عصر بازار

استرالیا با موانع آمریکا سالانه میلیاردها دلار تجارت با ایران را از دست می دهد

عصر اعتبار- استرالیا به دلیل برخی همکاری های بانک های این کشور با آمریکا که در نقل و انتقال مالی مانع ایجاد می کنند، سالیانه میلیاردها دلار تجارت با ایران را از دست می دهد.

استرالیا با موانع آمریکا سالانه میلیاردها دلار تجارت با ایران را از دست می دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، یک تاجر استرالیایی نوشت که خواستار تجارت با ایران است، اما موسسات مالی به دلیل ترس از واکنش آمریکا قصد نقش داشتن در تجارتش با ایران را ندارند.

    تارنمای شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا روز پنجشنبه به بررسی مناسبات تجاری این کشور با ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 پرداخت و نوشت: استرالیا تحریم های تجاری وضه شده علیه ایران را لغو کرد، اما این قبیل تحریم ها همچنان در آمریکا باقی است.
    'کریستوفر کاکز' بازرگانی اهل سیدنی استرالیا، گفت که امور تجاری خود را به گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند که در مقایسه با سایر بانک های محلی شعبه های زیادی در سراسر جهان دارد، انتقال داده است.
    به نوشته این تارنما، اظهارات مقامات بانک گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند مبنی بر اینکه راهی برای ارسال و دریافت پول به ایران فراهم نمی کند، در حالی اتفاق می افتد که همه زیرساخت های تجاری و مالی در خارج از مرزهای استرالیا فراهم است و این موضع باعث ناامیدی این بازرگان استرالیایی شده است.
    گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند در متنی به شبکه خبری 'ای.بی.سی'، نوشت: در حالی که برخی از تحریم ها علیه ایران از سوی مقامات استرالیایی لغو شده است، اما به عنوان یک بانک محلی، ما از قوانین کنترل اموال خارجی دفتر خزانه داری آمریکا که نقل و انتقالات به ایران را منع کرده است، پیروی می کنیم.
    'کریستوفر کاکز' بازرگانی اهل سیدنی، گفت که با این شرایط در تصمیم گیری خود با مشکل مواجه شده، اما به طور قطع استرالیا پول زیادی به این دلیل از دست می دهد.
    وی افزود که بسیاری از شرکت های آلمانی، کره جنوبی، هند و چینی به تجارت با ایران مشغول هستند و تنها استرالیا نمی تواند اقدامی انجام دهد.
    'سام دستیاری' سناتور استرالیایی حزب کارگر که ایرانی تبار است گفت که هر چه بیشتر دولت مانع از تسهیل انتقال پول بین دو کشور شود، استرالیا پول بیشتری در فرصت های تجاری از دست می دهد.
    وی دولت فدرال را مقصر این شرایط معرفی کرد و گفت: نیاز است دولت فدرال سیاست بهتری در یک سطح مرکزی با سازمان های امنیتی آمریکا ایجاد کند تا برای تجار و بانک های استرالیا فرصت به وجود آورد.
    با این وجود، 'استیون سیوبو' وزیر تجارت استرالیا با دفاع از شرایط موجود در بخش مالی استرالیا، آن را به شرایط 'دوره پساتحریم' نسبت داد و گفت که شماری از مسائل وجود دارد که باید روی آنها کار شود.
    'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه و 'هون استیون سیوبو' وزیر تجارت و سرمایه گذاری استرالیا اسفند ماه سال گذشته در کانبرا برای حل مشکلات بانکی بین دو کشور پس از اجرای برجام و لغو تحریم ها رایزنی کرده بودند.
    روابط تجاری و اقتصادی ایران و استرالیا در دوران پس از لغو تحریم ها و حل مشکلات بانکی به منظور توسعه بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری از محورهای رایزنی رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و وزیر تجارت و سرمایه گذاری استرالیا در این دیدار بود.
    استرالیا 12 اسفند ماه سال گذشته به طور رسمی پس از اجرایی شدن برجام، تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو و اعلام کرد تجار و بازرگانان این کشور برای معاملات بالای 20 هزار دلار استرالیا (معادل 14 هزار و 436 دلار آمریکا) نیازی به مجوز ندارند و این شامل تجار ایرانی نیز می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی