عصر بازار

نوسان شاخص کل بورس در مرز کانال ۷۸ هزار واحدی

عصر اعتبار- شاخص کل بورس با رشد ۱۱۷ واحد در معاملات امروز (چهارشنبه) و ثبت رقم ۷۸ هزار و ۸۱ واحد، پرونده کاری این هفته را با روندی مثبت به پایان رساند.

نوسان شاخص کل بورس در مرز کانال ۷۸ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت، بین کانال های 77 هزار و 78 هزار واحدی در رفت و آمد بود به طوری که چند افت و خیز کوتاه را پش سر گذاشت.
    در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته، یک میلیارد و 140 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از دو هزار و 415 میلیارد ریال در 50 هزار نوبت خرید و فروش شد.
    نمادهای فارس (هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر)، وخاور (بانک خاورمیانه)، فملی (صنایع ملی مس) و فولاد (فولاد مبارکه) با تاثیر مثبت سبب صعود شاخص به کانال 78 هزار واحدی شدند، در مقابل نمادهای اخابر (مخابرات) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) با تاثیر منفی، مانع اوج گیری شاخص شدند.
    بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 41 واحد، شاخص آزاد شناور 175 واحدی و شاخص بازار دوم 885 واحد رشد کرده است، اما شاخص کل (هم وزن) 19 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 15 واحد و شاخص بازار اول 24 واحد افت کرده است.
    بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز مربوط به نمادهای بانک خاورمیانه، صنایع لاستیکی سهند، دوده صنعتی پارس، داده پردازی ایران و سیمان شمال بود.
    بیشترین کاهش قیمت نیز به حق تقدم کشاورزی و دامپروری مگسال، حق تقدم بانک انصار، حق تقدم سیمان سپاهان، حق تقدم عمران و توسعه فارس و داده پردازی ایران تعلق داشت.


    ** پایان هفته کاری بورس با خبر انتشار 400 هزار میلیارد ریالی اوراق اسناد خزانه
    بازار سرمایه این هفته را با موافقت مجلس با انتشار 400 هزار میلیارد ریالی اوراق اسناد خزانه به پایان برد.
    نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با انتشار و فروش 40 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه برای پرداخت بدهی های دولت به بانک ها، پرداخت مطالبات پیمانکاران از جمله صدا و سیما، مطالبات شهرداری ها از دولت و پرداخت بدهی خرید تضمینی محصولات کشاورزی موافقت کردند.
    در صورت اجرایی شدن این مصوبه، بازار سرمایه پذیرای این اوراق خواهد بود.
    طبق مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد برای پرداخت بدهی خود به طلبکاران از جمله بانک ها، پیمانکاران، شهرداران (با اولویت شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت) و بدهی های مربوط به خرید تضمینی محصولات استرات‍ژیک کشاورزی، تا معادل 400 هزار میلیارد ریال اوراق اسناد خزانه و یا سایر اوراق اسلامی با سررسید تا 50 ساله منتشر و از طریق واگذاری آن به طلبکاران مزبور، تمام یا بخشی از بدهی های خود را تسویه کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی