات سیاسی و نیاز گروه سایپا به پوشش بیمه­ ای اعتبار در فرایندهای اخذ وام از موسسات مالی و اعتباری داخل و خارج کشور اشاره نمود.

    در خصوص ضرر و زیان مالی ناشی از خرید قطعات معیوب از قطعه­ ساز و استفاده از آنها در فرایند تولید محصول  شامل ضرر و زیان ناشی از برگشت تولیدات، هزینه ­های تعویض قطعات و هزینه جریمه­ توقف خودرو که در راستای حمایت از حقوق مصرف­ کننده به مشتری پرداخت می­شود، لزوم مدیریت این ریسک مورد تاکید آخوندی قرار گرفت. از سوی دیگر مسئولیت تولیدکننده قطعه در قبال اشخاص ثالث موضوع دیگری بود که وی در اهمیت ریسک مرتبط با قطعات خودرو به آن اشاره نمود و توجه قطعه ­سازان را به این مهم جلب کرد.

    آخوندی در ادامه خواسته­ های گروه خودروسازی سایپا را از صنعت بیمه به ­منظور پوشش این ریسک­ ها مطرح نمود.

    در ادامه مهندس قره ­ئی، قائم مقام رئیس مرکز مطالعات و برنامه ­ریزی استراتژیک گروه سایپا به تشریح عملکرد سایپا در تولید و فروش خودرو در سال­ های اخیر و پنج ماه نخست سال 95 و برنامه­ های گروه خودروسازی سایپا در آینده پرداخت.

    در این رابطه وی با اشاره به بهبود وضعیت تولید و فروش در سال 95، دستیابی به رکورد تولید 50 هزار دستگاه در یک روز که از فروردین سال 91 تاکنون محقق نشده بود و اعتماد مشتریان در استفاده از محصولات سایپا که با درصد بالای فروش محصولات گروه سایپا همراه بوده است ابراز امیدواری نمود که اهداف سال 95 به­ صورت کامل محقق شوند. وی ضمن اشاره به تعدیل مثبت در برنامه تولید گروه سایپا که در خرداد ماه انجام شده است، محصولات جدید سال­های اخیر شامل برلیانس، ساندرو و ساینا اشاره و با توجه به همکاری ­های در حال توسعه با سیتروئن وعده محصول جدید دیگری را داد.

    در پاسخ به نیازهای مطرح در مدیریت ریسک ­های خاص گروه خودروسازی سایپا، به ترتیب دکتر مظلومی، مدیر عامل بیمه "رازی"، مهندس صفدری، مدیر عامل بیمه "ما"، حیدری، معاون فنی بیمه "ایران" و اویارحسین، مدیر عامل بیمه "پارسیان" ایراد سخنرانی نمودند و نقطه نظرات تخصصی خود را در زمینه امکانات صنعت بیمه در پشتیبانی از گروه خودروسازی سایپا به­ عنوان یکی از صنایع فعال و پر اهمیت کشور بیان و قابلیت ­های شرکت­ های خود را تشریح نمودند. در این خصوص بخشی از ریسک ­های مطرح قابلیت انتقال و تحت پوشش قرار گرفتن از طریق بیمه را خواهند داشت که توسط این متخصصان صنعت بیمه تشریح گردید.

    سخنرانی دکتر مظلومی، مدیر عامل بیمه "رازی" حول دو موضوع 1) هجینگ، پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز و 2) بیمه مسئولیت تولیدکنندگان و فروشندگان محصول و به خصوص قطعات خودرو ایراد شد.

    وی ضمن تعریف هجینگ و سواپ و انواع آن (عملیات هجینگ به قراردادی اطلاق می­شود که جهت حفظ ارزش مبدا دریافت­ ها و پرداخت­ ها که به واحد ارزی خارجی تبدیل شده اند انعقاد می­گردد و هدف عملیات هجینگ جبران و پوشش ریسک نرخ ارز ناشی از مبادلات تجاری است)، این راه کار مالی را برای مدیریت ریسک ­های ارزی پیشنهاد داد. مظلومی اشاره کرد که بیمه ­های مسئولیت محصولات و کیفیت محصولات، که جزو محصولات تعریف شده در صنعت بیمه می ­باشند و از قبل در طراحی به آنها پرداخته شده است بیمه ­هایی هستند که در ایران کمتر به آنها اشاره شده است و می­بایست جایگاه این محصولات در گروه خودروسازی پر رنگ­تر و قابل استفاده شود. وی بیان نمود که بیمه "رازی" آمادگی دارد تا پوشش­ های بیمه ­ای گسترده­ ای را به گروه خودروسازی سایپا ارائه نماید.

    مهندس صفدری، مدیر عامل بیمه "ما"، ضمن تاکید بر ماموریت صنعت بیمه و ارزش همکاری گسترده صنعت بیمه با سایر صنایع به خصوص گروه صنعتی سایپا و همچنین اشاره به انواع پوشش­ های بیمه­ ای جاری در صنعت بیمه، به ریسک­ های سیاسی مترتب بر فعالیت­ های صنعتی و به خصوص سرمایه­ گذاری­ های خارجی اشاره نمود. وی اشاره نمود که در ایران شرکت­ های بیمه بخشی از این ریسک­ ها را تحت آیین ­نامه شماره 34 پوشش می­دهد و در این راستا دولت مسئول پوشش این نوع ریسک در قالب ضمانت­ نامه صادرات کالا و سرمایه­ گذاری در ایران است ولی قادر به پوشش ریسک­ های تجاری نمی ­باشد، که در این خصوص شرکت­ های بیمه می ­توانند با همکاری یکدیگر راه­ حل­ هایی در این خصوص استخراج و تحت نظارت بیمه مرکزی به نیاز مشتریان خود پاسخ داده و از صنایع حمایت نمایند.

    حیدری، معاون فنی بیمه "ایران" و عضو هیئت مدیره این شرکت با اشاره به نیازهای خاص گروه خودروسازی سایپا و مدیریت این ریسک­ها از طریق پوشش­ های بیمه­ ای به تشریح این ریسک­ ها و پوشش­ های بیمه ­ای مرتبط مانند عدم­ النفع، کیفیت محصولات، مسئولیت تولیدکنندگان پرداخت. حیدری در ادامه ضمن اشاره به تغییر در نگاه سرمایه­ گذاران خارجی به سرمایه­ گذاری به این موضوع پرداخت که پوشش بیمه ­ای برخی ریسک ­های مورد بحث در این نشست که از سوی سایپا مطرح شده ­اند بر اساس قوانین با محدودیت­ هایی روبه­ رو است که می­بایست برای ایجاد قابلیت در پوشش آنها در چارچوب قانونی و مقرراتی کارگروهی از بیمه­ گران تشکیل و برای پوشش ریسک ­های غیر تجاری نیز صندوق ­هایی با همکاری یکدیگر تشکیل داد. این همکاری­ها به همراه پوشش­های اتکایی می­تواند توان مالی شرکت­های بیمه در قبول و مدیریت ریسک­ ها را افزایش دهد.

    اویارحسین، مدیر عامل بیمه "پارسیان" ضمن اشاره به عملکرد صنعت بیمه و بیمه "پارسیان" در شاخص­ های مختلف در سال­های اخیر و تشریح قابلیت ­های این شرکت، سخنرانی خود را روی دو موضوع بیمه عدم ­النفع و بیمه اعتباری و ضمانت بانکی متمرکز نمود. وی اشاره داشت که پوشش عدم­ النفع می­تواند جبران زیان مالی ناشی از توقف کار در اثر وقوع حادثه فیزیکی را در بیمه­ های مهندسی، آتش ­سوزی را پوشش دهد و جزو پوشش ­های تعریف شده در صنعت بیمه است که برای هر ریسک پس از انجام کارشناسی­ های مربوطه قابلیت پوشش و اخذ پوشش اتکایی خارجی را خواهد داشت.

    اویارحسین در ادامه با اشاره به بیمه اعتباری که به عنوان یکی از زیرمجموعه­ های بیمه زیان پولی در گروه بیمه ­های اموال هست اشاره نمود که آیین ­نامه شماره 51 بیمه مرکزی به آن پرداخته است که به علت هزینه سنگین وصول مطالبات و بحث­های حقوقی مرتبط، شرکت­های بیمه کمی وارد آن شده اند که برای تجاری­ سازی آن می ­توان راه­کارهایی استخراج نمود. از طرفی وی به بیمه تضمین یا ضمانت بانکی اشاره نمود که در شرایط کنونی مجوز ارائه آن وجود ندارد.

    در مجموع تحلیل ارائه شده پوشش­ های عدم ­النفع ناشی از جنگ، اغتشاشات و تحولات سیاسی، عدم ­النفع ناشی از حادثه و بیمه ­های کیفیت کالا و مسئولیت تولیدکننده، اعتبار و راه ­حل تشکیل کارگروه جهت پوشش ریسک نرخ تسعیر ارز و اعتبار و ضمانت بانکی از طرف مدیران شرکت­ های بیمه پارسیان، رازی، "ما" و ایران به­ عنوان راه­ حل ­های ممکن طرح گردیدند.

    در پایان جمالی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا ضمن ابراز خشنودی از تشکیل این جمع و تاکید بر اهمیت مدیریت ریسک­ های مالی و عملیاتی گروه سایپا و لزوم ایجاد محیطی قابل اطمینان برای کسب و کار و مشتریان گروه سایپا و بر شمردن نقش برجسته صنعت بیمه در این فرایند به نتیجه ­گیری و جمع ­بندی موضوعات پرداخت. جمالی افزود که برای ریسک­ های خاصی که پوشش آنها در حال حاضر با محدودیت­ های مالی و یا مقرراتی برای صنعت بیمه همراه است، راه­کار تشکیل کارگروه و صندوق مشترک، کسب مجوزهای لازم از بیمه مرکزی و همچنین همکاری با دانشگاه ­ها و استخراج راه ­های خلاقانه در طراحی محصولات بیمه­ ای می­تواند راهگشا باشد. جمالی از شرکت ­های گروه سایپا دعوت نمود تا با هماهنگی­ هایی که شرکت کارگزاری بیمه سایپا از این پس پیش خواهد برد، از این خدمات ارزش افزای بیمه ­ای بهره ­مند شوند.

    در پایان نیز طرفین ضمن امضای بیانیه نشست به اینکه با اهداف والای توسعه اقتصادی کشور در راستای سیاست­ های اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل به­ صورت همه ­جانبه و حرفه ­ای فعالیت ­های گروه خودروسازی سایپا را در محیطی شفاف در سایه اطمینان حاصل از حمایت صنعت بیمه توسعه دهند متعهد شدند و متن بیانیه را رد و بدل نمودند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی