عصر بازار

وزیر اقتصاد و امور دارایی:

سالانه ۴۲هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی هزینه می شود

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد و دارایی از هزینه سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم خبر داد.

سالانه ۴۲هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی هزینه می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی طیب نیا  در آیین افتتاح پروژه های گازرسانی استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: دوره مدیریت شهید باهنر و شید رجایی با وجود اینکه کوتاه بود اما می تواند الگویی برای تمامی مدیران و سیاستمداران باشد.

    وی ادامه داد: باید در این هفته نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و نقاط قوت را تحکیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم که باید ارائه نقاط ضعف به شکل منصفانه همراه با مطرح کردن پیشنهادات همراه باشد.

    طیب نیا با بیان اینکه ما کشوری هستیم که بیشترن ذخایر نفت و گاز را دارا هستیم، گفت: ما رتبه اول را در مجموع ذخایر نفتی و گازی داریم و با این وجود شایسته نیست که مردم و حتی صنایع نتوانند از این موهبت استفاده کنند به خصوص مردمی که در روستاها زندگی می کنند.

    وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: یکی از شعارهای انقلاب اسلامی عدالت بوده و این عدالت به معنای توزیع منصفانه امکانات در سراسر کشور است.

    کاهش چهار برابری درآمد دولت از سال 90 تا 94

    وی افزود: ما سال 90، 120 میلیارد دلار تنها از طریق صادرات نفتی درآمد داشتیم و نحوه استفاده از این منابع سبب شد تا نتوانیم از این موقعیت برای رشد بیشتر و رفع نیازهای دولت استفاده کنیم.

    طیب نیا با اشاره ای به کاهش میزان درآمدها در پی تحریم ها گفت: پس از این دوره، به دلیل تحریم ها که صادرات ما را تحت الشعاع قرار داد در آمدهای دولت به شدت کاهش یافت تا در سال 94، درآمد دولت 30 میلیارد دلار شود و حتی این درآمد محدود نیز به صورت کامل در اختیار دولت قرار نگرفت.

    وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: این انقباض شدید مالی سبب شد تا دولت علاوه برپرداخت بالای هزینه های جاری در بحث بودجه عمرانی دچار مشکل شود.

    هزینه 42 هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی در هر سال

    وی با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه با این توجیه افزایش قیمت حامل های انرژی اجرایی شد، گفت: 42 هزار میلیارد تومان هر سال صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم می شود که در آمد ما از بسته های حامل انرژی 32 هزار میلیارد تومان است که ما 10 هزار میلیارد تومان از این بودجه به طرح هدفمندی کمک می کنیم و به جای اینکه هدفمندی به کمک دولت بیاید ما بودجه دولتی را صرف این طرح می کنیم.

    طیب نیا ادامه داد: وقتی ما منابع را بین همه مردم به طور برابر توزیع می کنیم عین بی عدالتی و ناکار آمدی است چرا که باید بین دارا و ندار تفاوت قایل شویم.

    وی افزود: ما در آستانه شروع به کار دولت با این طرح ناکارآمد روبرو شدیم که راه حلی جز ادامه آن نداشتیم و چون سال ها ادامه یافته و مردم آن را جزو حقوق خود متصور بودند، نمیشد آن را قطع کرد.

    وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: در عین حالی که قیمت نفت کاهش یافته و با وجود کمک دولت به طرح هدفمندی یارانه ها، دولت توانست برخی پروژه های خوبی را اجرایی کند.

    نیاز به 500 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح های نیمه تمام داریم

    وی با اشاره ای به طرح های نیمه تمام عمرانی کشور گفت: 500 هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام طرح های نیمه تمام نیاز است بنابراین جهت گیری دولت در استفاده از دیگر منابع بوده و بدین ترتیب از پتانسیل های بخش خصوصی استفاده شد.

    طیب نیا ادامه داد: طرح گازرسانی به مناطق روستایی جزو طرح هایی است که بدون اتکا به منابع عمومی اجرا شده و در 94، چهار هزار میلیارد تومان صرف پروزه های گازرسانی روستایی شده و امسال نیز تا آخر سال پنج هزار میلیارد تومان صرف این امر می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی