عصر بازار

قائم بانک مرکزی بیان کرد:

شکل گیری کمیته های مشترک تخصصی راهگشای فعالیت بانکی ایران و پاکستان است

عصر اعتبار- قائم مقام بانک مرکزی شکل گیری کمیته های مشترک تخصصی میان ایران و پاکستان را لازمه برقراری و گسترش روابط اقتصادی و تجاری دانست و تأکید کرد این کمیته ها می تواند در رفع موانع اقتصادی و تجاری میان دو کشور موثر باشند.

شکل گیری کمیته های مشترک تخصصی راهگشای فعالیت بانکی ایران و پاکستان است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، اکبر کمیجانی در جلسه امروز خود با آقای منیر، رییس سازمان توسعه و تجارت پاکستان با اشاره به روابط تاریخی خوب و گسترده بین دو کشور تصریح کرد: فرصت مناسب پیش آمده در پسابرجام می تواند به انتقال تجارب میان بانک های مرکزی ایران و پاکستان و گسترش روابط تجاری میان دو کشور کمک کند.

    قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی ایران در سه ماهه ابتدایی سال 1395 گفت: اقتصاد ایران در شرایط فعلی و در دوران پسابرجام تحولات بسیاری داشته است و بسیاری از موانع تجاری کشور ما برطرف شده است. در حال حاضر، ایران با بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، هندوستان، کره جنوبی، مالزی و اندونزی روابط بانکی برقرار کرده است و امیدواریم بتوانیم این روابط را بیش از پیش با کشورهای آسیایی و از جمله پاکستان گسترش دهیم.
    کمیجانی ضمن تأکید بر شرایط باثبات اقتصاد ایران، تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه در آغاز دولت یازدهم حدود 45 درصد بود که با به کار بردن سیاست های مناسب و دقیق بانک مرکزی، این نرخ به حدود 9.2 درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ ارز در روزهای ابتدایی این دولت با ناپایداری ها و نوسانات بسیاری روبرو بوده و در حال حاضر به شرایط پایدار نزدیک شده است.
    وی در ادامه افزود: خوشبختانه ریال ایران توانسته است در مقایسه با سایر ارزهای خارجی قدرت خود را بازیابد و نرخ ریال در برابر نرخ دلار به ثبات نسبی رسیده است. در این راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دنبال یکسان سازی نرخ ارز و نزدیک شدن دو نرخ رسمی و نرخ بازار است چرا که یکسان سازی نرخ ارز موجب ادامه روند کاهشی این نرخ و قدرت گرفتن ریال خواهد شد.
    قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به تفاهم نامه امضا شده میان دو کشور بر ظرفیت های موجود برای گسترش روابط تجاری تأکید کرد و گفت: پس از توافق با کشورهای گروه 1+5، روابط تجاری ایران با سایر کشورها گسترش یافته است بر این اساس شکل گیری کمیته های تخصصی میان دو کشور می تواند به رفع موانع و تسهیل روابط بانکی و تجاری کمک کند. همچنین سایر سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه های تجاری و اقتصادی از جمله اتاق بازرگانی ایران می توانند در این باره کمک کنند.

    همچنین در این جلسه معاون ارزی بانک مرکزی، برقراری روابط کارگزاری را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی موثر دانست و گفت: بانک مرکزی ایران برای گسترش و افزایش روابط کارگزاری با سایر کشورها فعالیت های بسیاری را انجام داده است و در حال حاضر نیز در کشورهایی مانند آلمان، اتریش و ایتالیا، افتتاح حساب شده و براساس آخرین آمار، تعداد 542 حساب با بانک های بین‌المللی گشایش یافته است.
    کامیاب ضمن اشاره به جلسات برگزار شده با اشرف واترا، رییس کل بانک مرکزی پاکستان و امضای 4 توافق میان دو کشور گفت: در این جلسات، اشرف واترا بر گسترش همکاری ها میان دو کشور تأکید و از افزایش این همکاری ابراز رضایت کرد. براین اساس ایران نیز از این همکاری ها استقبال می کند و ایجاد کمیته های مشترک میان دو کشور می تواند به عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته میان دو کشور یاری رساند.
    همچنین در این جلسه آقای منیر، رئیس سازمان توسعه و تجارت پاکستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، لازمه افزایش حجم مبادلات بین دو کشور را گسترش روابط بانکی بین دو کشور دانست و اظهار کرد: ایران از ظرفیت بالایی برای گسترش همکاری ها برخوردار است و امیدواریم که برقراری روابط کارگزاری و گشایش حساب های بانکی به تسهیل روابط تجاری با ایران منجر شود. ما در جلساتی که با سایر نهادهای فعال اقتصادی ایران مانند اتاق بازرگانی تهران و ایران داشته ایم نیز بر افزایش مبادلات میان دو کشور تأکید شده است.
    این عضو عالی رتبه هیئت پاکستانی از تمایل بانک MCB پاکستان بر گشایش شعبه در ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر حجم روابط بانکی و کارگزاری ایران و پاکستان کافی نیست و امیدواریم که با افتتاح شعب بتوانیم به همکاری های همه جانبه اقتصادی در ایران جامه عمل بپوشانیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی