عصر بازار

رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد ۹ پله ارتقا یافت

عصر اعتبار- جمهوری اسلامی ایران در پنج سال گذشته با فراز و نشیب هایی در رتبه شاخص رقابت پذیری روبرو بوده است و از رده ٦٢ در سال ۲۰۱۱ به مقام های ٦٦، ٨٢ و ۸۳ در ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تنزل کرد اما در سال ۲۰۱۵ با ۹ پله ارتقا در جایگاه هفتاد و چهارم ایستاد.

رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد ۹ پله ارتقا یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، همه ساله مجمع جهانی اقتصاد، نتایج بررسی «شاخص جهانی رقابت پذیری»* را به منظور مقایسه جایگاه اقتصادهای مختلف جهان ارایه می کند.

    این شاخص بر پایه بررسی 112 متغیر مختلف و متفاوت تعیین می شود که در 12 گروه ارکان رقابت پذیری شامل «نهادها»، «زیرساخت ها»، «محیط اقتصاد کلان»، «بهداشت و آموزش ابتدایی»، «آموزش عالی و حرفه ای»، «کارایی بازار کالا»، «کارایی بازار نیروی کار»، «پیشرفت بازار مالی»، «آمادگی فناورانه»، «اندازه بازار»، «پیشرفت بنگاه های تجاری» و «نوآوری» تقسیم می شوند.

    بر پایه این گزارش، بررسی وضعیت کشور در زیرشاخص ها و ارکان شاخص رقابت پذیری در سال 16- 2015 میان 140 کشور جهان نشان می دهد در هر یک از زیرشاخه های الزامات اساسی و زیرساخت ها رتبه شصت و سوم، نهادها جایگاه نود و چهارم و محیط اقتصاد کلان رده شصت و ششم را داشتیم.

    همچنین در بخش بهداشت و آموزش ابتدایی رتبه چهل و هفتم و در زیرشاخه بهبود کارایی جایگاه نودم را کسب کردیم.

    ایران در زیرشاخص آموزش عالی رتبه شصت و نهم، در هر یک از بخش های کارایی بازار کالا و همچنین کارایی بازار نیروی کار رتبه یکصد و نهم، در مورد توسعه بازار مالی جایگاه یکصد و سی و چهارم و درباره آمادگی فناوری رده نود و نهم را به دست آورد.

    کشور ما در زیرشاخص اندازه بازار رتبه نوزدهم، در زمینه عوامل نوآوری و تکامل رتبه یکصد و دوم، در مورد تکامل کسب و کار جایگاه یکصد و دهم و در بخش نوآوری رده نودم را داشت.

    امتیاز کل 4.09 ایران در شاخص رقابت پذیری

    با توجه به رتبه های به دست آمده، به هر کشور امتیازی می دهند که هر قدر بیشتر باشد، اقتصاد آن کشور از رقابت پذیری بالاتری برخوردار خواهد بود.

    بر پایه جدول منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد، سوئیس با امتیاز 5.76 در جایگاه نخست و گینه با امتیاز 2.84 به عنوان آخرین کشور حاضر در این جدول قرار دارد.

    پس از سوئیس، به ترتیب سنگاپور، آمریکا، آلمان و هلند در رتبه های برتر از نظر این شاخص قرار دارند.

    در منطقه خاورمیانه قطر و امارات با کسب رتبه های چهاردهم و هفدهم بالاترین جایگاه را از آن خود کرده اند. پس از آن عربستان (بیست و پنجم) و ترکیه (پنجاه و یکم) قرار دارند.

    امتیاز کل ایران در شاخص رقابت پذیری 4.09 به دست آمد که در مقایسه با برخی کشورهای مسلمان و منطقه مانند مالزی (با امتیاز 5.23 و رتبه هجدهم)، عربستان (با امتیاز 5.07) و ترکیه (با امتیاز 4.37) کمتر است.
    گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد ایران در سال میلادی گذشته در شاخص رقابت پذیری پیشرفت کرده و رشد داشته است؛ هرچند هنوز به رتبه 62 خود در سال 2011 نرسیده است و با آن فاصله دارد.
    ایران در سال 2012 در رتبه 66، سال 2013 با سقوط 16 پله ای در رتبه 82 و در سال 2014 در رتبه 83 ایستاد.

    بر پایه این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 با 9 رتبه ارتقا به جایگاه هفتاد و چهارم رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو