عصر بازار

مفاسد اقتصادی در سه سال گذشته کاهش یافته است

عصر اعتبار- وزیر دادگستری گفت: بی شک در سه سال گذشته دوران موفقی در کاهش مفاسد اقتصادی پشت سر گذاشتیم و جدیت، پشتکار و هماهنگی بین قوا در این مهم به بهترین شکل بوده است.

مفاسد اقتصادی در سه سال گذشته کاهش یافته است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام مصطفی پور محمدی شامگاه پنجشنبه در شورای اداری استان همدان افزود: پرونده های اقتصادی بزرگ را دولت دنبال کرده و قوه قضاییه نیز حکم جلب ها را صادر می کند و دولت به تمام معنا پای این پرونده ها ایستاده است.
    وی ادامه داد: این تعامل و همکاری سبب شده است تا شاهد کاهش جدی مفاسد در سطح کشور باشیم البته این موارد برای سطح جامعه محسوس نیست چرا که هنوز به صورت خرد ازاین مشکلات وبی قانونی ها وجود دارد و مدیران باید با نظارت به دنبال کاهش این موارد باشند.
    وی بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید دارند که نباید از این حقوق های نجومی به راحتی گذاشت، تاکنون بیشتر روی موضوع های کلان مانند فرار گمرکی، فرار مالیاتی، تسهیلات، تعرفه ها و رانت ها، زمین خواری ها، تجاوز به اراضی و منابع طبیعی تمرکز داشتیم و اعداد فعالیتی ما در این حوزه ها بسیار چشمگیر است.
    حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه سه قوه در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری کشور همواره پشتیبان هم هستند اضافه کرد: با این سطح همکاری باید فساد کاهش پیدا کند اما در حوزه های خرد هنوز گرفتار هستیم.
    وی اضافه کرد:امیدواریم تمرکز ها بر این حوزه های خرد نیز بیشتر باشد و تلاش کنیم تا با این تخلفات خرد و آزارهای کوچک مقابله کرده و فرهنگ قانون مداری، کار راه اندازی وسرعت درپاسخگویی را درکار خود بگنجانیم چرا که این رفتارها در افکار مردم بسیار تاثیر گذار است.
    وزیر دادگستری اظهار کرد: مصوبه ها را باید به نفع مردم سوق داد و مدیران ما باید رفع نیازهای مردم را عبادت تلقی کنند.
    وی عنوان کرد: جامعه به امید زنده است و روابط خوب اجتماعی با حسن ظن رقم می خورد، چرا که اعتماد و امید از جمله مواردی است که باید همه برای حفظ آن تلاش کنیم.
    وی افزود: فرزندان ما در هر جایگاهی که باشیم با هم فرقی ندارند، نکند خدایی نکرده به خاطر مشکلی به گونه ای حرف زده و یا رفتار کنیم که امیدها را از بین ببریم چرا که اگر با این بیان ها آسیبی ایجاد کنیم دامن گیر همه ما خواهد بود و اگر سوء ظنی ایجاد کنیم به همه جامعه سرایت خواهد کرد.
    وی ادامه داد: سرمایه هر کشوری سرمایه انسانی است و سرمایه انسانی نیز برای ادامه کار نیازمند حسن ظن و امید به آینده است پس وظیفه همه است که نسبت به ایجاد امید در مردم تلاش کنیم.
    وی بیان کرد: گزارش های دولتمردان که روزگذشته درمحضر مقام معظم رهبری ارائه شد گزارش های بسیار خوب و وحدت آفرینی بود که باید برای مردم بیان شود.
    وی تصریح کرد: همکاری بین قوا هم اکنون در بهترین سطح است و روز گذشته طرح اصلاح بودجه به گونه ای که دولت انتظار داشت در مجلس مصوب شد که این کار بسیار بزرگی بود چرا یکی از مشکلات ما در تحقق اقتصاد مقاومتی و پیشرفت کشور نقش آفرینی بانک ها است.
    به گزارش ایرنا، وزیر دادگستری بیان کرد: حداکثر بودجه عمرانی سالجاری 400 هزار میلیارد ریال است که اگر بتوان با این وضعیت 250 میلیارد ریال از آن را محقق کرد می توان گفت عملکرد مطلوبی خواهد بود و بانک ها برای سالجاری چهار هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات ارائه می دهند که بخش عمده آن به طرح های تولیدی و تولید کنندگان است.
    حجت الاسلام پور محمدی با بیان اینکه در چهار ماه سالجاری تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی و گردش مالی این واحد ها 44 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است افزود: حال بانک ها با این میزان تاثیر در تولید و اشتغال خود دارای مشکلاتی هستند که عمده آنها مطالباتی است که اگر زنده شود قدرت بانک ها بسیار افزایش خواهد یافت که یکی از این بدهکاران به بانک ها دولت است.
    وی گفت: این کمبود اعتبارات باعث شده است تا بانک ها برای تعاملات جهانی با کمبود سرمایه مواجه شده و قدرت تضمین و کارگزاری خارجی آنها کمتر شود.
    وی ادامه داد: هم اکنون دولت تا 500 هزار میلیارد ریال به بانک ها بدهکار است که خوشبختانه طرح رفع این مشکل روز گذشته در مجلس به تصویب رسید و امیدواریم شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کند چرا که این مصوبه گام بلندی برای رفع مشکلات اقتصادی است.
    وی اضافه کرد:خوشبختانه در کشوری هستیم که مشکل و دشمن را می شناسیم و امنیت کشور ما مثال زدنی است و این موضوع را باید مدام بیان کرد که به لطف خدا در این امنیت زندگی می کنیم.
    وی عنوان کرد: منافقان به خود وعده ها و امیدهای واهی می دهند و هر سال می گویند که امسال دیگر سال پایان این نظام است چرا که اینها هنوز دست از دشمنی برنداشته اند، اما امنیت این کشور مثال زدنی است و در سایه این امنیت و تلاش یک مجموعه برای حفظ این امنیت داعش هنوز نتوانسته است کوچکترین ضربه ای به این کشوروارد کند در حالیکه در کشوری مانند فرانسه و آلمان با آن همه تجهیزات امنیتی خرابی های زیادی را با بمب گذاری ایجاد کرد.
    وی اضافه کرد: چرا نباید این موضوعات را بازگو و ملت را از این دستاوردها مشعوف نکرد، امروزدرمناطقی مانند کردستان که روزی درگیر مسائل تروریستی بودند امروز در هر ساعتی از شبانه روز به راحتی تردد انجام می شود.
    به گزارش ایرنا، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های اقتصادی دولت تدبیر وامید عنوان کرد:سال گذشته قیمت نفت با کاهش شدید به یک سوم رسید و امروز قیمت نفت 30 دلار است و قیمت نفت نسبت به دو سال گذشته نیز 55 درصد کاهش یافته است و این باعث شده تا بیشتر کشورهای صادر کننده نفت با رشد منفی اقتصادی، بدهکاری، تراز منفی تجاری و بدهکاری و استقراض مواجه شوند.
    وی ادامه داد: تراز تجاری ما سال گذشته به 1.1 درصد رسید درست است که از سه درصد به این رقم رسیدیم اما زمین گیر نشدیم در حالی که تراز تجاری ما در سال 92 به منفی 12 درصد رسیده بود.
    وزیر دادگستری اذعان کرد: تخلیه باری ما درسه ماهه اول سالجاری با 42 درصد رشد مواجه شده که 70 درصد از این رشد مربوط به صادرات است.
    وی بیان کرد: در سال 91 با کاهش چهار درصدی قیمت نفت تورم در کشور به 42 درصد رسید و نرخ ارز نیز به شدت افزایش یافت اما سال گذشته با 55 درصد کاهش قیمت نفت تورم دو درصد کاهش پیدا کرده و نرخ ارز نیز ثابت ماند که اینها از اقتدار نظام و نتیجه یافتن برجام است.
    وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته خود فرمودند که برجام دستاوردهایی داشت اما انتقاد ما به بدحسابی طرف مقابل است.
    وی با بیان اینکه برجام امتیازهایی برای ایران داشت بیان کرد: اقتدار اجتماعی یکی از این دستاوردهاست.
    حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: اقتدار سیاسی کشور و ثبات سیاسی حاکم از دیگر ویژگی های ایران اسلامی است که در سایه این اقتدار با کمترین حادثه انتخاب خبرگان و مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار شد.
    وی با اشاره به انتخابات تهران اضافه کرد:انتخابات تهران دارای پیام متفاوتی بود و انتخاباتی به شمار می رود که دارای فراز وفرود بزرگی در منتخبان بود اما آب از آب تکان نخورده و مشکلی ایجاد نشد.
    وی بیان کرد: این باعث شد که در مذاکرات طرف مقابل امضا بدهد و امروز می گوییم با همان قدرتی که امضا گرفتیم باهمان قدرت امضاها را به نتیجه می رسانیم چرا که این امضاها باعث شکسته شدن مرزهای ارتباطی شد.
    وزیر دادگستری گفت: تاکنون می گفتند جامعه جهانی و نهادهای بین المللی در مقابل ایران است اما دیگر امریکا نمی تواند از این لفظ استفاده کند و از جانب این جوامع صحبت کند چرا که با این امضاها موضع متهمی ما به موضع اتهام آور منتقل شده است و با همت مردم به نتیجه هم خواهیم رسید.
    وی اضافه کرد: این اقتدار را باید حفظ کرد و امروز چون قدرتمندتر هستیم بیشتر مورد آماج خواهیم بود.
    وی خطاب به مدیران بیان کرد: کار ما بهترین تبلیغ است و ایجاد یاس در جامعه ظلم بزرگی است و اعتماد را ازبین می برد به خاطر همین فضاسازی ها در مردم ایجاد تردید شده است، نباید این چنین باشد، وظیفه ما مسئولان خوب کار کردن و دوری از بزرگنمایی و غلو کردن است.
    وی بیان کرد: در سه سال گذشته تولیدات کشاورزی ما 15.5 درصد رشد و بخش صنعت نیز در پنج ماهه امسال با 5.5 درصد رشد مواجه بوده است.
    وزیر دادگستری بیان کرد: سرمایه اصلی ما ایمان، اسلام و انقلاب است و هر چه عزت و اقتدار شامل حال ما شده حاصل ایستادگی بر اصول دینی و ایمانی ما است و هم اکنون باید نشان دهیم که به آرمان ها بیشتر از قبل پایبند هستیم.
    وی تصریح کرد: از بگو مگو های انتقادی نگران نباشید، بگذارید همه در یک فضای شفافیت زندگی کنیم وقتی کار ما درست است نباید از انتقاد دوری کرد و در دولت یازدهم نیز بنایی بر پنهان کاری نداریم.
    وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال گندمکاران 11 میلیون تن گندم فقط به دولت فروختند و دولت نیز مصمم به پرداخت به موقع مطالبات بوده و روز گذشته نیز اوراق قروض اسلامی طراحی شده است تا درصورت تمایل در اختیار افراد قرار بگیرد.
    وی عنوان کرد: امیدواریم راه آهن همدان تهران نیز تا پایان سالجاری و یا اوایل سال آینده به اتمام برسد.
    وی بیان کرد: در جامعه ای زندگی می کنیم که آمیخته با فرهنگ ایثار، شهادت و خدمت است و دولتمردان ما به مردان جاودان و نام آوری همچون شهید رجایی و شهید باهنر اقتدا می کنند که همه هستی خود را برای خدمت به مردم ارائه کرده اند و خاکساری، ساده زیستی مشی و مرام آنها بود.
    حجت الاسلام محمدی ادامه داد: پیشتازان ما این بزرگان بوده و ما به دنبال این مقتدایان هستیم و جامعه ما مملو از آگاهی، عطر ایثار و خدمت و سرشار از روح اخلاص است و تلاش و دلسوزی شما امروز در عرصه های مختلف آشکار است، ما وظیفه داریم هم از خدمتگزاران تشکر کنیم وهم تلاش های آنها رابیان و خدمات را بازگو کنیم.
    **برخی دنبال تطهیر منافقان هستند
    وزیر دادگستری بیان کرد:امروزاگر بخواهیم به نسل جدیدبگوییم منافقان چه کسانی هستند نمونه بارز آنها داعش است که در جلادی، خونریزی و خون آشامی و به بزرگ و کوچک رحم نکردن و شقاوت از بارزه های رفتاری آنها است.
    وی تصریح کرد: آیت الله مدنی یکی از اسوه های تقوا و اخلاص از دیار همدان است که توسط این منافقان به شهادت رسید، درآمار گفته می شودهزاران نفر ترور شدند اما آمار دیگری از شقاوت اینها وجود دارد بطوریکه بیشتر بمباران های انجام شده در زمان جنگ به خاطرجاسوسی منافقان بودوتمام فعالیت های رزمندگان ما توسط این منافقان گزارش می شد و بسیاری از عملیات ها نیز توسط منافقان لو رفت و بسیاری از شهدای ما نیز در عملیات هایی به شهادت رسیدند که توسط این منافقان لو داده شده بود.
    وی بیان کرد: دروغ پردازی های هسته ای کار این منافقان بود که به دنبال آن تحریم ها به وجود آمد و هم اکنون نیز علیه همه مردم ما توطئه آفرینی می کنند و به دنبال خیانت و جنایت علیه مردم ما هستند.
    وی تصریح کرد: امروز دشمنان ما به منافقان متوسل می شوند چرا که اینها آنقدر دستشان خالی است و به ضعف افتاده اند که به سراغ این نکبت ها که دارای بیشترین تنفر اجتماعی هستند می روند.
    وزیر دادگستری بیان کرد: هر که به اینها نزدیک شد مانند این افراد مفلوک خواهد شد، در داخل هم این وابستگی ها ایجاد و می خواهند برای اینها یک تطهیر کاذب ایجاد کنند و در عوض زندگی بزرگ مردی مانند امام (ره) را که انقلاب به این بزرگی را رقم زده و چهره استکبار را به جهان نشان داده و چهره منفور آمریکا را معرفی کرد اینگونه معرفی نمی کنند، اینها هنوز از این فضای بزرگی که امام(ره) فراهم کرد به دنبال انتقام گیری هستند.
    وی بیان کرد: مردم ما از ابتدا با این افراد مقابله می کنند و این ملت در برابر بزرگ مردان استوار و محکم ایستاده و راه خود را فراموش نخواهند کرد.
    شورای اداری استان همدان شامگاه امروز با حضور وزیر دادگستری و مدیران و مسوولان ارشاد استان در سالن جلسات استانداری همدان برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی