عصر بازار

حذف دلار از تبادلات مالی با کره جنوبی

عصر اعتبار- با مذاکرات فشرده‌ای که در چارچوب برجام صورت گرفت، کره‌جنوبی توانست برای اولین‌بار راهی فنی برای تبدیل وون کره‌جنوبی به یورو بدون وساطت مستقیم دلار پیدا کند.

حذف دلار از تبادلات مالی با کره جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در کانال تلگرام خود نوشت: «وزیر اقتصاد کره‌جنوبی رسما اعلام کرد که مبادلات با ایران از 29 ماه اوت (روز دوشنبه هشتم شهریورماه) با یورو انجام خواهد شد. وی ادامه داد: این تصمیم گرفته شده است که براساس آن مبادلات تجاری دو کشور با یورو و در غیاب دلار انجام خواهد شد. به گفته وی این اقدام، بسیاری از موانعی را که اکنون سر راه سرمایه‌گذاری تجارت با ایران وجود دارد را هموار خواهد کرد و در این باره 3 بانک «کپ‌هانا»، «شین‌هان» و «ووری» به عنوان بانک‌های حامی انتخاب شده‌اند.

    در توضیح این مطلب عرض می‌شود که این اقدام که پیرو مذاکرات فشرده در قالب اجرای برجام انجام می‌شود، یکی از موانع انجام معاملات با کره‌جنوبی را از میان برمی‌دارد. واحد پول کره‌جنوبی یا وون به دلیل اینکه از ارزهایی است که فقط در کره‌جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، براساس تصمیم این کشور طی دهه‌ها مبادلات اقتصادی با دیگر کشورهای جهان ابتدا می‌باید به دلار و سپس در صورت لزوم به ارز ثالثی مانند یورو تبدیل شود.

    اما در خصوص مراودات با ایران با توجه به محدودیت امکان تبدیل واحد پول کره‌جنوبی به دلار آمریکا و همچنین تصمیم بانک مرکزی کشورمان برای عدم استفاده ازدلار، عملا امکان تبدیل وون کره به یورو در تبادلات تجاری ایران با کره جنوبی وجود نداشت و این به یک محدودیت در تبادلات تجاری دو طرف تبدیل شده بود.

    با مذاکرات فشرده‌ای که در چارچوب برجام با فشار ایران طی ماه‌های گذشته میان آمریکا و کره‌جنوبی صورت گرفت، کره‌جنوبی توانست با موافقت آمریکا برای اولین بار راهی فنی برای تبدیل وون کره‌جنوبی به یورو بدون وساطت مستقیم دلار پیدا کند. با این اقدام که به حذف یکی از مشکلات اجرای برجام در تبدیل یک ارز خاص به یورو می‌انجامد، شرایط لازم فراهم می‌شود که مشکل تبدیل برخی دیگر از ارزهای محلی و محدود خاص به یورو نیز به طور کامل برطرف شود، که این امر می‌تواند در سهولت تبادلات تجاری میان بازرگانان و شرکت‌های تجاری ایرانی با این کشورها نقش مهمی داشته باشد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی