عصر بازار

بهادر بیژنی خبر داد ؛

رشد ۱۴۰ درصدی ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی

عصر اعتبار- جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی، از رشد ۱۴۰ درصدی ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی در کشور بعد از اجرایی شدن برجام خبر داد .

رشد ۱۴۰ درصدی ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، بهادر بیژنی گفت: از روز اجرایی شدن برجام در 27 دی 94 تا اول شهریور 95 استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران به طرز معناداری افزایش پیدا کرده است؛ به نحوی که شاهد افزایش 140 درصدی ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی بوده ایم.

    وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد کدهای صادر شده برای سهامداران خارجی در بورس گفت: در حال حاضر 694 کد داریم که 191 کد حقوقی و 503 کد هم حقیقی است. البته اگر کل بازار را نگاه کنیم می توان گفت شاخص کل بازار هم در این مدت 19 درصد افزایش یافته است.

    به گفته بیژنی، در میان کشورها آلمان بیش از 50 درصد ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است که این نشان دهنده امنیت و درک صحیحی است که فعالان اقتصادی این کشور از جذابیت بازار سرمایه ایران و آینده روشن آن دارند.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی افزود: البته ما کشورهای دیگری همچون سوئیس، دانمارک، ترکیه، انگلیس، عراق، افغانستان، فرانسه و جزایر ویرجینیا را هم داریم که در بازار سرمایه ایران سرمایه گذاری کرده اند.

    وی همچنین اظهار داشت: بعد از برجام، تعاملات ما با بازارهای سرمایه  اعم از نهادهای ناظر، بورس ها و ارکان بازار سرمایه آنها افزایش پیدا کرده است؛ از جمله اینکه تعامل ما با نهاد ناظر بازار سرمایه ، بانکی و بیمه آلمان در حال جدی شدن است و به احتمال قوی تا اواخر ماه بعد خبرهای خوبی را در این خصوص خواهیم شنید.

    بیژنی در پاسخ به این سوال که شرکت های خارجی فعال در بازار سرمایه ایران بیشتر در چه صنایعی ورود کرده اند، گفت: صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، و پتروشیمی از جمله این صنایع بوده اند و  در میان ابزارها هم اسناد خزانه اسلامی جزو ابزارهایی بوده که بسیار مورد توجه و اقبال سرمایه گذاران خارجی واقع شده است .

    وی  از طرحی پیشنهادی سخن به میان آورد که در صورت نهایی شدن، فعالیت سرمایه گذاران خارجی بزرگ را در کشور تسهیل و یکی از ریسک های بازار را برطرف می کند.

    بیژنی در تشریح جزئیات این پیشنهاد گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی با همکاری سازمان بورس، پیشنهادی را آماده کرده که قرار است در جلسه هفته بعد هیات مدیره ارائه شود.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد: ما برای سرمایه گذاران بزرگ خارجی خود تسهیلاتی را قائل می شویم و در واقع برای آنها شرکت سپرده گذاری خود را تبدیل به نهاد تسویه مرکزی می کنیم تا نگرانی سرمایه گذاران بزرگ بین المللی ما از جهت ریسک تسویه کارگزار برطرف و به جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی کمک شود.

    بیژنی خاطرنشان کرد: البته این امکان و این تسهیلات کاملا انتخابی است و اجباری در آن نیست.

    وی همچنین اقدام بانک مرکزی در ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد به شبکه بانکی کشور را از دیگر اتفاقات مثبتی بر شمرد که بعد از برجام رخ داده است.

    بیژنی با تاکید بر تاثیرات مثبت بین المللی برجام بر بازار سرمایه  ادامه داد: از آنجا که یکی از مشکلات اساسی ما نقل و انتقال ارز به نرخ آزاد بود تصمیم اخیر، گام مهمی در  جذب سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود و باید بابت آن از بانک مرکزی تشکر کرد.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی در ادامه گفت و گو با سنا از نهایی شدن مقررات شرکت های رتبه بندی اعتباری در هیات مدیره خبر داد و گفت: با تحولات جدید، مقررات شرکت های رتبه بندی اعتباری در هیات مدیره نهایی شده است.

    وی ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد فعالیت برخی از شرکت های مطرح جهانی در ایران در حوزه رتبه بندی اعتباری باشیم؛  به ویژه آنکه مجوز یکی از شرکت ها هم که با مشارکت بین المللی تاسیس شده ، صادر شده است  و شرکت های دیگر هم البته خواهند پیوست؛ موضوعی که به گفته بیژنی، به سرمایه گذاران کمک می کند تا با آرامش خاطر و اطلاعات بیشتری وارد بازار سرمایه بشوند.

    بیژنی همچنین یکی از اتفاقات خوب دیگر بعد از برجام را عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (آیسکو ) ذکر کرد و افزود: این موضوع، تاثیر بسیار مثبتی بر جذب سرمایه گذاری خارجی داشته است؛ چرا که یکی از اهداف اصلی آیسکو، حفظ حقوق سرمایه گذاران و حمایت از سرمایه گذاری است.

    وی با بیان اینکه بیش از 8 سال بود منتظر این عضویت بودیم، افزود:  آیسکو، این آرامش خیال را به سرمایه گذاران خارجی می دهد که استانداردهای بین المللی که از سوی این سازمان تعیین می شود، دربازار سرمایه ایران هم - به عنوان یک عضو-  به اجرا گذاشته شود.

    بیژنی در پایان، امضای تفاهم نامه با نهاد ناظر بازار سرمایه یونان، امضای تفاهم نامه سه جانبه با نهادهای ناظر بازار مالی کره جنوبی، امضای موافقتنامه چهارجانبه بین سازمان بورس، بورس تهران و نهاد ناظر بازار سرمایه ترکیه و بورس استانبول ، امضای موافقتنامه همکاری با بورس کره جنوبی  و تشکیل کارگروه مشترک بین سازمان بورس در ایران  و بورس کره جنوبی برای بررسی چگونگی انتشار اوراق بدهی ایران در بازار سرمایه کره جنوبی و امکان سنجی و بررسی تشکیل صندوق سرمایه گذاری  مشترک در عمان و  ترکیه با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی را از دیگر اتفاقات مثبت در بازار سرمایه بعد از اجرایی شدن برجام دانست .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو