عصر بازار

نمایندگان مجلس مطرح کردند:

نگاه مهربانانه برنامه ششم به بازار سرمایه

عصر اعتبار- لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مشتمل بر اهداف کمی، کلان و بخشی، پیش‌بینی منابع مالی و اولویت‌ها و احکام مورد نیاز است که در روزهای گرم تابستان از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. هر چند اختلاف هایی در نحوه ارائه این لایحه به مجلس وجود دارد اما بررسی این لایحه با تشکیل کمیسیون تلفیق برنامه ششم در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

نگاه مهربانانه برنامه ششم به بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، برخی نقطه آغاز استفاده از برنامه ریزی به شیوه مدرن در ایران را تشکیل شورای برنامه ریزی در سال 1316 می‌دانند و عده‌ای دیگر شروع این پروسه را استفاده محدود حکومت پهلوی اول از تفکر برنامه ریزی در سال 1312؛ اما اگر توسعه را فرآیندی با ابعاد مختلف و مجموعه اهداف گوناگون بدانیم که جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه را شامل می‌شود و برنامه توسعه را مجموعه اسنادی بر می‌شمرد که در آن شرایط مطلوب در چارچوب محدودیت‌ها و منابع ترسیم و خط مشی ها و سیاست های مناسب برای تحقق آن مشخص می‌شود، باید توجه داشت برنامه ریزی برای توسعه در هر کشوری با توجه به نیازها و شرایط و متقضیات آن کشور صورت می گیرد و ظرفیت ها و نیازهای هر کشوری نوع خاصی از برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت را مشخص می کند. در ایران نیز استراتژی ها و برنامه هایی برای توسعه به صورت بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تهیه شده است که برنامه های پنج ساله توسعه یکی از این دست برنامه ها به شمار می رود. تدوین برنامه های پنج ساله توسعه بعد از پایان جنگ تحمیلی و از سال 68 با تصویب اولین برنامه از این دست شروع شد و تا این روزها که بحث و بررسی در رابطه با تدوین برنامه ششم توسعه بالا گرفته است، ادامه دارد.
    با نگاهی به لایحه برنامه ششم بر خلاف برنامه‌های توسعه‌ای پیشین، تاکید بیشتر بر تقویت بازار اوراق بهاردار با درآمد ثابت، برای بازپرداخت بدهی‌های دولت از محل انتشار این اوراق شده است‌، به گونه ای که با بررسی جایگاه بازار سرمایه در محتوای برنامه‌های توسعه‌ای اجرا شده (اول تا پنجم) مشاهده می‌شود که جایگاه این بازار و نقش نهادهای فعال در این مسیر تا برنامه پنجم رو به بهبود بوده اما در لایجه برنامه ششم نقش بازار سرمایه در مسیر توسعه اقتصادی کشور پررنگ تر دیده شده است. این در حالی است که با توجه به توسعه قابل ‌توجه بازار سرمایه در سال‌های اخیر و توانایی این بازار در جذب حجم بالای نقدینگی در کشور، انتظار توجه بیش از پیش به این بازار می‌رود.
    نمایندگان مردم در خانه ملت نیز بر نگاه ویژه به بازار سرمایه تاکید دارند و معتقدند می توان تامین مالی بخش قابل توجهی از پروژه ها و نقدینگی مورد نیاز بنگاه های اقتصادی را از این بازار تامین کرد و بازار سرمایه می تواند باری از دوش بانک ها بردارد.

    قوامی: تامین بخشی از منابع مالی پروژه ها بر دوش بازار سرمایه
    هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره جایگاه بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه گفت: بازار سرمایه یکی از بازارهای چهارگانه اقتصاد کشور محسوب می شود و قطعا نمایندگان مجلس پیشنهادهایی برای این بازار در برنامه ششم خواهند داشت.
    نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی درکشور، افزود: در حال حاضر 90 در صد منابع سرمایه گذاری از سوی  بانک ها تامین می شود و این امر باعث شده فشار مضاعفی بر سیستم بانکی حاکم باشد و ادامه این روند که تامین مالی بنگاه ها و پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری ها از طریق بانک صورت گیرد، امکان پذیر نیست.
    وی با بیان اینکه در تامین منابع مالی باید تنوع سازی صورت گیرد، ادامه داد: بازار سرمایه می تواند 30 درصد بار تامین منابع مالی سرمایه گذاری ها را بردوش بکشد و به طور یقین مشوق ها، انگیزه ها و مسائل ساختاری است که نیاز است در بورس مورد توجه قرار گیرد و در برنامه ششم این امر مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.
    قوامی گفت: نمایندگان مجلس در برنامه ششم نگاه ویژه ای به تامین مالی از سوی بازار سرمایه خواهند داشت و جایگاه این بازار نسبت به برنامه های توسعه سنوات گذشته پررنگ تر خواهد بود.

    پورابراهیمی: تعادل منطقی بین بازار سرمایه و بازار پول در تامین مالی
    محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی را فرصتی مناسب برای رفع مشکلات بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: ظرفیت خوبی در مجلس برای همکاری با بازار سرمایه وجود دارد چرا که اگر رویکرد تامین مالی بنگاه ها از بازار سرمایه بتواند در برنامه ششم به مولفه ها و شاخص های مطلوبی برسد، می تواند در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور بسیار اثرگذار باشد‌.
    نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی کشور این است که بخش عمده تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بانک ها انجام می شود و با توجه به اینکه در تمام دنیا رویکرد تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است و این بازار توانسته در کنار بازار پول تاثیر بسیار مثبتی در رشد اقتصادی کشورها داشته باشد و به شکلی فشار را بر بازار پول کمتر کرده و این بانک ها در تامین مالی حوزه ‌های بلند مدت وارد عمل شده اند، قاعدتا  باید در کشور ما نیز این کار را از سال ها قبل انجام می گرفت.
    وی تصریح کرد: نگاه نمایندگان مجلس به بازار سرمایه مثبت است و قطعا باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که تعادل منطقی بین بازار سرمایه و بازار  پول در تامین مالی فراهم شود و به طور یقین این مهم در برنامه ششم دیده خواهد خواهد شد.
    پورابراهیمی گفت: با ظرفیتی که بازار سرمایه برای تامین منابع مالی مورد نیاز کشور دارد، به طور یقین می تواند در اقتصاد ایران فوق العاده تاثیرگذار باشد و از سوی دیگر فشار بر بازار پول که با محدویت های بسیاری روبه‌روست را کاهش دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو