عصر بازار

از ماجرای بابک زنجانی در پل‌صدر تا داستان مناقصه خط ۶ مترو

عصر اعتبار- رئیس کمیته حمل‌ و نقل شورای شهر در مورد خطر ریزش گود ایران زمین، نقش بابک زنجانی در ساخت پل صدر و داستان مناقصه خط ۶ مترو توضیحاتی را ارائه کرد.

از ماجرای بابک زنجانی در پل‌صدر تا داستان مناقصه خط ۶ مترو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محسن سرخو درخصوص سرانجام گود ایران‌زمین که متعلق به بابک زنجانی است، گفت: روز گذشته با ناظر گود ایران‌زمین صحبت کرده و متاسفانه این فرد اعلام کرد که شاهد تغییر رفتار در پایداری گود است و احتمال ریزش گود در روزهای آینده وجود دارد.

    وی با بیان اینکه با قائم‌مقام معاونت شهرسازی در این خصوص صحبت کرده و قرار شد ایمن‌سازی این گود با فوریت در دستورکار قرار گیرد، گفت: این ملک به علت بدهی بابک زنجانی در اختیار وزارت نفت قرار دارد و این وزارتخانه باید اقدامات لازم را در زمینه پایدارسازی آن انجام دهد.

    وزارت نفت نسبت به ایمن‌سازی گود ایران‌زمین اقدام کند

    رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر با بیان اینکه پر کردن این گود و ریختن خاک دستی خطر را رفع نمی‌کند گفت:‌ باید طرح نهایی این برج اجرایی و فنداسیون آن در گود ریخته شود. اساساً پروژه گود ایران‌زمین دارای مشکلات زیادی است چراکه به هیچ‌وجه هیچ‌یک از شهروندان این منطقه نمی‌توانند بنایی بیش از دو طبقه از روی زیرزمین ایجاد کنند اما بابک زنجانی به علت مطالباتش از شهرداری تهران به علت پروژه پل صدر ، طی چهار ماه چهار مصوبه کمیسیون ماده 5 اخذ کرده بود و تخلفاتش از شش طبقه آغاز و تا کسب مجوز ساختمانی با 38 طبقه به پایان رسید.

    تخلف در آزمایشات مکانیک خاک گود ایران زمین

    سرخو با بیان اینکه متاسفانه در زمان گودبرداری به علت عدم دقت در آزمایشات مکانیک خاک شاهد بروز حوادثی بودیم، گفت: متاسفانه مسوولان امر پس از بررسی‌هایی که احتمالاً انجام داده‌اند، اعلام کردند که تنها چهار متر خاک دستی در این منطقه وجود دارد اما پس از گودبرداری مشخص شد که ارتفاء خاک دستی 10 متر است!

    وی با بیان اینکه متاسفانه شرکت مربوطه جریان آب بالادست را محاسبه نکرده و رطوبت ایجادشده در خاک دستی باعث بروز خسارات زیادی در همسایگان شد، گفت: قرار بود مالک که همان بابک زنجانی است خسارت‌های رخ داده را تقبل کند اما در حال حاضر این فرد در زندان است و اموال این فرد به دلیل بدهی در اختیار وزارت نفت قرار دارد و امیدواریم وزارتخانه مربوطه هرچه سریعتر نسبت به ایمن‌سازی این گود و تعیین‌تکلیف آن اقدام کند.

    تخلف زنجانی علت تعویق چهارماهه بهره برداری از پل صدر

    سرخو در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال ایسنا در مورد نقش بابک زنجانی در ساخت پروژه صدر گفت: در ساخت پل صدر نیازمند قطعاتی بودیم که باید خارج از کشور وارد می‌شد که عمدتاً در حوزه نگهدارنده‌ها و خرید جرثقیل‌ها بود که بابک زنجانی تامین مالی واردات را انجام می‌داد که اتفاقاً در حوزه خرید نئوپرن‌ها (ضربه‌گیر پل) که به اسم قطعه ایتالیایی وارد کرده بود دچار مشکل شدیم به گونه‌ای که وقتی این نئوپرن‌ها زیر بار رفت از هم گسیخته شد و بهره‌برداری از پل صدر چهار ماه به تعویق افتاد.

    رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه شهرداری برای ساختن پل صدر و تونل نیایش هزینه ساخت دو خط مترو را صرف کرد، گفت: جای سوال است که حالا پل صدر و نیایش چه تاثیری دارند و ساخت خط 6 و 7 مترو نیز چه تاثیری می‌تواند در کاهش ترافیک داشته باشد و باید مردم در این خصوص قضاوت کنند.

    وی با بیان اینکه قبول داریم از نظر سازه‌ای پل صدر از تکنولوژی بالایی برخوردار است، گفت: اما به لحاظ ترافیکی مزیتی ندارد.

    سرخو که در جمع تنی چند از خبرنگاران صحبت می کرد، در مورد هزینه تمام‌شده این پل گفت: شهرداری هنوز مدارم و گزارش دقیقی از صورت‌ وضعیت مالی ساخت این پل به شورا ارائه نکرده است، اما براساس آنچه که در صورت‌های مالی شهرداری آمده تا سال 93، چهار هزار و 200 میلیارد تومان برای ساخت پل صدر هزینه شده است ، اما هنوز مقدار تملک‌ها که برای ساخت این پل انجام شد مشخص نیست.

    وی گفت: املاکی که شهرداری برای پل صدر خریده از جنس هزینه است و به لحاظ هزینه- فایده بهتر بود دو خط مترو به جای پل صدر ساخته می‌شد.

    ماجرای انتخاب پیمانکار خط 6 مترو!

    سرخو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود  در مورد حواشی مناقصه خط 6 مترو با اشاره به مزایده مترو خط 6 و ترک تشریفات قانونی به ایسنا گفت: برای ساخت خط 6 مترو مقرر شد که دو پیمانکار برای دو قطعه شمالی و جنوبی انتخاب شوند و شهرداری نیز شروطی را برای حضور پیمانکاران در مناقصه برای اولین بار اعمال کرد به‌گونه‌ای که حتما باید یک بانک، پشتوانه مالی پیمانکار را می‌پذیرفت که در این صورت اگر شرکتی نمی‌توانست پشتوانه مالی بانکی را داشته باشد از حضور در مناقصه منع می‌شد و براساس شرط دوم اگر شرکتی نمی‌توانست دو هزار میلیارد تومان پشتوانه ساخت این خط را تامین کند نمی‌توانست در مناقصه شرکت کند.

    وی با بیان اینکه تعداد زیادی پیمانکار به مناقصه خط 6 مترو آمده اما حتی پاکت آنها به دلیل آنکه بانکی پشتوانه مالی آنها را ندارد، باز نشد، گفت: تنها دو شرکت که پشتوانه مالی بانک دی را داشتند توانستند در این مناقصه پیروز شوند اما بعد چند ماه شهرداری اعلام کرد که بانک دی در نامه ای اعلام کرده که نمی‌تواند پشتوانه مالی این دو پیمانکار باشد و شهرداری بانک شهر را ملزم کرد که پشتوانه مالی پیمانکار خط 6 را قبول کند که این رفتار شهرداری جای سوال دارد چراکه اگر قرار بود شهرداری بانکی را معرفی کند می‌توانست برای پیمانکاران دیگر نیز این کار را انجام بدهد.

    سرخو با بیان اینکه این اقدام شهرداری تهران نامتعارف بود، گفت: مضاف بر اینکه شرکت‌های دیگری نیز مایل بودند برای ساخت خط 6 مترو وارد شوند و حتی پشتوانه‌های مالی قوی‌ هم داشتند به گونه‌ای که یکی از پیمانکاران از شستا نامه پشتوانه مالی داشت اما چون بانکی آن را تایید نکرده بود از حضور در مناقصه منع شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی