عصر بازار

در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان توسعه تجارت عنوان شد

۴ محور اساسی مورد توجه در صادرات کشور

عصر اعتبار- رییس جدید سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امیدوارم با همکاری همکاران و دست‌اندرکاران به تعالی تجارت خارجی کشور کمک کنیم چراکه دست یافتن به اهداف کمی در صادرات مرهون تلاش و سعی همگانی است.

۴ محور اساسی مورد توجه در صادرات کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، مجتبی خسروتاج در مراسم معارفه اش ضمن تشکر از خدمات ولی‌ا... افخمی‌راد رییس سابق این سازمان گفت: سازمان توسعه تجارت متشکل از سه بخش مسئولان نظام، همکاران سازمان و بخش خصوصی است، در سال‌های گذشته موفق شدم با همکاری این سه بخش نشان لیاقت را در صادرات دریافت کنم وامیدوارم در در دوره جدید نیز با همراهی همکاران به تعالی سازمانی دست یابیم.

    وی اظهار داشت: در صادرات 4 محور اساسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، محور نخست کالا، اولویت‌ها و مزیت‌های صادراتی کشور است، محور دوم به کشورهای هدف معطوف می‌شود، بعد سوم مربوط به حلقه‌های عامل و واسط تجارت مانند تجار و بازرگانان و کنسرسیوم‌های صادراتی و ... است و محور چهارم هم بسته و جوایز صادراتی، کاهش نرخ سود بانکی و ...است.

    خسروتاج افزود: این 4 بخش تجربه و اندوخته کشورهای پیشرفته جهان است که در صادرات تولیدات خود موفق عمل کرده‌اند و ما امدیواریم با در نظر گرفتن این 4 عامل برنامه‌های سازمان توسعه تجارت را به پیش ببریم.

    افخمی‌راد: از عملکردم سربلندم

    افخمی‌راد نیز در مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر تداوم مثبت بودن تراز تجاری کشور در 5 ماه سال جاری گفت: هم اکنون صادرات 1.75 میلیارد دلار از واردات پیشی گرفته است.

    وی ضمن تشریح عملکرد سه ساله خود در این سازمان گفت: مثبت شدن تراز تجاری کشور در بخش صادرات غیرنفتی مهمترین نتیجه‌ای است که حاصل شده و تراز تجاری در پنج ماهه نخست سال جاری نیز کماکان مثبت مانده است.

    افخمی راد در ادامه یادآور شد: در این سه سال مدیریت واردات و گسترش صادرات از جمله برنامه‌های محوری ما بود به طوری که توانستیم سهم کالاهای مصرفی را از 7.5 میلیارد دلار معادل  14.9 درصد در سال 1392 به 5.4 میلیارد دلار معادل 13.6  درصد در سال 1394 کاهش دهیم.

    وی در عین حال افزود: در همین مدت سهم کالاهای واسطه ای از 68.1 درصد در سال 1392 به 67.9 درصد در سال 1394 کاهش یافت، ضمن اینکه واردات کالاهای سرمایه ای نیز از 14.5 درصد در سال 1392 به 18.5 درصد در سال 1394 افزایش نشان داد.

    رییس سابق سازمان توسعه تجارت به واردات کالاهای گروه 10 نیز اشاره کرد و گفت: در سال 1392 یک میلیارد و 870 میلیون دلار به واردات کالاهای گروه 10 اختصاص یافت که این رقم در سال 1394 به 524 میلیون دلار کاهش یافته و این نشان دهنده مدیریت هدفمند واردات است. 

    افخمی‌راد تنظیم نظام تعرفه‌ای، چاپ به موقع کتاب مقررات صادرات و واردات، اجرای دقیق قوانین و حذف موانع و ممنوعیت‌های دست و پاگیر را نیز از دیگر نتایج مثبت ریاست 3 ساله‌اش بر سازمان توسعه تجارت دانست.

    وی در ادامه به کارنامه برگزاری نمایشگاه‌ها از 25 فروردین ماه تا 8 مرداد ماه اشاره کرد و گفت: با احتساب عدم برگزاری نمایشگاه در ماه رمضان، 18 نمایشگاه بین‌المللی به وسعت 253 هزار متر مربع در تهران برگزار شد که نسبت به دوره قبل 30 درصد افزایش داشته است.

    وی همچنین افزود: در این نمایشگاه‌ها 4500 شرکت داخلی و 5760 شرکت خارجی مشارکت داشته‌اند که به ترتیب از رشد 20 درصدی و 383 درصدی برخوردار بوده‌اند.

    افزایش تعداد رایزنان بازرگانی موضوع دیگری بود که افخمی‌راد به آن اشاره کرد و گفت: در این مدت توانستیم تعداد رایزنان بازرگانی را از 7 به 22 نفر ارتقاء دهیم.

    موضوع دیگری که رییس سابق سازمان توسعه تجارت ایران به آن اشاره کرد روند مثبت انعقاد تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه، اتحادیه اوراسیا، هند و پاکستان و همچنین الحاق به WTO بود، وی در این مورد گفت: این مسئولیت را با نهایت جدید پیش برده‌ایم و در دو سال و نیم گذشته قدم‌های موثری برای عضویت سازمان تجارت جهانی برداشته‌ایم.

    وی به ساختار سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و یادآور شد: این سازمان ترکیبی از چند مرکز و سازمان دیگر است به همین ترکیب نامتجانسی را شکل داده که مسئولیت ریاست آن شاید سخت‌تر از سایر قسمت‌های وزارتخانه باشد.

    افخمی‌راد اضافه کرد: در این سه سال علاوه بر وظایفی که در سازمان توسعه تجارت بر عهده داشتم وظیفه پیگیری و الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی نیز به وظایفم افزوده شد، ضمن اینکه همزمان با مذاکرات با 1+5 حوزه کاری ما نیز گسترده‌تر و توقعات ما نیز بیشتر می شد.

    وی همچنین به نگاه نتیجه‌گرای وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: برخی از مدیران فرآیندنگر هستند اما آقای نعمت‌زاده دیدگاه نتیجه‌گرایی را دارند به همین دلیل ما در سازمان توسعه تجارت بر آن بودیم که رویدادها را سریعا به نتیجه مطلوب برسانیم.

    افخمی‌راد در پایان از وزیر صنعت، معدن و تجارت، همکاری دستگاه‌های مرتبط با تجارت، بانک مرکزی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و همکاران سازمان توسعه تجارت ایران تشکر کرد و افزود: از عملکردم در سازمان توسعه تجارت سربلند هستم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو